Kursplan för

Examensarbete i arbetsterapi, 15 hp

Degree Project in Occupational Therapy, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , VT20 , HT21 , HT23
Kurskod
1AR040
Kursens benämning
Examensarbete i arbetsterapi
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2017-10-25
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2023-03-28
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

Samtliga kurser från termin 1 t.o.m. termin 3 (90 hp), kursen Arbetsterapi 2 - Aktivitet och åtgärder (15 hp) från termin 4 samt moment 1 Metoder för datainsamling och databearbetning (4 hp) i kursen Vetenskaplig design och metod från termin 5 ska vara godkända.

Mål

Målet med kursen är att studenten på vetenskaplig grund självständigt under handledning kan planera, genomföra och skriva ett examensarbete inom huvudområdet arbetsterapi. Examensarbetet utgör en fördjupning av tidigare inhämtade kunskaper i programmets kurser främst inom arbetsterapi och aktivitetsvetenskap samt vetenskaplig metod och design.

Studentens ska, självständigt och i samarbete med andra, vid avslutad kurs kunna:

  • tillämpa grundläggande principer för hur ett forskningsarbete med kunskap av betydelse för arbetsterapi och aktivitetsvetenskap genomförs.  
  • identifiera behov av kunskap och utveckling inom arbetsterapi/aktivitetsvetenskap och det valda problemområdet
  • värdera kunskap på vetenskaplig nivå samt inta ett självständigt och kritiskt förhållningssätt
  • söka, kritiskt granska, och integrera resonemang från teoretisk och metodologisk litteratur som är relevant för det valda problemområdet
  • genomföra lämplig datainsamling och dataanalys, baserad på etiska och vetenskapliga principer
  • skriva ett examensarbete utifrån givna riktlinjer om utformning och språk
  • värdera det egna arbetets styrkor och svagheter samt fortsatt behov av kunskapsutveckling inom arbetsterapi och aktivitetsvetenskap
  • diskutera och försvara sitt examensarbete samt opponera på ett examensarbete vid ett seminarium 
  • ge kritisk och konstruktiv återkoppling på medstudenters arbete

Innehåll

Examensarbetet bygger i hög grad på kursdeltagarnas egna initiativ och självständiga arbete. I kursen ingår att fördjupa egna kunskaper inom de områden som är relevanta för det egna arbetet. Kontinuerlig presentation av eget och kritisk granskning av andras delar av examensarbete ingår i kursen. Under kursen tränas kursdeltagarna i att använda vetenskapliga principer  för att göra tydliga och explicita val och avvägningar och för att presentera och kommentera sitt eget och andras examensarbeten på ett noggrant och genomtänkt sätt. Kursen innefattar planerade möten tillsammans med handledare samt avslutande examinationsseminarier.

Arbetsformer

Examensarbetet genomförs i par och i nära dialog med handledaren. Endast då särskilda skäl finns kan examensarbetet skrivas individuellt. Handledning sker i grupp under kursens gång.

Vid handledningstillfällen diskuteras olika sätt att avgränsa och beskriva problem, teoretiska utgångspunkter, litteraturval, metodval och olika datainsamlingstekniker, samt att presentera och diskutera ett resultat.

Undervisningen består av introduktionsföreläsning, självstudier, handledning och seminarier. Mot slutet av kursen ordnas examinationsseminarier med respondent- och opponentskap. 

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • Dokumenterat skriftligt examensarbete enligt fastställd manual som muntligt försvaras vid ett examinationsseminarium
  • Muntlig opponering samt skriftliga kommentarer på ett projektarbete
  • Individuell skriftlig självvärdering och reflektion över egen insats och egen utveckling
  • Aktivt deltagande på minst tre examinationsseminarier utöver de seminarier där studenten agerar själv som respondent eller opponent.

Examensarbetet och genomfört respondent- och opponentskap ska tillsammans visa att studenten har förvärvat de kunskaper lärandemålen anger. Om examensarbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet.
I självvärderingen ska tydligt framgå studentens individuella bidrag i examensarbetet.

Examination sker efter fastställda bedömningskriterier.

Underkänt examensarbetet ska revideras och bedömas på nytt. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. 

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad kurslitteratur

Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård Höglund-Nielsen, Birgitta; Granskär, Monica
Trost, Jan; Hultåker, Oscar Enkätboken
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten Friberg, Febe
Birkler, Jacob Vetenskapsteori : en grundbok Björkander Mannheimer, Eva
Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend Den kvalitativa forskningsintervjun
Barmark, Mimmi; Djurfeldt, Göran Statistisk verktygslåda 0 : att förstå och förändra världen med siffror
Kristensson, Jimmie Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap
Även senare upplagor kan användas.
Projektspecifik litteratur tillkommer.