Kursplan för

Hörselrehabilitering, 21 hp

Hearing Rehabilitation, 21 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , VT19 , VT24
Kurskod
1AU060
Kursens benämning
Hörselrehabilitering
Hp
21 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2017-10-26
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2018

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 45 hp från Termin 1-2 och dessutom godkänt betyg i hela Hörselutredning 1 och Hörselutredning 2.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras, är behörig till nytt VFU-tillfälle när den individuella handlingsplanen upprättats och genomförts.

Mål

Kursens övergripande mål är att ge studenten kunskap om och förståelse för den audiologiska rehabiliteringsprocessen utifrån tekniska, pedagogiska och psykologiska aspekter.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • bedöma olika individers psykologiska, tekniska och medicinska behov av rehabilitering samt utifrån detta argumentera för val av rehabiliteringsinsatser
  • planera, genomföra och dokumentera hörselrehabiliterande åtgärder utifrån individens behov och förutsättningar
  • förklara, analysera och jämföra tekniska funktioner i olika typer av hörapparater och hur dessa kan påverka individens hörselsituation
  • identifiera och välja lämpliga tekniska hjälpmedel utifrån individens behov och förutsättningar
  • utvärdera hörselrehabiliterande åtgärder genom såväl objektiva som subjektiva mätmetoder
  • bedöma hörselgångens status inför avtryckstagning samt utföra avtryckstagning under handledning
  • utföra hörselgångsmätningar samt analysera mätresultatet
  • förklara hur det professionella samtalet kan anpassas till hörselskadade personer och deras anhöriga
  • genomföra gruppundervisning och reflektera över sin egen och andras förmåga att undervisa
  • reflektera över det egna patientbemötandet samt kommunicera med och bemöta individer utifrån ett professionellt förhållningssätt

Innehåll

Begreppen professionellt förhållningssätt och counseling behandlas i relation till psykologisk kunskap, självkännedom och empati. Studenten ska kunna uppvisa förmågan att omsätta teoretiska fakta till praktiska övningar,färdighetsträning och VFU, men även kunna beskriva, förklara och analysera praktiska kunskaper i teoretiska resonemang. Hörselpedagogiska inslag ingår i form av gruppundervisning och reflektion kring professionella samtal anpassade till den hörselskadade personen och dess anhöriga. Kursen bygger vidare på kurserna i hörselutredning och hörapparatteknik. Kursen utgör grund för kommande kurser i audiologisk samtalsteknik, hörselhabilitering och verksamhetsförlagd utbildning.

Följande moment ingår:

Hörselrehabilitering, 14.5 hp Momentet innefattar teoretiska utgångspunkter för hörselrehabilitering såsom hörapparatval, preskription av förstärkning, hörapparatanpassning samt kvalitetssäkring via olika bedömnings- och utvärderingsinstrument. Dessutom behandlas öroninsatsens akustik, avtryckstagning, val och justering av öroninsats. Undervisning om cochleaimplantat och andra tekniska lösningar ges. Rehabiliteringsplanering belyses utifrån det tvärvetenskapliga begreppet hörselrehabilitering och undervisning ges om de åtgärdssteg som vidtas i olika faser av rehabiliteringsprocessen. Kursen inbegriper även journalhantering och dokumentation. Professionellt förhållningssätt belyses i relation till bl a psykologisk kunskap, självkännedom och empati. Patientbemötande tränas i syfte att medvetandegöra det egna förhållningssättet och strukturen i det professionella samtalet. Stor vikt läggs vid följsamhet och empatisk förmåga i mötet med vårdtagaren. Hörselpedagogik berörs med betoning på vuxnas och äldres lärande. Speciella förutsättningar för att förmedla information och kunskap till personer med hörselnedsättning och deras anhöriga ingår i undervisningen. Även praktiska övningar i att hålla framföranden och undervisa grupper ingår i momentet. Verksamhetsförlagd utbildning och färdighetsträning, 6.5 hp Momentet fokuserar på färdigheter i hörselrehabilitering inkluderande pedagogisk förmåga och det profesionella samtalet. Färdighetsträningen innefattar avtryckstagning, hörselgångsmätningar och hörapparatprogrammering.

Arbetsformer

Föreläsningar, självtester, färdighetsträning, workshops, egen gruppundervisning,seminarier och verksamhetsförlagd utbildning ingår i kursen. Färdighetsträning, workshops, egen gruppundervisning, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriska. Innan färdighetsträningen som berör avtryckstagning och hörselgångsmätningar får genomföras ska respektive självtest vara godkänt.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Moment 1: Hörselrehabilitering 14,5 hp
Skriftlig tentamen
Gruppundervinsing
Seminarium

Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning och färdighetsträning 6,5 hp
Verksamhetsförlagd utbildning
Kliniska prov
Aktivt deltagande i färdighetsträning och seminarier

För godkänd kurs krävs även närvaro och aktivt deltagande vid obligatoriska delar. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

För studerande som inte blivit godkänd på den verksamhetsförlagda utbildningen erbjuds ytterligare en period av VFU, dvs totalt två VFU-perioder.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
Vid ett underkännande på VFU ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Fogle, Paul T.; Flasher, Lydia V. Counseling skills for speech-language pathologists and audiologists
Dillon, Harvey Hearing aids
Bolstad, August Handbok i lärande : hur du lär ut för att andra ska lära in

Rekommenderad litteratur

Audiology : treatment Valente, Michael; Hosford-Dunn, Holly; Roeser, Ross J.
Taylor, Brian; Mueller, H. Gustav. Fitting and dispensing hearing aids

Fördjupningslitteratur

Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer.