Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi i slutenvård, 15 hp
Theme Healthcare - Inpatient Physiotherapy, 15 creditsDenna kursplan gäller från och med höstterminen 2021.
- Kurskod
- 1FY027
- Kursens benämning
- Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi i slutenvård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-03-31
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna
- Förklara, värdera och diskutera vanliga sjukdomar inom slutenvården
- Etablera kontakt, skapa förtroende, kommunicera och samarbeta respektfullt med patienter, närstående och andra professioner i teamet.
- Samla in och värdera information med relevans för fysioterapi från olika källor och utifrån det ge förslag på kort - respektive långsiktiga mål samt förslag på intervention och uppföljning för problemområden inom slutenvården.
- Tillämpa International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) för att beskriva funktionstillstånd och funktionshinder samt att analysera patienters funktion i relation till hälsa.
- Anpassa strategier, bemötande och dosering av intervention efter situation och patientens behov.
- Dokumentera alla delar av fysioterapiprocessen i journal i enlighet med journallagen.
- Reflektera över hälsofrämjande arbete för patienter inom slutenvården
- Resonera kring sitt eget etiska och kulturella förhållningssätt i relation till gällande lagar, förordningar, hygien- och säkerhetsaspekter
- Uppvisa professionellt förhållningssätt och bemötande gentemot patienter, andra studenter, lärare och personal, ta ansvar för sitt eget lärande och sin professionella utveckling genom att aktivt söka och utbyta kunskap och erfarenheter i enlighet med evidensbaserad och reflekterande praktik.
Innehåll
Verksamhetsintegrerat lärande i slutenvård, 9.0 hp
- Tillämpade kunskaper i anamnesupptagning.
- Teoretiska och tillämpade kunskaper i journalskrivning.
- Tillämpade kunskaper i förflyttningsmetodik.
- Teoretiska och praktiska kunskaper om undersökning och träning/behandling av patienter med sjukdomar och skador i andnings-och cirkulationsorganen, rörelsesystemet eller nervsystemet och/eller i det pre-och postoperativa förloppet vid olika akuta sjukdomar och skador.
- Teoretiska kunskaper i de grundläggande etiska principerna och arbete utifrån patientfall.
- Utföra hjärt- och lungräddning på basnivå.
Fördjupning i fysioterapi, 6.0 hp
- Identifiering av ett etiskt dilemma och resonemang utifrån vårdens etiska plattform.
- Kulturkompetens.
- Sökning i databaser efter vetenskaplig litteratur.
- Uppföljning av författningskunskap.
- Identifiering av styrkor/svagheter och utvecklingsbehov i relation till utveckling av den egna fysioterapeutiska yrkesrollen.
- Patientfallsseminarie.
- Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder.
- Professionellt skrivande.
Arbetsformer
Obligatoriska utbildningsinslag är:
- Närvaro vid den verksamhetsförlagda utbildningen
- Närvaro vid den kliniskt relaterade undervisningen på KTC
- Genomförande av hjärt- och lungräddningsutbildning
Obligatoriska utbildningsinslag är:
- Deltagande i seminarier, ett aktivt deltagande förutsätts
- Inlämning av skriftliga uppgifter
- Peer-granskning av skriftliga uppgifter, ett aktivt deltagande förutsätts
- Sökning efter litteratur i vetenskapliga databaser
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med
kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt
utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1 - Verksamhetsintegrerat lärande i slutenvård, 9 hp
- Praktisk klinisk examination där kunskaper, färdigheter och förhållningssätt examineras
- En bedömning av studentens kunskaper, färdigheter avseende problemlösningsförmåga, undersökning, behandling, kommunikation, dokumentation, samverkan, förhållningssätt och säkerhet i det kliniska arbetet med patienter genomförs.
För att uppnå G på hela kursen krävs G på samtliga moment.
- Skriftlig och muntlig examination utifrån patientfallsbeskrivningar.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på en ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antal kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfälle ska ingen handlingsplan upprättas. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.
Inlämningsuppgifter som lämnas in för examination eller som komplettering för missat obligatoriskt undervisningsmoment efter angiven deadline, bedöms vid nästkommande examinationstillfälle.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för försening. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Läkartidningen förlag, ISBN-nr 978-91-981711-2-9, 2017
Stockholm : Liber, 2009 - 416 s. ISBN:91-47-09413-3 LIBRIS-ID:11468670 Sök i biblioteket
Edinburgh : Churchill Livingstone, 2009. - xi, 317 p. ISBN:978-0-443-06854-6 LIBRIS-ID:11862269 Sök i biblioteket
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 172 s. ISBN:978-91-44-06874-9 LIBRIS-ID:12309134 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 589 sidor ISBN:9789144090849 LIBRIS-ID:gqfrh5fgdm2hs234 Sök i biblioteket
Socialstyrelsen, 2018 URL: https://www.socialstyrelsen.se/regler-och-riktlinjer/nationella-riktlinjer/slutliga-riktlinjer/levnadsvanor/