Audiologiska systemet, 6 hp
The Auditory System, 6 credits- Kurskod
- 1AU073
- Kursens benämning
- Audiologiska systemet
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Audiologi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2020-03-30
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2023-03-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska inhämta fördjupade kunskaper om hörsel- och balanssystemets anatomi och fysiologi samt embryologi och utveckling. Dessa kunskaper ligger till grund för kurser som audiologisk patologi samt Klinisk audiologi 1, 2 och 3. Kursen bygger vidare på kursen Nervsystemets struktur och funktion.
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara hörsel- och balanssystemets embryologi och utveckling samt anatomi och fysiologi
- beskriva och förklara det perifera och det centrala hörselsystemets organisation och funktion
- förklara audiogrammets uppbyggnad och innehåll
- utföra otoskopi under handledning.
Innehåll
Hörsel- och balanssystemets fysiologi gås igenom såväl perifert som centralt. Hörselfysiologin fokuserar på en djupare förståelse för hur hörselsystemet är uppbyggt och hur det fungerar normalt samt hur ljudet omvandlas till nervsignaler. Även hörselsystemets embryologi och utveckling gås igenom.
Arbetsformer
Arbetsformer som förekommer är
- föreläsningar
- övningar
- seminarier.
Examination
Examination sker genom
- seminarier
- skriftlig tentamen
- närvaro vid obligatoriskt utbildningsinslag.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov/inlämningsuppgifter ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten har anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och hur en student kan ta igen missat obligatoriskt utbildningsinslag. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan genomföra andra delar av kursen, en avslutande examination eller ta igen utbildningsinslaget förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärdering genomförs dels genom skriftlig kursvärdering i slutet av kursen, dels genom muntlig kursutvärdering minst en gång i anslutning till kursen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2015 Ingår i: Current topics in developmental biology
Fourth edition. : New York : Thieme, [2016] - x, 536 pages ISBN:9781604068610 LIBRIS-ID:19989928 Utgåva 4 eller senare Sök i biblioteket
Fourth edition. : Philadelphia : F.A. Davis Company, [2014] - xxvi, 630 pages ISBN:9780803639706 LIBRIS-ID:18019975 Kapitel 1 och 3. E-bok. Sök i biblioteket
[2. uppl.] : Bromma : C-A Tegnér, 2004 - 208 s. ISBN:91-631-4909-5 LIBRIS-ID:9625710 Kapitel 4 Psykoakustiska test med tonstimuli Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Boston : Pearson/A and B, c2007. - xvii, 370 p. ISBN:9780205335534 LIBRIS-ID:16981044 Sök i biblioteket
Cengage Learning, 2007 - 480 s ISBN:1401814441 nbn:ISBN-13 9781401814441 Denna bok har utgått från förlaget men finns tillgänglig på bibliotek etc Sök i biblioteket
Fourth edition : Leiden : Brill, 2013 - xxiii, 430 pages ISBN:9789004243774 LIBRIS-ID:17415410 Utgåva 4 eller senare. Sök i biblioteket
5. ed. : London : Informa Healthcare, c2010. - 1 online resource (vii, 311 p.) ISBN:9781420088663 (electronic bk.) LIBRIS-ID:11940787 URL: Table of Contents / Abstracts http://www.crcnetbase.com/isbn/9781420088656 Sök i biblioteket
Plural Publishing, 2012 LIBRIS-ID:17434746 https://ebookcentral-proquest-com.proxy.kib.ki.se/lib/ki/detail.action?docID=6135247
Amsterdam, Netherlands : Elsevier B.V., c2015. - xvii, 704 pages ISBN:9780444626301 LIBRIS-ID:18140287 URL: Online access for KIB Section 1, kapitel 1, 2, 3, 5 och 6 Sök i biblioteket