Vetenskapligt projektarbete för utbytesstudenter, 19,5 hp
Scientific Project in Psychology for Exchange Students, 19,5 credits- Kurskod
- 1EE088
- Kursens benämning
- Vetenskapligt projektarbete för utbytesstudenter
- Hp
- 19,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2013-02-15
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Mycket goda färdigheter i engelska motsvarande 550 TOEFL-poäng eller mycket goda färdigheter i svenska motsvarande godkänt TISUS-test. Två års universitetsstudier, varav minst en kurs i psykologi. Studenten ska ha kunskap inom statistik och vetenskaplig metod motsvarande universitetsstudier på grundläggande nivå (d.v.s. de kunskaper och färdigheter som behövs för att studera med en hög grad självständighet).
Mål
Målet med kursen är för studenten att fördjupa kunskaperna i psykologi och psykologisk metod genom att självständigt under handledning planera och genomföra ett forskningsinriktat projektarbete om 19,5 ECTS i huvudområdet psykologi.
Vid kursens slut ska studenten kunna:
• söka i vetenskapliga databaser, extrahera relevanta publikationer samt granska, värdera, och sammanfatta innehållet i publikationer med relevans för projektarbetets innehåll
• urskilja och formulera en vetenskaplig problemställning inom huvudområdet psykologi med hänsyn till de resurser och tid som står till förfogande
• självständigt under handledning definiera, analysera och diskutera undersökningsdesign och metod i förhållande till problemställning och med hänsyn till gällande forskningsetiska regler
• självständigt under handledning söka, samla, värdera och tolka relevant information i relation till vetenskaplig frågeställning
• självständigt under handledning i skriftlig form sammanställa, analysera och tolka insamlade data i förhållande till en problemställning, enligt det akademiska språk och vetenskapliga förhållningssätt som är praxis inom huvudområdet psykologi
• i seminarieform självständigt kritiskt diskutera, värdera och argumentera kring egna och andras projektarbeten utifrån relevans för ämnet samt utifrån metodologiska och etiska frågor
• visa förmåga att följa god forskningssed, följa etiska regler, visa redlighet i forskning och dokumentering liksom medvetenhet om det ansvar som åligger forskning som involverar människor
• diskutera och förstå samarbetets betydelse för att uppnå kvalitet i forskningsprocessens olika delar
Innehåll
Vid kursstarten väljer de studerande ett av de ämnena för projektarbeten inom huvudämnet psykologi som erbjuds. Ämnen för projektarbeten fastställs av examinator i samråd med en projektkommitté och förankras i forskarkollegiet vid psykologprogrammet.
Dessa ämnen kan exempelvis omfatta:
• genomförande, analys och rapportering av psykologiska experiment
• analys och rapportering av avgränsade data från ett etablerat forskningsprojekt
• psykometriska utvärderingar av psykologiska instrument
• systematiska litteraturöversikter av aktuell publicerad psykologisk forskning
• sekundäranalys av publicerade data utifrån en ny frågeställning
Kursen inleds med utarbetandet av en arbetsplan för projektarbetet. Här avgränsas och definieras projektarbetet och en tidsplan upprättas. Samtidigt ges övningar i att söka vetenskaplig litteratur i bibliotekets databaser. Under handledning genomförs sedan projektarbetet och studenten får pröva och utveckla ämnesrelevanta kunskaper och metodologiska färdigheter. Kursen avslutas med ett examinationsseminarium där projektarbetet ventileras.
Arbetsformer
Om det efterfrågas erbjuds studenterna grundläggande handledning i hur man skriver ett projektarbete. Projektarbetet görs under handledning och examineras via respondent och opponentskap. Tillgängliga ämnen för projektarbeten presenteras av forskarkollegiet. Varje föreslaget ämne ska finnas dokumenterat med definierat problemområde, definition av central litteratur och metodik samt för projektarbetet specifika lärandemål. Under kursens första dagar avgränsar och definierar studenter och handledare ämnet för projektarbetet och en tidsplan definieras. Under handledning ska sedan studenterna planera, genomföra och rapportera ett självständigt vetenskapligt arbete. Det egna färdiga projektet redovisas i ett projektarbete som ventileras under ett avslutande seminarium med opponent. Deltagande i seminarier där projektarbeten ventileras innebär aktivt deltagande närvaro vid andras seminarier och att opponera på ett annat projektarbete.
