Kursplan för

Vetenskapligt projektarbete för utbytesstudenter, 19,5 hp

Scientific Project in Psychology for Exchange Students, 19,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT18 , VT19
Kurskod
1EE088
Kursens benämning
Vetenskapligt projektarbete för utbytesstudenter
Hp
19,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2013-02-15
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2018-03-19
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2018

Särskild behörighet

Mycket goda färdigheter i engelska, motsvarande 550 TOEFL-poäng, eller mycket goda färdigheter i svenska motsvarande godkänt i TISUS-test. Två års universitetsstudier med minst en kurs i psykologi. Grundläggande kunskaper om och färdigheter i statistik och vetenskaplig metod. 

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

• definiera ett vetenskapligt problem inom området psykologi med hänsyn till resurser och tid till förfogande
• använda vetenskapliga databaser, extrahera data ur relevanta tidskrifter, granska, värdera och sammanfatta innehållet i tidskriftsartiklar med relevans för det vetenskapliga problemet
• värdera relevant data i relation till det vetenskapliga problemet
• sammanställa, analysera och tolka insamlade data i förhållande till det vetenskapliga problemet
• presentera data i skriftlig form med vetenskaplig stringens
• genomföra en muntlig presentation på engelska med en sammanfattning av det vetenskapliga projektarbetet med relevant teknisk utrustning (powerpoint, Skype etc.)
• diskutera, värdera och argumentera egna och andras vetenskapliga projekt utifrån relevans för ämnet samt utifrån metodologiska och etiska överväganden
• visa förmåga att följa god forskningssed, följa etiska regler, visa integritet i forskning och dokumentation och vara medveten om det särskilda ansvaret som för forskning som involverar människor eller djur
• diskutera och förstå vikten av samarbete i olika delar av forskningsprocessen

Innehåll

Syftet med kursen är att fördjupa studentens kunskaper och färdigheter i psykologi och psykologiska metoder genom genomförande av ett 19,5 hp vetenskapligt projekt under handledning. Det vetenskapliga projektet kan genomföras av den enskilda studenten eller av två studenter i samarbete. I det senare fallet ska studenterna kunna visa vilken student som ansvarar för vilken del av det vetenskapliga arbetet och den slutliga projektrapporten.
 
Vid kursstart väljer studenten ämne och analysmetoder i samarbete med examinator/kursansvarig. Ämnen för vetenskapliga projekt tillhandahålls av handledare utifrån anvisningar. Det ämne som valts av studenten diskuteras av forskargruppen vid avdelningen för psykologi i samråd med vetenskaplig kommitté och godkänns av examinator för kursen.
Ämnen för det vetenskapliga projektet kan komma från olika delområden av och metoder för psykologi:
• genomförande, analys och rapport av psykologiska experiment
• analys och rapport av data från ett etablerat forskningsprojekt
• psykometriska utvärderingar av instrument med relevans för psykologi
• systematiska litteraturstudier, t.ex. metaanalys
• primär analys av insamlade data
• sekundär analys av publicerade data

Studenten arbetar sedan med det vetenskapliga arbetet under handledning. Data tolkas ytterligare och diskuteras. Slutligen presenteras det vetenskapliga projektet i en projektrapport (uppsats). När handledaren beslutat att rapporten är redo att diskuteras, ventileras den i ett projektseminiarum genom en vetenskaplig diskussion mellan respondent (studenten) och opponent (en annan student). Projektseminiariet ska hållas på Karolinska Institutet. I undantagsfall, och bara efter beslut av examinator, kan det hållas på distans via digitala hjälpmedel. Som respondent sammanfattar och presenterar studenten sitt vetenskapliga projekt muntligt under ca 15 min på engelska, med hjälp av nödvändig teknisk utrustning. Bilder/material som används vid presentationen ska också vara skrivna på engelska. Som opponent diskuterar studenten konstruktivt en annan students vetenskapliga projektrapport enligt separata anvisningar. 

Arbetsformer

Studenten förväntas i stor utsträckning arbeta självständigt med kontinuerlig återkoppling från handledaren. Studenten förväntas också delta i eventuella föreläsningar under kursen samt vid det obligatoriska projektseminariet i slutet av kursen.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultat rapporteras.
 

Examination

Examinationen består av ett projektseminarium där projektrapportens vetenskapliga kvalitet samt studentens förmåga som respondent och opponent bedöms av examinator. Projektseminariet är ett tillfälle till återkoppling. Det är möjligt att revidera projektrapporten efter seminariet. Slutlig betygssättning av projektrapporten (liksom på hel kurs) sker efter att den slutgiltiga versionen lämnats till examinator inom två veckor efter projektseminariet.
 
Betyg sätts som underkänd (F), otillräcklig (Fx), tillräcklig (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A). (Betyget F innebär att betydande ytterligare arbete krävs och betyget Fx att en del ytterligare arbete krävs. Betyget E innebär att prestationen uppfyller minimikraven).

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer.

Övriga föreskrifter

Om det vetenskapliga projektarbetet sträcks ut i tid (mer än en termin efter kursstart) kan studenten inte räkna med handledning från den ursprungliga handledaren. Detta kan begränsa möjligheten för studenten att fullfölja det vetenskapliga projektarbetet utifrån den ursprungliga planen. Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur

Artiklar enligt handledares anvisningar.

Fördjupningslitteratur

Bem, D.J Writing a review article for Psychological Bulletin Sid 172-177. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den senaste eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association
Kazdin, A.E Preparing and Evaluating Research Reports Sid 228-237. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den sensate eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association
Kazdin, Alan E. (ed) Methodological issues & strategies in clinical research
Kazdin, Alan E. Research design in clinical psychology
Rosenthal, R Writing meta-analytic reviews: Psychological Bulletin, 118 Sid 183-192. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den senaste eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association
Wilkinson, L Statistical methods in psychology journals: : Guidelines and explanations
APA (2010). Publication manual of the American Psychological Association (Sixth ed.). Washington D.C.: American Psychological Association.

Referenshantering för vetenskapliga rapporter, APA:
http://kib.ki.se/en/node/9571