Hörselrehabilitering, 21 hp
Hearing Rehabilitation, 21 credits- Kurskod
- 1AU060
- Kursens benämning
- Hörselrehabilitering
- Hp
- 21 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Audiologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2017-10-26
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2023-10-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2024
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 45 hp från Termin 1-2 och dessutom godkänt betyg i hela Hörselutredning 1 och Hörselutredning 2.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och färdighetsträning/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras, är behörig till nytt VFU-tillfälle när den individuella handlingsplanen upprättats och genomförts.
Mål
Kursens övergripande mål är att ge studenten kunskap om och förståelse för den audiologiska rehabiliteringsprocessen utifrån tekniska, pedagogiska och psykologiska aspekter.
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- bedöma olika individers psykologiska, tekniska och medicinska behov av rehabilitering samt utifrån detta argumentera för val av rehabiliteringsinsatser
- planera, genomföra och dokumentera hörselrehabiliterande åtgärder utifrån individens behov och förutsättningar
- förklara, analysera och jämföra tekniska funktioner i olika typer av hörapparater och hur dessa kan påverka individens hörselsituation
- identifiera och välja lämpliga tekniska hjälpmedel utifrån individens behov och förutsättningar
- utvärdera hörselrehabiliterande åtgärder genom såväl objektiva som subjektiva mätmetoder
- bedöma hörselgångens status inför avtryckstagning samt utföra avtryckstagning under handledning
- utföra hörselgångsmätningar samt analysera mätresultatet
- förklara hur det professionella samtalet kan anpassas till hörselskadade personer och deras anhöriga
- genomföra gruppundervisning och reflektera över sin egen och andras förmåga att undervisa
- reflektera över det egna patientbemötandet samt kommunicera med och bemöta individer utifrån ett professionellt förhållningssätt
Innehåll
Begreppen professionellt förhållningssätt och counseling behandlas i relation till psykologisk kunskap, självkännedom och empati. Studenten ska kunna uppvisa förmågan att omsätta teoretiska fakta till praktiska övningar,färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildningen VFU, men även kunna beskriva, förklara och analysera praktiska kunskaper i teoretiska resonemang. Hörselpedagogiska inslag ingår i form av gruppundervisning och reflektion kring professionella samtal anpassade till den hörselskadade personen och dess anhöriga. Kursen bygger vidare på kurserna i hörselutredning och hörapparatteknik. Kursen utgör grund för kommande kurser i audiologisk samtalsteknik, hörselhabilitering och verksamhetsförlagd utbildning.
Följande moment ingår:
Hörselrehabilitering, 14.5 hp
Momentet innefattar teoretiska utgångspunkter för hörselrehabilitering såsom hörapparatval, preskription av förstärkning, hörapparatanpassning samt kvalitetssäkring via olika bedömnings- och utvärderingsinstrument. Dessutom behandlas öroninsatsens akustik, avtryckstagning, val och justering av öroninsats. Undervisning om cochleaimplantat och andra tekniska lösningar ges. Rehabiliteringsplanering belyses utifrån det tvärvetenskapliga begreppet hörselrehabilitering och undervisning ges om de åtgärdssteg som vidtas i olika faser av rehabiliteringsprocessen. Kursen inbegriper även journalhantering och dokumentation. Professionellt förhållningssätt belyses i relation till bl a psykologisk kunskap, självkännedom och empati. Patientbemötande tränas i syfte att medvetandegöra det egna förhållningssättet och strukturen i det professionella samtalet. Stor vikt läggs vid följsamhet och empatisk förmåga i mötet med vårdtagaren. Hörselpedagogik berörs med betoning på vuxnas och äldres lärande. Speciella förutsättningar för att förmedla information och kunskap till personer med hörselnedsättning och deras anhöriga ingår i undervisningen. Även praktiska övningar i att hålla framföranden och undervisa grupper ingår i momentet.
Verksamhetsförlagd utbildning och färdighetsträning, 6.5 hp
Momentet fokuserar på färdigheter i hörselrehabilitering inkluderande pedagogisk förmåga och det professionella samtalet. Färdighetsträningen innefattar avtryckstagning, hörselgångsmätningar och hörapparatprogrammering.
Arbetsformer
Föreläsningar, självtester, färdighetsträning, workshops, egen gruppundervisning,seminarier och verksamhetsförlagd utbildning ingår i kursen. Färdighetsträning, workshops, egen gruppundervisning, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriska. Innan färdighetsträningen som berör avtryckstagning och hörselgångsmätningar får genomföras ska respektive självtest vara godkänt.
Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1: Hörselrehabilitering 14,5 hp
Skriftlig tentamen
Gruppundervisning
Seminarium
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning och färdighetsträning 6,5 hp
Kliniska prov
Aktivt deltagande i färdighetsträning och seminarier
För godkänd kurs krävs även närvaro och aktivt deltagande vid obligatoriska delar. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För studerande som inte blivit godkänd på den verksamhetsförlagda utbildningen erbjuds ytterligare en period av VFU, dvs totalt två VFU-perioder.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students vkerksamhetsförlagd utbildning(VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
Vid ett underkännande på VFU ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången vårterminen 2019. Examination enligt denna kursplan ges sista gången höstterminen 2024 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2nd ed. : Clifton Park, N.Y. : Delmar, 2011. - 1 v. ISBN:978-1-4354-9936-2 (pbk.) LIBRIS-ID:12335804 Sök i biblioteket
2nd ed. : Sydney : Boomerang Press, c2012. - xvi, 608 p. ISBN:978-1-60406-810-8 LIBRIS-ID:13487753 Sök i biblioteket
2., [oförändrade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 254 s. ISBN:978-91-44-07496-2 LIBRIS-ID:12130552 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
2. ed. : New York : Thieme, cop. 2008 - xiii, 528 s. ISBN:978-1-58890-520-8 (US : alk. paper) LIBRIS-ID:10918894 Sök i biblioteket
San Diego : Plural Publishing Inc., c2011. - ix, 441 p. ISBN:9781597563475 LIBRIS-ID:17054389 Sök i biblioteket