Hörselpedagogik, 6 hp
Adult Education and Learning, 6 credits- Kurskod
- 1AU035
- Kursens benämning
- Hörselpedagogik
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2011-11-02
- Reviderad av
- Programnämnd 4
- Senast reviderad
- 2011-11-02
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet enligt högskoleförordningen 7 kap 4-6 §§. Särskilda behörighetskrav enligt utbildningsplanen.
Mål
Det övergripande målet med denna kurs är att introducera olika pedagogiska metoder, strategier och förhållningssätt för att ge studenten verktyg att kunna förmedla kunskap om hörsel för såväl grupper som för enskilda. Kursen utgör en grund för kommande kurs i hörselpedagogisk rehabilitering. Kursens lärandemål Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - förklara hur lärsituationen kan anpassas till hörselskadade patienter och deras anhöriga - genomföra gruppundervisning och reflektera över sin egen och andras förmåga att undervisa
Innehåll
Moment 1: Vuxenpedagogik (Adult education and learning) 4 hp Kursen behandlar ämnet pedagogik, med tonvikt på vuxnas och äldres inlärning och lärande. Speciella förutsättningar för att förmedla kunskap till hörselskadade och deras anhöriga ingår i undervisningen. Kursen innehåller en överblick av modern pedagogik samt diskussion om skillnader mellan förmedling av kunskap till grupper respektive enskilda patienter. Praktiska övningar av att hålla framföranden och undervisa inför grupp ingår. Vidare behandlas rollen som handledare. Sambandet mellan minnesfunktioner och inlärning berörs. Moment 2: Gruppundervisning (Group tuition) 2 hp Planering, genomförande och analys av en kortare utbildning i ett audiologianknutet ämne som presenteras för utomstående grupp.
Arbetsformer
Föreläsningar, gruppövningar, gruppundervisning och seminarier.
Examination
Moment 1: Vuxenpedagogik (Adult education and learning) 4 hp Skriftlig hemtentamen Moment 2: Gruppundervisning (Group education) 2 hp Muntlig gruppredovisning och videoanalys För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska delar. Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds möjlighet till totalt sex examinationstillfällen, varav de tre sista i samband med nästa tillfälle då kursen ges.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Studiehandledning innehållande bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare delas ut vid kursstart. Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
4. uppl. : Stockholm : Sista ordet, 2000 - 128 s. LIBRIS-ID:3267489
Örebro : Läromedia, 2005 - 65 s. ISBN:91-88822-10-9 LIBRIS-ID:9967698 Sök i biblioteket
4. ed. : New York : Teachers College Press, cop. 2004 - 116 s. ISBN:0-8077-4447-6 LIBRIS-ID:9367597 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
2. ed : London : the Society for Research into Higher Education :b Open University Press, cop. 2003 - 309 s. ISBN:0-335-21169-0 (inb.) LIBRIS-ID:8513320 Sök i biblioteket
5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 350 s. ISBN:91-47-05230-9 (korr.) z 47-05230-9 LIBRIS-ID:9757098 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 254 s. ISBN:91-44-00753-1 LIBRIS-ID:7274871 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 96 s. ISBN:91-44-01187-3 LIBRIS-ID:8352843 Sök i biblioteket
2000 URL: Direktlänk till artikel Ingår i: Medical teacher h
4. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill/Prentice Hall, cop. 2004 - xii, 532 s. ISBN:0-13-038496-8 (inb.) LIBRIS-ID:9002324 Sök i biblioteket
Stockholm : Forum, 2005 - 267, [1] s. ISBN:91-37-12328-9 (inb.) LIBRIS-ID:9876069 Sök i biblioteket
2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 151 s. ISBN:978-91-44-03813-1 LIBRIS-ID:10336567 Sök i biblioteket
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 428 s. ISBN:978-91-44-01983-3 LIBRIS-ID:10303049 Sök i biblioteket