Aktivitet och delaktighet - Arbetsterapiprocessen, 7,5 hp
Occupation and Participation - the Occupational Therapy Process, 7,5 credits- Kurskod
- 1AR019
- Kursens benämning
- Aktivitet och delaktighet - Arbetsterapiprocessen
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Arbetsterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnden 3 (arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen)
- Datum för fastställande
- 2010-11-16
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2020-02-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2015
Särskild behörighet
30 hp från T1 samt 15 hp från T2 på arbetsterapeutprogrammet.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens syfte är att studenten ska kunna tillämpa, analysera och förstå arbetsprocessen inom arbetsterapi. Studenten ska inhämta kunskap i att reflektera över aktivitet och delaktighet i relation till måluppfyllelse och effekt i kliniskt arbete. Studenten ska även inhämta kunskap om förändringsprocesser efter skada eller sjukdom.
Lärandemål:
Studenten ska vid avslutad kurs kunna
- tillämpa och reflektera över ämnet arbetsterapi/aktivitetsvetenskap samt andra relaterade ämnen i arbetsterapiprocessen
- genomföra och reflektera över klientcentrerad datainsamling med fokus på aktivitet och delaktighet samt analys av insamlad data
- formulera och reflektera över mål, åtgärder och utvärdering med fokus på aktivitet och delaktighet
Innehåll
Studenten kommer att i olika former arbeta och tillämpa (i olika färdighetsträningar) de moment som ingår i arbetsprocessen inom arbetsterapi. Den modell som undervisningen främst fokuserar på är Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM).
Kursen bygger vidare på och kompletterar mer konceptuella modeller inom arbetsterapi (t.ex. a Model of Human Occupation MoHO och Canadian Model of Occupational Performance CMOP) som studerats tidigare i utbildningen. Dessutom bygger kursen på tidigare inhämtade kunskaper och erfarenheter hos studenten, ffa. avseende användande av samtal och observation som kliniskt redskap och datainsamlingsmetod. Kursens fokus ligger på Datainsamling/Analys av data, Målformulering och Åtgärder.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är utformade för att ge förutsättningar för ett aktivt studentengagemang. Kursen utgår från olika teman/moment som alla inleds med introduktionsföreläsningar. Undervisningsformerna varierar mellan föreläsningar, seminarier, färdighetsträning, grupparbeten, verksamhetsförlagda moment samt handledning. Se även arbetsterapeutprogrammets pedagogiska plattform på programwebben.
Examination
Individuell skriftlig tentamen. Betygsskala: VG/G/U
För betyget VG på hela kursen krävs att tentamen motsvarar VG samt att övriga obligatoriska delar (seminarier och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i kursen har genomförts.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Alla examinationer och seminarier samt VFU är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och kursansvarig angående inhämtning av kunskap. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT16. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT21 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs efter avslutad kurs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben efter genomförd kursutvärdering.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Den obligatoriska litteraturen kommer att kompletteras med vetenskapliga artiklar av föreläsare och kursansvarig.
Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter, 2007 - 47 s. ISBN:91-86210-47-5 LIBRIS-ID:10656133 Sök i biblioteket
Fort Collins, Colorado, USA : Three Star Press Inc., 2009 - 188 ISBN:0-9774301-5-4 Sök i biblioteket
4. ed. : Baltimore : Williams & Wilkins, cop. 2008 - xii, 565 s. ISBN:13: 978-0-7817-6996-9 LIBRIS-ID:8294095 Sök i biblioteket
4. uppl. : Stockholm : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter, 2006 - 48 s. ISBN:91-86210-41-6 LIBRIS-ID:10225786 Sök i biblioteket
2. ed. : Oxford : Blackwell, 2007 - 208 p. ISBN:978-1-4051-3700-3 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:10526083 Sök i biblioteket
Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists, 2007 - 418 p. ISBN:978-1-895437-76-8 LIBRIS-ID:10582889 Sök i biblioteket
Övriga rekommenderade läromedel
Rekommenderad litteratur
Nacka : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA), 2005 ISBN:9186210327 Sök i biblioteket
Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter, 2001 - 24, [16] s. ISBN:91-86210-20-3 LIBRIS-ID:8815517 Sök i biblioteket