Tema intervention - Psykologi, 7,5 hp
Theme Intervention - Psychology, 7,5 credits- Kurskod
- 1FY024
- Kursens benämning
- Tema intervention - Psykologi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 3
- Datum för fastställande
- 2015-11-02
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2017-10-31
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2018
Särskild behörighet
Mål
Kursens syfte är att studenterna ska inhämta grundläggande teoretiska kunskaper inom psykologi som är relevanta för och kan tillämpas utifrån ett fysioterapeutiskt perspektiv. Kursen syftar även till att studenterna ska tillägna sig praktiska samtalsfärdigheter.
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:
- förstå och tillämpa grundläggande psykologiska modeller och begrepp i samband med en fysioterapeutisk intervention
- beskriva teorier kring inlärning och beteendeförändring samt planera, genomföra och anpassa ett eget beteendeförändringsarbete
- identifiera biopsykosociala faktorer som samverkar vid utveckling av stress- och/eller smärtproblematik
- känna till vanligt förekommande psykiatriska diagnoser och ha förståelse för när man som fysioterapeut bör hänvisa patienter för vidarebedömning
- förstå hur man bemöter individer på ett professionellt sätt för att skapa förutsättningar för det terapeutiska arbetet med hänsyn tagen till ålder, kön och etnicitet
- beskriva och tillämpa grundläggande tekniker/principer för samtalsmetodik genom rollspel
Innehåll
- Centrala områden och begrepp inom psykologins huvudområden som inlärning; minne; emotion; perception; neuropsykologi, hälsopsykologi och psykopatologi
- Teorier och modeller rörande beteendeförändring
- Arbete med egen beteendeförändring
- Grunderna i samtalsmetodik och professionellt bemötande
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar med interaktiva övningar, samtalsövningar/rollspel, seminarier med grupparbete, hemuppgifter, litteraturstudier samt återkoppling på andra studenters uppgifter. Del av undervisningen kommer att ske interaktivt via lärplattform.
Obligatoriska undervisningsmoment ingår i kursen. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
- skriftlig rapport
- skriftlig reflektionsuppgift
- skriftlig tentamen
För att få godkänt på kursen krävs betyget G på samtliga examinationsuppgifter. Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 170 s. ISBN:9789147111312 LIBRIS-ID:14010176 Sök i biblioteket
4. uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning, 2015 - 235 s. ISBN:9789152331132 LIBRIS-ID:17399325 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 209 s. ISBN:9789127137363 LIBRIS-ID:16211258 Sök i biblioteket
Övriga rekommenderade läromedel
För aktuellt material hänvisas till kurswebben.