Professionell utveckling 4, 1,5 hp
Professional Development 4, 1,5 credits- Kurskod
- 1AU041
- Kursens benämning
- Professionell utveckling 4
- Hp
- 1,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Audiologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2012-05-03
- Reviderad av
- Programnämnd 4 (Audionom- och Logopedprogrammen)
- Senast reviderad
- 2012-11-15
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
För tillträde till kurser på Termin 5 krävs att studenten klarat minst 80 % (96 högskolepoäng) av kurserna på termin 1 - 4.
Mål
Kursen ingår i en strimma i professionell utveckling vilken omfattar totalt 6 hp och löper genom hela utbildningsprogrammet. Det övergripande målet med denna strimma är att ge den studerande kunskaper och verktyg för att kunna utveckla ett etisk och professionellt förhållningssätt genom att utvecklas både som person och i sin yrkesroll.
Kursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för nationella och internationella forskningsetiska regler/deklarationer samt förstå tillkomsten av och innehållet i reglerna, liksom behovet av återkommande omprövning,
- Informera, förklara och samråda med en patient i beslut som berör henne samt i forskning kunna inhämta ett informerat samtycke/avslag,
- Särskilja faktafrågor från värdefrågor och etiska problem från grundläggande norm-och värdekonflikter,
- Reflektera kring ett professionellt bemötande av patienter, forskningspersoner, närstående, kollegor och andra berörda på ett välvilligt och respektfullt sätt i hörselvården,
- Reflektera över sin egen professionella utveckling, personliga utveckling och konsultationsfärdighet,
- Utföra hjärt-lungräddning enligt aktuella riktlinjer från Svenska HLR-rådet.
Innehåll
Specifikt innehåll i Professionell utveckling 4:
I kursen Vetenskap 3 diskuteras forskningsetiska regler, såväl nationella som internationella. I kurserna Hörselrehabilitering 2 och Diagnostik och habilitering av hörselskador hos barn diskuteras informerat samtycke med patienter och försökspersoner, professionellt bemötande samt etiska problem.
Hjärt-lungräddning tränas vid ett obligatoriskt övningstillfälle.
Arbetsformer
Seminarier, föreläsningar, övningar och egna reflektioner
Examination
Examination sker genom
Aktivt deltagande i seminarier och övningar
Skriftliga inlämningsuppgifter och reflektioner
För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska delar. Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds totalt möjlighet till sex examinationstillfällen, varav de tre sista i samband med nästa tillfälle då kursen ges.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Studiehandledning innehållande bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare delas ut vid kursstart.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Stockholm : Liber, 2009 - 416 s. ISBN:91-47-09413-3 LIBRIS-ID:11468670 Sök i biblioteket
2., omarb. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 216 s. ISBN:978-91-27-11770-9 (inb.) LIBRIS-ID:11269046 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 262 s. ISBN:91-44-04414-3 LIBRIS-ID:10164939 Sök i biblioteket