Kursplan för

Hörselpedagogik, 6 hp

Adult Education and Learning, 6 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT16 , VT24
Kurskod
1AU035
Kursens benämning
Hörselpedagogik
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-11-02
Reviderad av
Programnämnd 4 (Audionom- och Logopedprogrammen)
Senast reviderad
2012-10-22
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 80 % (48 hp) av kurserna på termin 1 och 2.

Mål

Det övergripande målet med denna kurs är att introducera olika pedagogiska metoder, strategier och förhållningssätt för att ge studenten verktyg att kunna förmedla kunskap om hörsel för såväl grupper som för enskilda. Kursen utgör en grund för kommande kurs i hörselrehabilitering.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara hur lärsituationen kan anpassas till hörselskadade personer och deras anhöriga
- genomföra gruppundervisning och reflektera över sin egen och andras förmåga att undervisa

Innehåll

Följande moment ingår:

Vuxenpedagogik, 4 hp Kursen behandlar ämnet pedagogik, med tonvikt på vuxnas och äldres inlärning och lärande.
Speciella förutsättningar för att förmedla kunskap till hörselskadade och deras anhöriga ingår i undervisningen.
Kursen innehåller en överblick av modern pedagogik samt diskussion om skillnader mellan förmedling av kunskap till grupper respektive enskilda patienter. Praktiska övningar av att hålla framföranden och undervisa inför grupp ingår. Vidare behandlas rollen som handledare.
Sambandet mellan minnesfunktioner och inlärning berörs. Gruppundervisning, 2 hp Planering, genomförande och analys av en kortare utbildning i ett audiologianknutet ämne som presenteras för utomstående grupp.

Arbetsformer

Föreläsningar, gruppövningar, gruppundervisning och seminarier. Vissa delar av undervisningen är obligatoriska.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Moment 1: Vuxenpedagogik (Adult education and learning) 4 hp
Skriftlig hemtentamen

Moment 2: Gruppundervisning (Group education) 2 hp
Muntlig gruppredovisning och videoanalys

För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska delar.

För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds möjlighet till totalt sex examinationstillfällen, varav de tre sista i samband med nästa tillfälle då kursen ges. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Studiehandledning innehållande bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare delas ut vid kursstart.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Danermark, Berth Att (åter)erövra samtalet : en bok om hörselskada och kommunikation
Björklund, Bengt Går budskapet eller deltagarna hem ?
Phillips, D. C.; Soltis, Jonas F. Perspektiv på lärande Linde, Fredrik
Hård af Segerstad, Helene; Klasson, Alger; Tebelius, Ulla Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Vetenskapliga artiklar och annat material kan tillkomma.

Rekommenderad litteratur

Harden, R.M. The good teacher is more than a lecturer – the twelve roles of the teacher. (2000) s. 334-347

Biggs, John B.; Tang, Catherine So-Kum Teaching for quality learning at university : what the student does
Bolstad, August Handbok i lärande : hur du lär ut för att andra ska lära in
Egidius, Henry Pedagogik för 2000-talet
Schunk, Dale H. Learning theories : an educational perspective
Svedberg, Lars Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
Hellspong, Lennart Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
Lejsgaard Christensen, Susan; Huus Jensen, Birgit Didaktik och patientutbildning Karman, Helle