Kursplan för

Aktivitet och delaktighet - Arbetsterapiprocessen, 7,5 hp

Occupation and Participation - the Occupational Therapy Process, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT11 , HT12 , VT15
Kurskod
1AR019
Kursens benämning
Aktivitet och delaktighet - Arbetsterapiprocessen
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden 3 (arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen)
Datum för fastställande
2010-11-16
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-02-14
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2015

Särskild behörighet

30 hp från T1 samt 15 hp från T2 på arbetsterapeutprogrammet.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens syfte är att studenten ska kunna tillämpa, analysera och förstå arbetsprocessen inom arbetsterapi. Studenten ska inhämta kunskap i att reflektera över aktivitet och delaktighet i relation till måluppfyllelse och effekt i kliniskt arbete. Studenten ska även inhämta kunskap om förändringsprocesser efter skada eller sjukdom.

Lärandemål:
Studenten ska vid avslutad kurs kunna

  • tillämpa och reflektera över ämnet arbetsterapi/aktivitetsvetenskap samt andra relaterade ämnen i arbetsterapiprocessen
  • genomföra och reflektera över klientcentrerad datainsamling med fokus på aktivitet och delaktighet samt analys av insamlad data
  • formulera och reflektera över mål, åtgärder och utvärdering med fokus på aktivitet och delaktighet

Innehåll

Studenten kommer att i olika former arbeta och tillämpa (i olika färdighetsträningar) de moment som ingår i arbetsprocessen inom arbetsterapi. Den modell som undervisningen främst fokuserar på är Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM).

Kursen bygger vidare på och kompletterar mer konceptuella modeller inom arbetsterapi (t.ex. a Model of Human Occupation MoHO och Canadian Model of Occupational Performance CMOP) som studerats tidigare i utbildningen. Dessutom bygger kursen på tidigare inhämtade kunskaper och erfarenheter hos studenten, ffa. avseende användande av samtal och observation som kliniskt redskap och datainsamlingsmetod. Kursens fokus ligger på Datainsamling/Analys av data, Målformulering och Åtgärder.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är utformade för att ge förutsättningar för ett aktivt studentengagemang. Kursen utgår från olika teman/moment som alla inleds med introduktionsföreläsningar. Undervisningsformerna varierar mellan föreläsningar, seminarier, färdighetsträning, grupparbeten, verksamhetsförlagda moment samt handledning. Se även arbetsterapeutprogrammets pedagogiska plattform på programwebben.

Examination

Individuell skriftlig tentamen. Betygsskala: VG/G/U

För betyget VG på hela kursen krävs att tentamen motsvarar VG samt att övriga obligatoriska delar (seminarier och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i kursen har genomförts.

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Alla examinationer och seminarier samt VFU är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och kursansvarig angående inhämtning av kunskap. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT16. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT21 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs efter avslutad kurs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben efter genomförd kursutvärdering.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Den obligatoriska litteraturen kommer att kompletteras med vetenskapliga artiklar av föreläsare och kursansvarig.

Fisher, Anne G.; Nyman, Anneli OTIPM : En modell för ett professionellt resonemang som främjar bästa praxis i arbetsterapi
Fisher, Anne G Occupational Therapy Intervention Process Model : A model for planning and implementing, top down, client centered, and occupation based interventions
Kielhofner, Gary A model of human occupation : theory and application
Law, Mary Canadian occupational performance measure : Svensk version
Taylor, Clare Evidence-based practice for occupational therapists
Townsend, Elizabeth A.; Polatajko, Helene J. Enabling occupation II : Advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation

Övriga rekommenderade läromedel

Rekommenderad litteratur

Etisk kod för arbetsterapeuter
Törnquist, Kristina; Sonn, Ulla ADL-taxonomi : en bedömning av aktivitetsförmåga
Utöver kurslitteraturen hänvisas till aktuellt material på kurswebben.