Kursplan för

Folkhälsovetenskap 1, 30 hp

Public Health Sciences 1, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT08 , HT09 , HT10 , HT11 , HT12 , VT13
Kurskod
1FH000
Kursens benämning
Folkhälsovetenskap 1
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Medverkande institutioner
  • Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnden för folkhälsovetenskap
Datum för fastställande
2007-05-10
Reviderad av
Programnämnd 5
Senast reviderad
2010-04-20
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Ma C och Eng B med lägst betyget Godkänd/3

Mål

Moment 1: Folkhälsovetenskapens utveckling, 7.5 högskolepoäng (The Development of Public Health Sciences, 7.5 ECTS) Studenten ska efter avslutat moment: - Kunna redogöra för folkhälsan ur ett befolkningsperspektiv och den historiska utvecklingen. - Kunna redogöra för skillnader i hälsa mellan olika grupper och dess bestämningsfaktorer. - Kunna redogöra för globala skillnader i hälsa. - Känna till viktiga politiska måldokument för den svenska folkhälsopolitiken - Känna till metoder för att mäta sjukdomars förekomst och spridning i en befolkning. - Känna till grundläggande begrepp och strategier för hälsofrämjande arbete. - Känna till etiska begrepp och principer med tillämpning i folkhälsoarbetet. - Känna till sjukvårdens roll i folkhälsoarbetet. Moment 2: Medicinsk vetenskapsteori och etik, 6.0 högskolepoäng (Philosophy of medical science and ethics, 6.0 ECTS) Målet med momentet är att den studerande ska få en inblick hur sjukvårdspersonal tänker och handlar i kliniska situationer såväl som i forskningssammanhang samt var gränserna går för hur man kan och bör handla/inte handla. Syftet är också att den studerande ska få inblick i och förutsättningar för att reflektera över folkhälsoområdets speciella vetenskapsteori och etik i relation till sjukvård och medicinsk och epidemiologisk forskning. Kunskaper Efter avslutat moment ska studenten kunna: - Redogöra för grundläggande teorier, principer och begrepp inom den medicinska vetenskapsteorin och etiken Färdigheter Efter avslutat moment ska studenten kunna: - Identifiera vetenskapsteoretiska, etiska samt forskningsetiska problem och argumentationsformer - Genomföra en vetenskapsteoretisk och etisk analys av ett vetenskapligt och etiskt och forskningsetiskt problem - På ett konsistent sätt argumentera för och emot ett handlingssätt Förhållningssätt Efter avslutat moment ska studenten kunna: - Reflektera över egna och andras värderingar - Uppvisa ett etiskt och vetenskapligt förhållningssätt Moment 3: Kvalitativa metoder, 7.5 högskolepoäng (Qualitative methods, 7.5 ECTS) Studenten ska efter momentet kunna: - redogöra översiktligt för centrala begrepp inom kvalitativ metod - beskriva forskningsprocessens innehåll - redogöra för olika metoder för datainsamling och analys beträffande kvalitativa studier - redogöra för kvalitetsaspekter i kvalitativa studier och tillämpa dessa i ett fältarbete - utveckla en intervjuguide samt genomföra en individuell intervju respektive en fokusgruppsintervju - planera och genomföra, samt skriftligt och muntligt rapportera resultatet från en mindre fältstudie baserad på intervjuer - kunna förklara begrepp och beskriva metod och resultat samt diskutera innehållet i vetenskapliga artiklar baserade på kvalitativa metoder med relevans för folkhälsoområdet - kunna reflektera kring forskningsetiska aspekter i kvalitativa studier Moment 4: Kvantitativa Metoder – Teori och Tillämpning, 9.0 högskolepoäng (Quantitative Methods – Theory and Application, 9.0 ECTS) Studenten ska efter momentet kunna a) förstå centrala begrepp som validitet, reliabilitet och generaliserbarhet b) utföra lämpliga statistiska beräkningar i samband med deskriptiv och analytisk epidemiologi c) designa en epidemiologisk studie för att analysera samband mellan en exponering och ett hälsoutfall d) beskriva och analysera ett folkhälsoproblem e) förstå och tillämpa metoder för att dra statistisk inferens f) kommunicera och kritiskt diskutera resultat av kvantitativ studier i en kortfattad rapport