Examination
Uppnådda kursmål examineras genom framläggande av uppsatsen på ett uppsatsseminarium där uppsatsen, respondentskap och opponentskap utvärderas av examinator.
Följande betyg kan ges på respektive del:
1) Skriftligt projektarbete: Helt otillräckligt (F), Otillräckligt (Fx), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A). (Betyg F innebär att en ansenlig mängt kompletterande arbete behövs för att bli godkänd och Fx att viss mängd kompletterande arbete behövs för att bli godkänd. Betyg E innebär att prestationen uppfyller minimikriteriet för att bli godkänd och betyg A att prestationen är utmärkt med endast små fel).
2) Respondentskap (försvar och diskussion av uppsats): Antingen Tillräckligt (E) eller Otillräckligt (F eller Fx).
3) Opponentskap på annans projektarbete: Antingen Tillräckligt (E) eller Otillräckligt (F eller Fx).
Handledare bedömer om projektarbetet är färdigt för att läggas fram för ventilering på seminariet. Om projektarbetet inte är färdigt att läggas fram vid kursens slut kommer studenten att erbjudas viss ytterligare handledning. Projektarbete som läggs fram vid seminariet utgör underlaget för betygssättningen. Seminariet är ett tillfälle för att få feedback. Möjlighet att göra kompletterade ändringar ges efter seminariet. Slutgiltig bedömning av projektarbetet (och även hela kursen) görs efter den slutgiltiga versionen av projektarbetet har lämnats in till examinator.
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyg E på samtliga tre delmoment ovan. Vidare krävs även aktivt deltagande på tre av de seminarier som annonseras under kursens gång. (Examinator kan i vissa fall besluta om lämplig ersättningsuppgift.) För att erhålla betyg A, B, C, eller D som kursbetyg krävs minst betyg E på del 2 och 3 samt betyg A, B, C eller D på projektarbetet. Vid underkänt respondent- eller opponentskap (d.v.s. F eller Fx) (samt vid utebliven närvaro) kan skriftliga tilläggsuppgifter krävas av examinator. Studenten kan även vara tvungen att delta i ytterligare seminarier för att erhålla betyg E. Vid underkänt projektarbete (D.v.s. F eller Fx) avgör examinator hur studenten ska gå till väga för att uppfylla kursmålen för projektarbetet. Om det bedöms att en ny examination av projektarbetet är nödvändig kan detta ibland ske endast efter ett nytt projektarbetsseminarium. Inlämningstider för reviderat projektarbete följer tidpunkter för gängse omtentamenstillfällen under påföljande examinationsperiod.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer.
Övriga föreskrifter
Om projektarbetet drar ut på tiden (längre än 1 termin från kursstart) kan studenten ej räkna med handledning av ursprunglig handledare, vilket kan begränsa möjligheten för studenten att slutföra projektarbetet enligt ursprunglig plan.
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultatet och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebben.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur
4. ed. : Cambridge, U.K. ;a New York : Cambridge University Press, 2003. - vii, 301 s. ISBN:0-521-52806-2 (pbk.) LIBRIS-ID:9680671 URL: http://www.loc.gov/catdir/description/cam032/2003043595.html Sök i biblioteket
2008 URL: Länk Länk: http://www.codex.uu.se/
Artiklar enligt handledares anvisningar.
Fördjupningslitteratur
3rd ed. : Washington, DC : American Psychological Association, c2003. - xix, 913 p. ISBN:1-55798-958-3 LIBRIS-ID:9326851 Sök i biblioteket
4. uppl. : Boston, MA : Allyn and Bacon, cop. 2003 - xvii, 637 s. ISBN:0-205-33292-7 LIBRIS-ID:8835326 Sök i biblioteket
54 : Sid 594-604. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den senaste eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association
Referenshantering för vetenskapliga rapporter, APA:
http://kib.ki.se/en/node/9571