Hörselpedagogik, 6 hp
Adult Education and Learning, 6 credits- Kurskod
- 1AU035
- Kursens benämning
- Hörselpedagogik
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2011-11-02
- Reviderad av
- Programnämnd 4 (Audionom- och Logopedprogrammen)
- Senast reviderad
- 2012-10-22
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 80 % (48 hp) av kurserna på termin 1 och 2.
Mål
Det övergripande målet med denna kurs är att introducera olika pedagogiska metoder, strategier och förhållningssätt för att ge studenten verktyg att kunna förmedla kunskap om hörsel för såväl grupper som för enskilda. Kursen utgör en grund för kommande kurs i hörselrehabilitering.
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara hur lärsituationen kan anpassas till hörselskadade personer och deras anhöriga
- genomföra gruppundervisning och reflektera över sin egen och andras förmåga att undervisa
Innehåll
Följande moment ingår:
Speciella förutsättningar för att förmedla kunskap till hörselskadade och deras anhöriga ingår i undervisningen.
Kursen innehåller en överblick av modern pedagogik samt diskussion om skillnader mellan förmedling av kunskap till grupper respektive enskilda patienter. Praktiska övningar av att hålla framföranden och undervisa inför grupp ingår. Vidare behandlas rollen som handledare.
Sambandet mellan minnesfunktioner och inlärning berörs. Gruppundervisning, 2 hp Planering, genomförande och analys av en kortare utbildning i ett audiologianknutet ämne som presenteras för utomstående grupp.
Arbetsformer
Föreläsningar, gruppövningar, gruppundervisning och seminarier. Vissa delar av undervisningen är obligatoriska.
Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1: Vuxenpedagogik (Adult education and learning) 4 hp
Skriftlig hemtentamen
Moment 2: Gruppundervisning (Group education) 2 hp
Muntlig gruppredovisning och videoanalys
För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska delar.
För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds möjlighet till totalt sex examinationstillfällen, varav de tre sista i samband med nästa tillfälle då kursen ges. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Studiehandledning innehållande bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare delas ut vid kursstart.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Örebro : Läromedia, 2005 - 65 s. ISBN:91-88822-10-9 LIBRIS-ID:9967698 Sök i biblioteket
5. uppl. : Stockholm : Sista ordet, 2009 - 126 s. LIBRIS-ID:11696452
Stockholm : Norstedt, 2010 - 190 s. ISBN:978-91-1-302300-7 (inb.) LIBRIS-ID:11816632 Sök i biblioteket
2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 151 s. ISBN:978-91-44-03813-1 LIBRIS-ID:10336567 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
2000 URL: Direktlänk till artikel Ingår i: Medical teacher h
4., [rev.] ed. : Maidenhead : Open University Press, 2011. - xii, 389 s. ISBN:978-0-335-24275-7 (pbk.) LIBRIS-ID:12404838 Sök i biblioteket
2., [oförändrade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 254 s. ISBN:978-91-44-07496-2 LIBRIS-ID:12130552 Sök i biblioteket
5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 311 s. ISBN:978-91-27-11739-6 (inb.) LIBRIS-ID:10919499 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
6. ed., International ed. : Boston, [Mass.] : Pearson, 2012 - xii, 561 s. ISBN:0-13-261136-8 no price LIBRIS-ID:12100901 Sök i biblioteket
5., bearb., uppdaterade och kompletterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 359 s. ISBN:978-91-44-07488-7 (inb.) LIBRIS-ID:12454726 Sök i biblioteket
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 355 s. ISBN:978-91-44-06739-1 (inb.) LIBRIS-ID:12201391 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 213 s. ISBN:91-44-03035-5 LIBRIS-ID:9341054 Sök i biblioteket