Innehåll

Moment 1: Folkhälsovetenskapens utveckling, 7.5 högskolepoäng (The Development of Public Health Sciences, 7.5 ECTS) Momentet ska ge en historisk överblick över folkhälsans utveckling i Sverige och världen samt ge en förståelse för hur ämnet folkhälsovetenskap har utvecklas fram till idag. Momentet ska också ge en introduktion till de olika ämnesområden som finns inom folkhälsovetenskap. Moment 2: Medicinsk vetenskapsteori och etik, 6 högskolepoäng (Philosophy of medical science and ethics) Momentet innehåller en beskrivning av teorier om hur vetenskapen utvecklar sig, vad som förstås vid ett vetenskapligt paradigm, vad som förstås vid ett vetenskapligt faktum, vilka typer av vetenskaplig argumentation som förekommer i vetenskapliga texter, varför informerat samtycke är centralt vid klinisk forskning med människor, vilka etiska teorier, begrepp och principer som ligger till grund för medicinsk forskning med människor och djur samt för kliniska beslut, vad som förstås vid forskningsfusk och varför man inte får fuska. Momentet är indelat i tre delar: första delen består av en intensiv del på sex dagar där föreläsningar varvas med gruppdiskussioner av fall och avslutas med en gemensam diskussion – ett sådant delmoment tar cirka två timmar och under en sexdagars period räknar vi med att hinna med tolv sådana delmoment. Del två består av en tvåveckors period där de studerande får arbeta två och två om ett fördjupningsarbete utifrån egna eller föreslagna teman. Sista delen består av en redovisning av det egna arbetet, kritisk granskning av andras samt en tentamen. Moment 3: Kvalitativa metoder, 7.5 högskolepoäng (Qualitative methods, 7.5 ECTS) Forskningsprocessens innehåll och tillämpning. Studiedesign för kvalitativ metod inklusive urvalsprinciper, datainsamling (intervjumetoder) och analys av kvalitativ data. Praktisk tillämpning individuellt och i grupp med skriftlig och muntlig presentation. Moment 4: Kvantitativa Metoder – Teori och Tillämpning, 9 högskolepoäng (Quantitative Methods – Theory and Application, 9 ECTS) Enkätmetodik: enkätplanering, urvalsmetodik, design, felkällor och etiska överväganden. Grunderna i deskriptiv och analytisk epidemiologi: mått på sjukdomsförekomst, mått på jämförelser av sjukdomsförekomst, studiedesign, felkällor och etiska överväganden i epidemiologiska studier. Grunderna i deskriptivt och analytisk statistik: typer av data, fördelningar, deskriptiv statistik, konfidensintervall, hypotesprövning/statistisk inferens. Introduktion till Folkhälsoapplikationen: bearbetning, beskrivning och analys av data.

Folkhälsovetenskapens utveckling, 7.5 hp

Betygsskala: VU

Medicinsk vetenskapsteori och etik, 6.0 hp

Betygsskala: VU

Kvalitativa metoder, 7.5 hp

Betygsskala: VU

Kvantitativa metoder -- Teori och tillämpning, 9.0 hp

Betygsskala: VU

Arbetsformer

Moment 1: Folkhälsovetenskapens utveckling, 7.5 högskolepoäng (The Development of Public Health Sciences, 7.5 ECTS) Momentet ges i form av ett antal föreläsningar samt gruppövningar i form av PBL moment. Uppsatsen examineras genom ett seminarium där studenterna opponerar på varandras uppsatser samt får feedback från en handledare. Moment 2: Medicinsk vetenskapsteori och etik, 6.0 högskolepoäng (Philosophy of medical science and ethics, 6.0 ECTS) I momentet används både introducerande föreläsningar, gruppdiskussioner kring illustrerande fall, plenumdiskussioner där lärare sammanfattar, litteraturstudier, eget arbetet med handledning och presentation av egna arbetet. Moment 3: Kvalitativa metoder, 7.5 högskolepoäng (Qualitative methods, 7.5 ECTS) Momentet är av problembaserad karaktär och består av föreläsningar, praktiska övningar i intervjumetodik, ett grupparbete i form av en fältstudie, seminarium kring artiklar, handledning kring fältstudien samt individuell kunskapsinhämtning via kurslitteratur. Moment 4: Kvantitativa Metoder – Teori och Tillämpning, 9.0 högskolepoäng (Quantitative Methods – Theory and Application, 9.0 ECTS) Undervisning sker via föreläsningar, seminarier, enskilt arbete och dataövningar i Folkhälsoapplikationen.

