Kursplan för

Vetenskaplig design och metod, 7,5 hp

Scientific Design and Method, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , VT18 , VT19 , HT19 , VT20 , HT20 , HT21 , VT23 , HT23
Kurskod
1AR037
Kursens benämning
Vetenskaplig design och metod
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2017-05-11
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-10-16
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2018

Särskild behörighet

Samtliga kurser termin 1 - termin 3 (90 hp) samt kursen Arbetsterapi 2 - Aktivitet och åtgärder (15 hp) från termin 4 ska vara godkända.

Mål

Lärandemål
Studenten ska vid avslutad kurs kunna

  • genomföra en begränsad datainsamling och dataanalys i enlighet med vetenskapliga metoder (Moment 1)
  • tillämpa kunskaper om forskningsprocessen såsom formulerande av forskningsfrågor, strukturerad sökstrategi, design och metod genom att skriva en arbetsplan för ett examensarbete (Moment 2)
  • beskriva och reflektera över vetenskaplig kvalitet utifrån vald metod i planen (Moment 2)
  • följa etiska riktlinjer i enlighet med Helsingforsdeklarationen och KIs krav i planen (Moment 2)
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället

Innehåll

I denna kurs ska den studerande planera och genomföra en arbetsplan inför examensarbetet i huvudområdet arbetsterapi i termin 6. Den studerande följer de första stegen i en forskningsprocess genom att formulera forskningsfrågor samt att använda metoder för datainsamling och analys inom kvalitativ och kvantitativ design. Det ingår också att kritiskt reflektera över och granska forskningslitteratur gällande vetenskaplig kvalitet. Efter avslutad kurs ska den studerande ha tillägnat sig fördjupad kunskap i vetenskaplig design och metod för att självständigt kunna planera och genomföra ett forskningsinriktat examensarbete om 15 högskolepoäng i huvudområdet arbetsterapi.

Kursen består av 2 moment:

Metoder för datainsamling och databearbetning, 4 hp Innehåll:
  • Kvalitativ metod för datainsamling intervju, observation, litteraturstudier
  • Kvalitativ innehållsanalys, kategorisering, tematisering
  • Kvantitativ metod för datainsamling: mätmetoder
  • Parametrisk och icke-parametrisk statistik
  • Introduktion till enkätkonstruktion
Detta moment, med ovanstående metoder för datainsamling och databearbetning, är en förberedelse för att kunna genomföra ett examensarbete i termin 6. Arbetsplan för ett forskningsinriktat examensarbete, 3.5 hp Innehåll:
  • Forskningsfrågor
  • Vetenskaplig design
  • Forskningsprocessen
  • Datasökning av litteratur
I detta moment ska de studerande skriva en arbetsplan som underlag för examensarbetet i termin 6. Arbetsplanen, som skrivs utifrån en bestämd struktur, ska vara riktad mot huvudområdet arbetsterapi och vara grundad utifrån den forskning som bedrivs på Sektionen för arbetsterapi.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, färdighetsträning, arbete i studiegrupper, handledning, bearbetning av litteratur och seminarier. Se även arbetsterapeutprogrammets pedagogiska plattform på programwebben.

Alla examinationer och seminarier är obligatoriska. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Kursen examineras enligt följande:

Moment 1 - Metoder för datainsamling och databearbetning examineras genom:

  • en analys av kvalitativ data i form av en skriftlig rapport (i grupp) samt muntlig presentation av gruppens arbete vid ett seminarietillfälle
  • en bearbetning och analys av kvantitativ data i form av en skriftlig rapport (i grupp) och muntlig presentation av gruppens arbete vid ett seminarietillfälle

Vid båda examinationstillfällena ska samtliga studenter i kursen aktivt reflektera och delta i diskussionerna vid seminarierna.

Moment 2 - Arbetsplan för ett forskningsinriktat examensarbete
I moment 2 examineras studenternas skriftliga arbetsplan för ett examensarbete vid ett seminarium.

För betyget G på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga betygsgrundande seminarium har genomförts samt att betygsgraden godkänd har uppnåtts inom samtliga delmoment.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
 

Övriga föreskrifter

Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
 

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
De Poy, Elisabeth; Giltin, Laura N Forskning : en introduktion
Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaperna
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten Friberg, Febe
Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend Den kvalitativa forskningsintervjun
Lantz, Annika Intervjumetodik
Även senare upplagor kan användas.

Referenslitteratur

Bogdan, Robert; Biklen, Sari Knopp Qualitative research for education : an introduction to theory and methods
Trost, Jan; Hultåker, Oscar Enkätboken
Malterud, Kirsti Kvalitativa metoder i medicinsk forskning : en introduktion
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård Höglund-Nielsen, Birgitta; Granskär, Monica
Även senare upplagor kan användas.