Hälsa, delaktighet och aktivitet, 15 hp
Health, Participation and Occupation, 15 credits- Kurskod
- 1AR025
- Kursens benämning
- Hälsa, delaktighet och aktivitet
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Arbetsterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 3
- Datum för fastställande
- 2015-11-02
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2016
Särskild behörighet
Samtliga studenter i T1 ges tillträde till T2
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Lärandemål
Moment 1 - Terapeutiskt resonemang 7,5 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna:
- redogöra för hur arbetsterapeuten använder teori för att förstå klientens situation
- redogöra för hur arbetsterapeuten använder terapeutiskt resonemang och teori för att förstå klientens situation och för att utveckla en åtgärdsplan i enlighet med relevant lagstiftning
- uppvisa en grundläggande förståelse för relevant lagstiftning
- genomföra analys av aktivitetsutförande
- genomföra en intervju om aktivitet och delaktighet i det dagliga livet
- uppvisa grundläggande kunskap i arbetsterapeutisk utredning
Moment 2 - Livsmiljöns inverkan på hälsa, delaktighet och aktivitet 3,5 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna:
- genomföra analys av en klients aktivitetsutförande i förhållande till fysiska och sociala miljöfaktorer som stödjer eller begränsar aktivitet och delaktighet i det dagliga livet
Moment 3 - Verksamhetsintegrerat lärande 4,0 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna:
- delta i för området relevanta yrkesuppgifter med fokus på hälsoinriktade åtgärder på individ- och gruppnivå
- genomföra klientintervjuer med arbetsterapeutisk förankring
- genomföra observationer av aktivitetssituationer och klienters aktivitetsutförande i relation till miljöfaktorer
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt, att möta klienter/patienter och anhöriga med empati och respekt
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
Innehåll
Kursen är indelad i tre moment:
- Terapeutiskt resonemang, hur arbetsterapeuten använder teori
- Teoretiska modeller i arbetsterapi.
- Arbetsterapiprocessen i form av olika processmodeller och tillhörande bedömningsinstrument. Bedömning, åtgärder och utvärdering som delar i en arbetsterapeutisk arbetsprocess.
- Terapeutiskt resonemang och etik.
- Lagstiftning relevant för kursens verksamhetsintegrerade lärande.
- Analys av aktivitetsutförande.
- Intervju som redskap i arbetsterapeutisk verksamhet, inriktad på aktivitet och delaktighet i det dagliga livet.
- Grundläggande miljöteori och livsmiljöns inverkan på hälsa, delaktighet och aktivitet.
- Studenten analyserar klienters aktivitetsutförande och analyserar detta utifrån samspelet individ-miljö-aktivitet.
- Verksamhetsintegrerat lärande inom äldreområdet
Arbetsformer
Under kursen tillämpas en variation av pedagogiska arbetsformer. Bland annat seminarium, workshops, forumteater, individuella och studie – och tvärgruppsarbeten.
Examination
Moment 1 - Terapeutiskt resonemang 7,5 hp
- Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om hur arbetsterapeuten använder teori i sitt resonemang för att förstå klientens situation och för att utveckla en åtgärdsplan.
- Individuell muntlig och skriftlig redovisning av utförandeanalys i form av kamratgranskning
- Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om etik, terapeutiskt resonemang och relevant lagstiftning.
- Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om att intervjua och samla information från klienten. Seminariet inriktas på informationsinsamling utifrån arbetsterapiprocessen och terapeutiskt förhållningssätt.
- Individuell skriftlig inlämning med reflektioner om en intervjusituation med en klient om aktivitet och delaktighet i det dagliga livet. Reflektioner görs dels om den insamlade informationen i relation till informationssamling utifrån arbetsterapiprocessen och dels om de egna erfarenheterna av terapeutiskt förhållningssätt.
Moment 2 - Livsmiljöns inverkan på hälsa, delaktighet och aktivitet 3,5 hp
- Aktivt deltagande i seminarium för reflektion och diskussion om att observera aktivitetssituationer och samspelet individ-miljö-aktivitet.
- Individuell skriftlig inlämning av observation och analys, med en problematiserande redogörelse av en klients aktivitetsutförande utifrån fysiska och sociala miljöfaktorer som stödjer eller begränsar aktivitet och delaktighet.
Moment 3 - Verksamhetsintegrerat lärande 4,0 hp
Obligatoriska moment:
- Deltagande i för området relevanta yrkesuppgifter med fokus på hälsoinriktade åtgärder på individ- och gruppnivå
- Genomförande av klientintervju med arbetsterapeutisk förankring
- Genomförande av observation av aktivitetssituationer och klienters aktivitetsutförande i relation till miljöfaktorer
- Uppvisa förmåga till ett professionellt förhållningssätt, att möta klienter/patienter och anhöriga med empati och respekt
- Uppvisa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs efter avslutad kurs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben efter genomförd kursutvärdering.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Den obligatoriska litteraturen kommer att kompletteras med vetenskapliga artiklar av föreläsare och kursansvarig.
Obligatorisk litteratur
Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter, 2007 - 47 s. ISBN:91-86210-47-5 LIBRIS-ID:10656133 Sök i biblioteket
Fort Collins, Colorado, USA : Three Star Press Inc., 2009 - 188 ISBN:0-9774301-5-4 Sök i biblioteket
2003 Ingår i: Disability and rehabilitation.
4. ed. : Baltimore : Williams & Wilkins, cop. 2008 - xii, 565 s. ISBN:13: 978-0-7817-6996-9 LIBRIS-ID:8294095 Sök i biblioteket
4. uppl. : Stockholm : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter, 2006 - 48 s. ISBN:91-86210-41-6 LIBRIS-ID:10225786 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 180 s. ISBN:91-44-01598-4 LIBRIS-ID:8353003 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 261 s. ISBN:978-91-47-11405-4 LIBRIS-ID:14843107 Kapitel: Inger Ekman, I Personcentering i hälso- och sjukvård; från filosofi till praktik. Sök i biblioteket
Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists, 2007 - 418 p. ISBN:978-1-895437-76-8 LIBRIS-ID:10582889 Sök i biblioteket
Thorofare, N.J. : Slack, cop. 2003 - xviii, 314 s. ISBN:1-55642-578-3 (hardcovers) LIBRIS-ID:9046878 Sök i biblioteket
Övriga rekommenderade läromedel
Rekommenderad litteratur
2nd ed. : Cambridge : Polity, 2010. - vii, 341 s. ISBN:0745634850 (hbk.) : LIBRIS-ID:11953553 Sök i biblioteket
Nacka : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA), 2005 ISBN:9186210327 Sök i biblioteket
1991 Ingår i: The American journal of occupational therapy AJOT. : official publication of the American Occupational Therapy Association