Examination

Moment 1: Folkhälsovetenskapens utveckling, 7.5 högskolepoäng (The Development of Public Health Sciences, 7.5 ECTS) För godkänt moment krävs aktivt deltagande i PBL övningar, godkänd tentamen samt godkänd uppsats. För väl godkänt på helt moment krävs både väl godkänd tentamen och väl godkänd uppsats. Om studenten inte kan delta i de obligatoriska momenten krävs en individuell extrauppgift. Moment 2: Medicinsk vetenskapsteori och etik, 6.0 högskolepoäng (Philosophy of medical science and ethics, 6.0 ECTS) Detta moment examineras både genom skriftlig individuell tentamen och skriftlig och muntlig redovisning av arbete som genomföras parvis; kritisk granskning av annan grupps arbete ingår också som del av examinationen. För godkänd ska man vid skriftliga tentamen uppnå 70% rätt och för väl godkänd 85% rätt svar. En mycket väl genomfört rapport och granskning av andras arbetet kan lyfta upp en tentamen som ligger på gränsen till godkänd. Obligatorisk närvaro vid grupp- och plenardiskussioner. Moment 3: Kvalitativa metoder, 7.5 högskolepoäng (Qualitative methods, 7.5 ECTS) Momentet examineras utifrån en muntlig och skriftlig redovisning av en mindre fältstudie baserad på relevant problemområde för folkhälsovetenskap samt en enskild skriftlig tentamen. Examinationen av fältstudiearbetet sker i form av ett avslutande seminarium där arbetet granskas och kommenteras. Därtill är också följande övningar obligatoriska; introduktion till innehållsanalys, deltagande i övningen för planering och genomförande av fokusgruppsintervju samt seminarium kring artiklar baserade på kvalitativ metod. Eventuell frånvaro från obligatoriska övningar kompenseras med inlämningsuppgift. I kursmomentet används betygsgraderna U/G/VG. Moment 4: Kvantitativa Metoder – Teori och Tillämpning, 9.0 högskolepoäng (Quantitative Methods – Theory and Application, 9.0 ECTS) Momentet examineras med en skriftlig individuell salstentamen samt inlämningsuppgift. Inlämningsuppgiften består bl.a. av att kunna tillämpa lämpliga metoder för att beskriva och analysera ett folkhälsoproblem samt tolka, kritiskt diskutera och kommunicera resultatet i en kortfattad rapport. Tentamen består av att utföra lämpliga statistiska beräkningar i samband med deskriptiv och analytisk epidemiologi samt att designa en lämplig epidemiologisk studie för att analysera ett folkhälsoproblem. För inlämningsuppgifterna används betygskalan Underkänd och Godkänd. För salstentamen används betygskalan Underkänd, Godkänd och Väl Godkänd. För hela momentet används betygskalan Underkänd, Godkänd och Väl Godkänd. För att bli Godkänd på hela momentet krävs Godkänd i båda examinationsdelarna. För att bli Väl Godkänd på hela momentet krävs Godkänd på inlämningsuppgifter och Väl Godkänd på salstentamen. Underkänd på någon del av momentet ger Underkänd på hela momentet. Vid Underkänt på inlämningsuppgiften kan denna kompletteras vid maximalt två tillfällen under samma termin. Vid Underkänt på salstentamen kan denna tenteras om vid maximalt två tillfällen under samma termin. Betyg för hel kurs För G på hel kurs krävs G på samtliga moment. För VG på hel kurs krävs dessutom VG på minst tre av momenten.

Övergångsbestämmelser

Föreskrifter vid övergångar (Övergångsbestämmelser) Denna utbildningsplan har prövats och reviderats mot de nya bestämmelserna i högskoleförordningen med avseende på nivå, högskolepoäng, huvudområde och examensbeskrivning. Kurser inom programmet som startar efter 1 juli 2007 är fastställda enligt de nya bestämmelserna. Utbildningen uppfyller de nya kraven i högskoleförordningens bilaga 2 (examensordningen) för angiven yrkes- och generell examen. Revideringen avser studenter som läser enligt denna utbildningsplan och som höstterminen 2008 börjar termin två eller högre.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering KI:s riktlinjer och verktyg för utvärdering används.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur, moment 1

Janlert, Urban Folkhälsovetenskapligt lexikon
Wramner, Bengt; Wramner, Kristina Grundläggande folkhälsovetenskap
Obligatorisk litteratur som underlag för tentamen

Obligatorisk litteratur, moment 2

Beyene, Yewoubdar Medical disclosure and refugees : Telling bad news to Ethiopian patients (1992) s. 328–332

Lynöe, N och Juth, N.. Den medicinska etikens ABZ. Stockholm. Liber 2009.

Helsingforsdeklarationen 2004: http://www.wma.net/e/ethicsunit/helsinki.htm

Obligatorisk litteratur, moment 3

Denscombe, Martyn Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Kvale, S.; Brinkman, S. Den kvalitativa forskningsintervjun

Obligatorisk litteratur, moment 4

Dahmström, Karin Från datainsamling till rapport : att göra en statistisk undersökning
Grunderna i epidemiologi Ahlbom, Anders
Hammar, Niklas; Persson, Gunnar Grunderna i biostatistik
Extra material delas ut under kursen

Rekommenderad litteratur, moment 1

Egidius, Henry Problembaserat lärande - en introduktion för lärare och lärande

Rekommenderad litteratur, moment 3

Svenska skrivregler

Fördjupningslitteratur, moment 3

Dahlgren, Lars; Emmelin, Maria; Winkvist, Anna Qualitative methodology for international public health
Qualitative methods in public health research : theoretical foundations and practical examples Hallberg, Lillemor R.-M.
Dahlgrens o.a. bok finns att låna/köpa av kursadministratören