Kursplan för

Hälsa, delaktighet och aktivitet, 15 hp

Health, Participation and Occupation, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2016.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT16 , HT17 , VT19 , VT20 , HT20 , HT21 , HT22 , HT24
Kurskod
1AR025
Kursens benämning
Hälsa, delaktighet och aktivitet
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 3
Datum för fastställande
2015-11-02
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

Samtliga studenter i T1 ges tillträde till T2
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
 

Mål

Lärandemål
Moment 1 - Terapeutiskt resonemang 7,5 hp

Studenten ska vid avslutad kurs kunna:

  • redogöra för hur arbetsterapeuten använder teori för att förstå klientens situation
  • redogöra för hur arbetsterapeuten använder terapeutiskt resonemang och teori för att förstå klientens situation och för att utveckla en åtgärdsplan i enlighet med relevant lagstiftning
  • uppvisa en grundläggande förståelse för relevant lagstiftning
  • genomföra analys av aktivitetsutförande
  • genomföra en intervju om aktivitet och delaktighet i det dagliga livet
  • uppvisa grundläggande kunskap i arbetsterapeutisk utredning

Moment 2 - Livsmiljöns inverkan på hälsa, delaktighet och aktivitet 3,5 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna:

  • genomföra analys av en klients aktivitetsutförande i förhållande till fysiska och sociala miljöfaktorer som stödjer eller begränsar aktivitet och delaktighet i det dagliga livet

Moment 3 - Verksamhetsintegrerat lärande 4,0 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna:

  • delta i för området relevanta yrkesuppgifter med fokus på hälsoinriktade åtgärder på individ- och gruppnivå
  • genomföra klientintervjuer med arbetsterapeutisk förankring
  • genomföra observationer av aktivitetssituationer och klienters aktivitetsutförande i relation till miljöfaktorer
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt, att möta klienter/patienter och anhöriga med empati och respekt
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper

Innehåll

Kursen är indelad i tre moment:

 

Terapeutiskt resonemang, 7.5 hp
  • Terapeutiskt resonemang, hur arbetsterapeuten använder teori 
  • Teoretiska modeller i arbetsterapi.
  • Arbetsterapiprocessen i form av olika processmodeller och tillhörande bedömningsinstrument. Bedömning, åtgärder och utvärdering som delar i en arbetsterapeutisk arbetsprocess.
  • Terapeutiskt resonemang och etik.
  • Lagstiftning relevant för kursens verksamhetsintegrerade lärande.
  • Analys av aktivitetsutförande.
  • Intervju som redskap i arbetsterapeutisk verksamhet, inriktad på aktivitet och delaktighet i det dagliga livet.
Livsmiljöns inverkan på hälsa, delaktighet och aktivitet, 3.5 hp
  • Grundläggande miljöteori och livsmiljöns inverkan på hälsa, delaktighet och aktivitet.
  • Studenten analyserar klienters aktivitetsutförande och analyserar detta utifrån samspelet individ-miljö-aktivitet.
Verksamhetsintegrerat lärande, 4 hp
  • Verksamhetsintegrerat lärande inom äldreområdet

Arbetsformer

Under kursen tillämpas en variation av pedagogiska arbetsformer. Bland annat seminarium, workshops, forumteater, individuella och studie – och tvärgruppsarbeten.
 

Examination

Moment 1 - Terapeutiskt resonemang 7,5 hp

  • Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om hur arbetsterapeuten använder teori i sitt resonemang för att förstå klientens situation och för att utveckla en åtgärdsplan.
  • Individuell muntlig och skriftlig redovisning av utförandeanalys i form av kamratgranskning 
  • Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om etik, terapeutiskt resonemang och relevant lagstiftning.
  • Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om att intervjua och samla information från klienten. Seminariet inriktas på informationsinsamling utifrån arbetsterapiprocessen och terapeutiskt förhållningssätt.
  • Individuell skriftlig inlämning med reflektioner om en intervjusituation med en klient om aktivitet och delaktighet i det dagliga livet. Reflektioner görs dels om den insamlade informationen i relation till informationssamling utifrån arbetsterapiprocessen och dels om de egna erfarenheterna av terapeutiskt förhållningssätt.

Moment 2 -  Livsmiljöns inverkan på hälsa, delaktighet och aktivitet 3,5 hp

  • Aktivt deltagande i seminarium för reflektion och diskussion om att observera aktivitetssituationer och samspelet individ-miljö-aktivitet.
  • Individuell skriftlig inlämning av observation och analys, med en problematiserande redogörelse av en klients aktivitetsutförande utifrån fysiska och sociala miljöfaktorer som stödjer eller begränsar aktivitet och delaktighet.

Moment 3 - Verksamhetsintegrerat lärande 4,0 hp
Obligatoriska moment:

  • Deltagande i för området relevanta yrkesuppgifter med fokus på hälsoinriktade åtgärder på individ- och gruppnivå
  • Genomförande av klientintervju med arbetsterapeutisk förankring
  • Genomförande av observation av aktivitetssituationer och klienters aktivitetsutförande i relation till miljöfaktorer
  • Uppvisa förmåga till ett professionellt förhållningssätt, att möta klienter/patienter och anhöriga med empati och respekt
  • Uppvisa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
 

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs efter avslutad kurs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben efter genomförd kursutvärdering.
 

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Den obligatoriska litteraturen kommer att kompletteras med vetenskapliga artiklar av föreläsare och kursansvarig.

Obligatorisk litteratur

Fisher, Anne G.; Nyman, Anneli OTIPM : En modell för ett professionellt resonemang som främjar bästa praxis i arbetsterapi
Fisher, Anne G Occupational Therapy Intervention Process Model : A model for planning and implementing, top down, client centered, and occupation based interventions
Hurst, R. The International Disability Rights Movement and the ICF. 25 (2003) :11-12, s. 572-6

Kielhofner, Gary A model of human occupation : theory and application
Law, Mary Canadian occupational performance measure : Svensk version
Medin, Jennie; Alexanderson, Kristina Begreppen hälsa och hälsofrämjande : en litteraturstudie
Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik Ekman, Inger
Townsend, Elizabeth A.; Polatajko, Helene J. Enabling occupation II : Advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation
Using environments to enable occupational performance Letts, Lori; Rigby, Patty; Stewart, Debra

Övriga rekommenderade läromedel

Rekommenderad litteratur

Barnes, Colin; Mercer, G. Exploring disability : a sociological introduction.
Etisk kod för arbetsterapeuter
Mattingly, Cheryl What is Clinical Reasoning? 45 (1991) s. 979-86

Utöver kurslitteraturen hänvisas till aktuellt material på kurswebben.