Vetenskaplig design och metod, 7,5 hp
Scientific Design and Method, 7,5 credits- Kurskod
- 1AR037
- Kursens benämning
- Vetenskaplig design och metod
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2017-05-11
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2019-10-07
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Samtliga kurser termin 1 - termin 3 (90 hp) samt kursen Arbetsterapi 2 - Aktivitet och åtgärder (15 hp) från termin 4 ska vara godkända.
Mål
Lärandemål
Studenten ska vid avslutad kurs kunna
- genomföra en begränsad datainsamling och dataanalys i enlighet med vetenskapliga metoder (Moment 1)
- tillämpa kunskaper om forskningsprocessen såsom formulerande av forskningsfrågor, strukturerad sökstrategi, design och metod genom att skriva en arbetsplan för ett examensarbete (Moment 2)
- beskriva och reflektera över vetenskaplig kvalitet utifrån vald metod i planen (Moment 2)
- följa etiska riktlinjer i enlighet med Helsingforsdeklarationen och KIs krav i planen (Moment 2)
- visa insikt om kunskapens roll i samhället
Innehåll
I denna kurs ska den studerande planera och genomföra en arbetsplan inför examensarbetet i huvudområdet arbetsterapi i termin 6. Den studerande följer de första stegen i en forskningsprocess genom att formulera forskningsfrågor samt att använda metoder för datainsamling och analys inom kvalitativ och kvantitativ design. Det ingår också att kritiskt reflektera över och granska forskningslitteratur gällande vetenskaplig kvalitet. Efter avslutad kurs ska den studerande ha tillägnat sig fördjupad kunskap i vetenskaplig design och metod för att självständigt kunna planera och genomföra ett forskningsinriktat examensarbete om 15 högskolepoäng i huvudområdet arbetsterapi/aktivitetsvetenskap.
Kursen består av 2 moment:
Metoder för datainsamling och databearbetning, 4.0 hp
Innehåll:
- Kvalitativ metod för datainsamling intervju, observation, litteraturstudier
- Kvalitativ innehållsanalys, kategorisering, tematisering
- Kvantitativ metod för datainsamling: mätmetoder
- Parametrisk och icke-parametrisk statistik
- Introduktion till enkätkonstruktion
Detta moment, med ovanstående metoder för datainsamling och databearbetning, är en förberedelse för att kunna genomföra ett examensarbete i termin 6.
Arbetsplan för ett forskningsinriktat examensarbete, 3.5 hp
Innehåll:
- Forskningsfrågor
- Vetenskaplig design
- Forskningsprocessen
- Datasökning av litteratur
I detta moment ska de studerande skriva en arbetsplan som underlag för examensarbetet i termin 6. Arbetsplanen, som skrivs utifrån en bestämd struktur, ska vara riktad mot huvudområdet arbetsterapi och vara grundad utifrån den forskning som bedrivs på Sektionen för arbetsterapi.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, färdighetsträning, arbete i studiegrupper, handledning, bearbetning av litteratur och seminarier. Se även arbetsterapeutprogrammets pedagogiska plattform på programwebben.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Moment 1 - Metoder för datainsamling och databearbetning examineras genom:
- en analys av kvalitativ data i form av en skriftlig rapport (i grupp) samt muntlig presentation av gruppens arbete vid ett seminarietillfälle
- en bearbetning och analys av kvantitativ data i form av en skriftlig rapport (i grupp) och muntlig presentation av gruppens arbete vid ett seminarietillfälle
Moment 2 - Arbetsplan för ett forskningsinriktat examensarbete
I moment 2 tillämpas formativ bedömning. Arbetsplanen presenteras muntligt och diskuteras vid ett seminarium. Arbetsplanen lämnas efter revideringar in för bedömning.Revidering av underkänd arbetsplan bestäms tillsammans med examinator.
Vid seminarierna ska samtliga studenter i kursen aktivt reflektera och delta i diskussionerna.
För betyget G på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga betygsgrundande seminarium har genomförts samt att betygsgraden godkänd har uppnåtts inom samtliga delmoment.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 223 s. ISBN:9789144097329 LIBRIS-ID:18714387 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 373 s. ISBN:91-44-00170-3 Sök i biblioteket
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s. ISBN:978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID:13374003 URL: Övningsmaterial Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s. ISBN:978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID:13374004 Sök i biblioteket
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s. ISBN:9789144101675 LIBRIS-ID:16763239 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor ISBN:978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID:21385235 Sök i biblioteket
Referenslitteratur
5. ed. : Boston, Mass. : Pearson A & B, cop. 2007 [dvs 2006] - 304 p. ISBN:0-205-48293-7 LIBRIS-ID:10256268 Sök i biblioteket
5., [moderniserade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 178 s. ISBN:9789144115450 LIBRIS-ID:19616911 Sök i biblioteket
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 286 s. ISBN:9789144094984 LIBRIS-ID:16600544 Sök i biblioteket