Kursplan för

Vetenskap 3-kvantitativ och kvalitativ metod, 9 hp

Scientific Methods 3-Quantitative and Qualitative Methods, 9 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT13 , HT14 , HT15 , HT16 , VT24
Kurskod
1AU043
Kursens benämning
Vetenskap 3-kvantitativ och kvalitativ metod
Hp
9 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2012-05-03
Reviderad av
Programnämnd 4
Senast reviderad
2013-05-06
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2013

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 105 hp från Termin 1-4.

Mål

Kursen ingår i en vetenskaplig strimma vilken omfattar totalt 15 hp och löper genom hela utbildningsprogrammet. Det övergripande målet med den vetenskapliga strimman är att ge den studerande kunskaper forskningsmetodik och färdigheter i vetenskapligt arbetssätt. Det specifika syftet med denna kurs – Vetenskap 3 – är att ge den studerande grundläggande kunskaper i kvantitativa och kvalitativa metoder och statistik.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

-Redogöra för vetenskapsteoretiska begrepp och olika forskningstraditioner inom det audiologiska ämnesområdet
-Förklara och definiera olika kvalitativa och kvantitativa metoder och begrepp
-Tillämpa statistiska metoder och hypotesprövningar i beräkningar och resonemang
-Producera en projektidé och en frågeställning som kan leda fram till ett examensarbete
-Redovisa projektidén som en poster. Fokus på hypotes och frågeställning samt studiedesign med kvalitativa eller kvantitativa metoder

Innehåll

Vetenskapliga begrepp och forskningsmetodik, 1.5 hp Momentet ger en introduktion till vetenskapliga begrepp för att ge förståelse för de olika forskningstraditioner som förekommer inom det audiologiska ämnesområdet . Dessutom behandlas evidensbaserad forskningsmetod.
Momentet innehåller föreläsningar om grundläggande vetenskapliga begrepp med fokus på kvalitativ metodik. Seminarium och grupparbeten kring Intervjutekniker, datainsamling och databearbetning av intervjuer, evidensbaserad forskning och etik. Kvantitativ metod och statistik, 4.5 hp Momentet fokuserar på kvantitativ metod med betoning på deskriptiv statistik och hypotesprövning med anknytning till ämnesområdet audiologi. Momentet examineras i form av en hemtentamen som kamratgranskas vilket också ger träning i kritisk granskning av en rapport.
Momentet ger också en introduktion till statistikprogram. Pilotprojekt och Projektidé, 3 hp Momentet innehåller seminarium och grupparbeten kring datainsamling och databearbetning av enkäter. Fördjupning i en valfri del av huvudområdet audiologi baserat på vetenskapliga artiklar och litteratur inom området samt praktiskt arbete i ett mindre pilotprojekt. Projektarbetet innebär träning i hur man planerar och lägger upp en studie. Projektarbetet redovisas i form av en poster.
Som stöd för pilotprojektet och utformandet av projektidén genomförs uppföljande övning i litteratursökning i databaser, t.ex. pubmed, web of science och liknande på KIs bibliotek.

Arbetsformer

Föreläsningar, grupparbeten, övningar och seminarier.

Grupparbeten, övningar och seminarier är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Vetenskapliga begrepp och forskningsmetodik 1,5 hp
Aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier
Självtest om vetenskapsteoretiska begrepp

Kvantitativ metodik och statistik 4,5 hp
Självtest om statistiska begrepp 
Individuell skriftlig hemtentamen med tillämpning av statistiska metoder baserat på artiklar
Kamratgranskning av hemtentamen

Pilotprojekt och Projektidé 3 hp
Muntlig presentation av självständigt producerad poster innehållande projektidé, hypotes och frågeställning inför Vetenskap 4 och Examensarbete.

För godkänd kurs krävs även närvaro och aktivt deltagande vid obligatoriska delar. För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds totalt möjlighet till sex examinationstillfällen, varav de tre sista i samband med nästa tillfälle då kursen ges. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaperna
Harris, Michael; Taylor, Gordon Medical statistics made easy 2
Nordenström, Jörgen Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår
Trost, Jan Enkätboken
Kvale, S.; Brinkman, S. Den kvalitativa forskningsintervjun
Vetenskapliga artiklar och annat relevant material kan tillkomma.