Ögats anatomi, fysiologi och sjukdomar 1, 7,5 hp
Ocular anatomy, physiology and diseases 1, 7,5 credits- Kurskod
- 1OP068
- Kursens benämning
- Ögats anatomi, fysiologi och sjukdomar 1
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2019-10-23
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2024-09-25
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Matematik 2a, 2b eller 2c, Naturkunskap 2.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna
1) beskriva och redogöra för ögats embryologi, orbitans osteologi (ögonhålans uppbyggnad) samt kärl och nervförsörjning
2) beskriva och redogöra för senhinnan, hornhinnan, bindhinnan och limbus/gränsen mellan hornhinnan och bindhinnan, samt deras struktur och funktion
3) beskriva och redogöra för linsen, strålkroppen och regnbågshinnan, medier och fokuseringsmekanism (främre kammare, bakre kammare, kammarvattnet, det intraokulära trycket och ackommodation)
4) beskriva och redogöra för människans ackommodationsförmåga - hur den stimuleras och förändras med ålder, samt beskriva och redogöra för pupillresponser och hur dessa är sammankopplade med ackommodationen
5) beskriva och redogöra för ögats externa delar (ögonlock och tårapparat), tårfilmens struktur och funktion samt kunna utföra en grundläggande tårfilmsanalys
6) beskriva och redogöra för ögats externa muskler - deras förlopp, funktion och rörelse, innervation och kärlförsörjning
7) utföra och tolka tryckmätningar, pupillresponstest samt biomikroskopisk undersökning av ögats främre delar
8) lista och differentialdiagnostisera skador och sjukdomar i ögats främre delar samt i det åldrande ögat (bakre och främre delar)
9) beskriva skillnader i förekomst av sjukdomar i ögats främre segment utifrån ett etniskt och globalt hälsoperspektiv.
I tillägg till ovan ska studenten, i ett nivå anpassat optometri-, vård- och vetenskapsperspektiv, kunna
10) visa förmåga att urskilja kunskap på vetenskaplig nivå
11) beskriva olika vetenskapliga publikationsformer och områdets vetenskapliga grund
12) visa förmåga att urskilja och kombinera relevant information från vetenskaplig litteratur, samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar
13) visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper.
Mål 10-13 ska ses i relation till dokumentet "Vetenskaplig strimma Optikerprogrammet".
Innehåll
Kursen innehåller följande: anatomi, fysiologi, sjukdomar i ögats främre delar, sjukdomar i det åldrande ögat samt undersökning och evaluering av främre segment. Utöver detta är kursen en del av den vetenskapliga strimman inom programmet. I samband med strimman introduceras studenterna på ett nivå- och ämnesanpassat sätt till vetenskap, vetenskap och beprövad erfarenhet samt vetenskaplig kommunikation. De utvecklar också sin kunskap och förståelse, sina färdigheter och förmågor, sin värderingsförmåga och sitt vetenskapliga tanke- och förhållningssätt i relation till optometri och ett livslångt lärande. Strimmans kursindelade lärandefokus och genomförande finns beskrivet i ett separat dokument.
Kursen är indelad i följande tre moment:
Kliniskt arbete, 2.0 hp
Momentet omfattar inlämningsuppgifter, grupparbete, kliniskt arbete samt praktiskt prov i klinisk praktisk metodik.
Teoretisk förståelse, 4.5 hp
Momentet omfattar teoretisk förståelse och omsättning av kursens ämnesmässiga innehåll.
Vetenskaplig utveckling, 1.0 hp
Momentet omfattar uppgifter i KI:s lärplattform, vetenskapliga strimman och inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Kursen omfattar självstudier, demonstrationer, dugga, teoretiska genomgångar (i form av t.ex. föreläsningar, seminarier, flipped-classroom, case-metoder), praktiska/kliniska övningar, portfolio samt inlämningsuppgifter.
Studenterna ges möjlighet till att träna praktiska färdigheter men måste ta stort eget ansvar.
Vissa utbildningsinslag är obligatoriska, se rubriken "Examination".
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
Moment 1, Kliniskt arbete
a) praktiskt prov i biomikroskopering, ges betyget U eller G
b) obligatoriska seminarier enligt schema
c) obligatorisk portfolio enligt anvisningar
Momentet ges betyget U eller G. För G krävs G på praktiskt prov samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag.
Moment 2, Teoretisk förståelse
a) skriftlig tentamen, ges betyget U, G eller VG
Omtentamen kan komma att ske muntligen.
b) obligatoriska seminarier enligt schema
Momentet ges betyget U, G eller VG. För G krävs G på skriftlig tentamen, samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag. För VG krävs VG på skriftlig tentamen, samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag.
Moment 3, Vetenskaplig utveckling
a) obligatoriska uppgifter i KI:s lärplattform
b) inlämningsuppgifter, ges betyget U eller G
c) obligatoriska seminarier enligt schema, en del av programmets vetenskapliga strimma
Momentet ges betyget U eller G. För G krävs G på samtliga inlämningsuppgifter samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag.
Betyg hel kurs
På hel kurs ges något av betygen U, G eller VG.
För G på hel kurs krävs G på samtliga moment.
För VG på hel kurs krävs G på moment 1 och 3, samt VG på moment 2.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Karolinska Institutet. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
7. ed. : Edinburgh : Butterworth-Heinemann, 2011 - ix, 909 s. ISBN:978-0-7020-4093-1 (hbk.) LIBRIS-ID:12189545 Sök i biblioteket
3rd ed. : St. Louis : Elsevier/Butterworth-Heinemann, c2012. - ix, 292 p. ISBN:1437719260 LIBRIS-ID:20698295 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
[Ny utg.] : Malmö : Leo Pharma Nordic, cop. 2005 - 123 s. ISBN:91-974368-4-4 LIBRIS-ID:10697668 Sök i biblioteket
Texas eye research and technology center, 2009 - 218 p ISBN:13:978-0-9800-708-1-1 Sök i biblioteket
5th ed. /b editors, Justis P. Ehlers, Chirag P. Shah ; associate editors, Gregory L. Fenton, Eliza N. Hoskins, Heather : Philadelphia : Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins, c2008. - xvii, 455 p. ISBN:978-0-7817-6962-4 LIBRIS-ID:11823109 Sök i biblioteket
Stuttgart : Thieme, 2000 - 586 ISBN:3131261617 Sök i biblioteket
London : Blackwell Science, cop. 1993 - vii, 168 s. ISBN:0-632-03599-4 LIBRIS-ID:9066980 Sök i biblioteket