Kursplan för

Psykologi 2, 7,5 hp

Psychology 2, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
1FY010
Kursens benämning
Psykologi 2
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 3
Datum för fastställande
2014-11-03
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-06-09
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2015

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Mål

Syftet är att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper i psykologi samt samtalsmetodik.

Lärandemål
Studenterna ska efter avslutad kurs kunna:

  • redogöra för psykologins huvudområden såsom motivation och emotion, perception, utvecklingspsykologi, personlighet, kognition och minne.
  • visa förståelse för hur denna kunskap tillämpas i kliniskt arbete
  • visa förmåga att kritiskt granska och värdera psykologiska teorier, metoder och forskningsresultat
  • redogöra för sambandet mellan psykosociala faktorer och hälsa respektive ohälsa.
  • redogöra för psykiska syndrom hos barn och vuxna
  • känna till psykologiska behandlingsmetoder och principer att förebygga sjukdom
  • känna till minst en metod att mäta hälsa/ohälsa
  • redogöra för centrala principer inom intervju- och samtalsmetodik
  • använda sig av dessa principer i rollspelsövningar

 

Innehåll

Kursen behandlar centrala begrepp och områden inom psykologin, varvid ett biopsykosocialt perspektiv betonas. Tillämpningar av teorier, metoder och resultat inom dessa områden presenteras. Vidare ger kursen kunskap om sambandet mellan psykosociala faktorer och hälsa samt beteendefaktorer som predicerar hälsa eller ohälsa. Fokus ligger på kunskap som är relevant och användbar i studenternas framtida yrkesutövning.

Under kursen får studenterna även lära sig grundläggande samtalsfärdigheter samt får kunskap om samtal med olika populationer (t.ex. barn-äldre) och i olika situationer (t.ex. kris) och centrala aspekter att förhålla sig till i dessa sammanhang (t.ex. minnesförmåga, samtalslängd, etc.).

 

Arbetsformer

I denna kurs kan följande arbetsformer användas: föreläsningar med interaktiva övningar, hemuppgifter, seminarier med grupparbeten och övningar, litteraturstudier och videofilmade inslag.
Obligatoriska undervisningsmoment ingår i kursen. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Studentens teoretiska och praktiska kunskaper examineras genom:
1) skriftlig examination
2) skriftligt PM rörande kliniskt arbete där studenten ska utgå från kunskap från något av de områden som har tagits upp på kursen och diskutera hur den kan tillämpas i  framtida yrkesutövning som fysioterapeut.

På examinationerna ges något av betygen Godkänd (G)/Underkänd (U). För att få godkänt på kursen krävs betyget G på examinationsuppgifterna 1 och 2.


Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin de kommande terminerna. Sammantaget har studenten möjlighet till sex examinationstillfällen.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT15. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT18 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid KI samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychology for medicine
Ramnerö, Jonas; Törneke, Niklas Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
Rautalinko, Erik Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
Holmberg, Johan; Stalby, Magnus Samtal som fungerar : [om tillämpad beteendeanalys, motivation och förändring]
International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences Schmelser, NJ; Baltes, PB

Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Övriga rekommenderade läromedel

För aktuellt material hänvisas till kurswebben.