Delaktighet och miljö, 7,5 hp
Participation and Environment, 7,5 credits- Kurskod
- 1AR035
- Kursens benämning
- Delaktighet och miljö
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2017-04-25
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2019-10-07
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Minst 60 högskolepoäng. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska A/Engelska 5 med lägst betyget Godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska tillägna sig kunskap och förståelse om relationer mellan miljö och delaktighet. Särskilt fokus läggs vid miljöfaktorer kopplade till teknik och till samhällets strukturer, lagar och organisation av service, i relation till funktionsnedsättning ur ett lokalt och globalt perspektiv.
Studenten ska vid avslutad kurs kunna
- redogöra för teorier och begrepp av relevans för att förstå och analysera relationer mellan miljö och delaktighet
- analysera och reflektera över relationen mellan miljö och delaktighet
- tillämpa relevant kunskap om lagstiftning och organisation av service som inverkar på delaktighet för personer med funktionsnedsättningar lokalt och globalt
- analysera och reflektera över vilka konsekvenser lagstiftning och organisation av service har på delaktighet för personer med funktionsnedsättningar
- kommunicera effektivt och ändamålsenligt på engelska
Innehåll
Kursen är indelad i två moment.
Miljö och delaktighet - Teorier och begrepp, 4.0 hp
I detta moment introduceras teorier och begrepp av relevans för att förstå relationen mellan miljö och delaktighet kopplat till funktionsnedsättning. Begrepp som ingår: tillgänglighet, användbarhet, universell design, social konstruktion av funktionshinder, självständighet, autonomi, delaktighet, empowerment. Teorier/modeller som ingår: Den sociala modellen för funktionshinder, aktivitetsvetenskapliga modeller med fokus på interaktionen människa - miljö, ICF.
Delaktighet i vardagslivet, 3.5 hp
I detta moment reflekterar den studerande kring hur lagstiftning och organisation av service inverkan på delaktighet i vardagslivet för personer med funktionsnedsättningar loklt och globalt.
Internationell lagstiftning: FNs deklaration och mänskliga rättigheter, WHOs policy om global hälsa. Nationell lagstiftning och lokal organisation av service i olika delar av världen.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarium, grupparbeten och studiebesök.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1 - Miljö och delaktighet - teorier och begrepp examineras med en kombinerad muntlig och skriftlig individuell examination samt deltagande vid seminarium.
Moment 2 - Delaktighet i vardagslivet examineras med muntlig presentation av ett grupparbete samt aktivt deltagande i examinationsseminarium.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
2nd edition. : Hoboken : Taylor and Francis, 2013. - viii, 280 p. ISBN:978-0-415-52761-3 LIBRIS-ID:14673783 Sök i biblioteket
2nd ed. : Cambridge : Polity, 2010. - vii, 341 s. ISBN:0745634850 (hbk.) : LIBRIS-ID:11953553 Sök i biblioteket
Geneva : World Health Organization, 2001
12th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2014 - 1262 p. ISBN:9781451110807 LIBRIS-ID:13922214 Kap 17-18, 38, 42, 70 Sök i biblioteket
http://.un.org/en/documents/udhr/,
American Journal of Occupational Therapy, 2005 URL: Länk
Abingdon, Oxon : Routledge, 2017. - xv, 235 pages ISBN:978-1-138-64485-4 LIBRIS-ID:20177604 Finns också som elektronisk resurs Sök i biblioteket
Referenslitteratur
25(11-12) : Disability & Rehabilitation, 2003 - 572-576.
Thorofare, N.J. : Slack, cop. 2003 - xviii, 314 s. ISBN:1-55642-578-3 (hardcovers) LIBRIS-ID:9046878 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 400 s. ISBN:91-44-03826-7 LIBRIS-ID:9810180 Sök i biblioteket