Kursplan för

Vetenskap 3-kvantitativ och kvalitativ metod, 9 hp

Scientific Methods 3-Quantitative and Qualitative Methods, 9 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT13 , HT14 , HT15 , HT16 , VT24
Kurskod
1AU043
Kursens benämning
Vetenskap 3-kvantitativ och kvalitativ metod
Hp
9 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2012-05-03
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

För tillträde till kurser på Termin 5 krävs att studenten klarat minst 80 % (96 högskolepoäng) av kurserna på termin 1 - 4.

Mål

Kursen ingår i en vetenskaplig strimma vilken omfattar totalt 15 hp och löper genom hela utbildningsprogrammet. Det övergripande målet med den vetenskapliga strimman är att ge den studerande kunskaper forskningsmetodik och färdigheter i vetenskapligt arbetssätt. Det specifika syftet med denna kurs – Vetenskap 3 – är att ge den studerande grundläggande kunskaper i kvantitativa och kvalitativa metoder och statistik.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

- Redogöra för vetenskapsteoretiska begrepp och olika forskningstraditioner inom det audiologiska ämnesområdet
- Förklara och definiera olika kvalitativa och kvantitativa metoder samt skillnader mellan kvantitativa och kvalitativa metoder och begrepp
- Genomföra ett pilotprojekt med kvantiativ eller kvalitativ metod samt sammanställa och redovisa insamlat vetenskapligt material i posterform
- Tillämpa statistiska metoder och hypotesprövningar i beräkningar och resonemang
- Producera en projektidé som kan leda fram till ett examensarbete

Innehåll

Vetenskapliga begrepp och forskningsmetodik, 1.5 hp Momentet ger en introduktion till vetenskapliga begreppför att ge förståelse för de olika forskningstraditioner som förekommer inom det audiologiska ämnesområdet . Dessutom behandlas evidensbaserad forskningsmetod.
Momentet innehåller föreläsningar om grundläggande vetenskapliga begrepp med fokus på kvalitativ metodik. Seminarium och grupparbeten kring Intervjutekniker, datainsamlig och databearbetning av intervjuer, evidensbaserad forskning och etik Kvantitativ metod och statistik, 4.5 hp Momentet fokuserar på kvantitativ metod med betoning på deskriptiv statistik och hypotesprövning med anknytning till ämnesområdet audiologi. Momentet examineras i form av en hemtentamen som kamratgranskas vilket också ger träning i kritisk granskning av en rapport.
Momentet ger också en introduktion till statistikprogram Pilotprojekt och Projektidé, 3 hp Momentet innehållert seminarium och grupparbeten kring datainsamlig och databearbetning av enkäter. Fördjupning i en valfri del av huvudområdet audiologi baserat på vetenskapliga artiklar och litteratur inom området samt praktiskt arbete i ett mindre pilotprojekt. Projektarbetet innebär träning i hur man planerar och lägger upp en studie. Projektarbetet redovisas i form av en poster.
Som stöd för pilotprojektet och utformandet av projektidén genomförs uppföljande övning i litteratursökning i databaser, t.ex. pubmed, web of science och liknande på Kis bibliotek

Arbetsformer

Föreläsningar, grupparbeten, övningar och seminarier.

Examination

Moment 1 - Vetenskapliga begrepp och forskningsmetodik (1,5 hp)
Aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier.
Självtest om vetenskapsteoretiska begrepp

Moment 2 - Kvantitativ metodik och statistik (4,5 hp)
Självtest om statistiska begrepp 
Hemtentamen med tillämpning av statistiska metoder baserat på artiklar
Kamratgranskning av hemtentamen

Moment 3 - Pilotprojekt och Projektidé (3,0 hp)
Posterredovisning av självständigt genomfört projektarbete
Skriftlig inlämning av ett PM med projektidé inför Vetenskap 4 samt Examensarbete

För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska delar. Vid frånvaro från obligatorisk del ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds totalt möjlighet till sex examinationstillfällen, varav de tre sista i samband med nästa tillfälle då kursen ges.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ejlertsson, G. Statistik för hälsovetenskaperna
Kvale, S.; Brinkman, S. Den kvalitativa forskningsintervjun
Trost, Jan Enkätboken
Nordenström, Jörgen Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår
Harris, Michael; Taylor, Gordon Medical statistics made easy
Vetenskapliga artiklar och annat relevant material kan tillkomma.