Vetenskaplig teori och metod i audiologi, 15 hp
Scientific Theory and Research Methods in Audiology, 15 credits- Kurskod
- 1QA041
- Kursens benämning
- Vetenskaplig teori och metod i audiologi
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Audiologi
- Nivå
- Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2009-09-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2010
Särskild behörighet
Äldre audionomexamen eller 60 högskolepoäng i huvudområdet audiologi.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om teorier och modeller inom audiologi och om vetenskaplig metodik för att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. Detta för att som audionom kunna ta eget ansvar för att följa kunskapsutvecklingen inom ämnesområdet och kunna delta i utvecklings- och förbättringsarbete inom området audiologi. Studenten ska efter avslutad kurs kunna beskriva teorier och modeller inom audiologi kunna identifiera och avgränsa ett problem samt formulera en forskningsfråga relevant för ämnet audiologi kunna beskriva och förstå hur forskningsproblemet styr valet av forskningsdesign känna till vanligt förekommande metoder för datainsamling som är av betydelse inom audiologi känna till olika metoder för analys av data som är av betydelse precisera ett problemområde och fastställa kriterier för sökning av litteratur genomföra litteratursökning utifrån relevanta söktermer i olika databaser kunna söka, och kritiskt granska information/kunskap ur ett vetenskapligt perspektiv kunna analysera och kritiskt granska olika vetenskapliga publikationer relevanta för audiologi ha utvecklat en förståelse för forskningsetik och reflekterat runt forskningsetiska dilemman kunna beskriva och förstå begreppet evidensbaserad vård
Innehåll
Kursen består av 2 moment Moment 1. Teorier och modeller samt vetenskaplig design och metod 9 hp (Theories, models and scientific design and methods) Teorier och modeller inom audiologi Grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och metod Forskningsetik Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, statistik, samt validitet och reliabilitet Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet och rimlighet/tillförlitlighet Moment 2. Projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete 6 hp (Project plan for a scientific thesis) Formulering av en projektplan som omfattar en forskningsfråga i audiologi, val av adekvat metod, forskningsetiska överväganden, samt en tidsplan för kommande examensarbete Analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur kopplat till forskningsfrågan Systematisk granskning och värdering av litteratur
Teorier och modeller samt vetenskaplig design och metod, 9.0 hp
Projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete, 6.0 hp
Arbetsformer
Arbetsformerna består av egna studier, arbete i grupp, handledningar, seminarier och föreläsningar. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen.
Examination
Moment 1 I Moment 1 examineras studenterna vid två tillfällen. Vid första tillfället redovisar varje grupp sin analys av intervjudata vid ett seminarium. Vid andra tillfället examineras bearbetning och analys (inklusive statistiska beräkningar) av kvantitativa data i form av en skriftlig rapport och muntlig presentation vid ett seminarietillfälle. Vid båda examinationstillfällena ska samtliga studenter i kursen aktivt reflektera och delta i diskussionerna vid seminarierna. Betygsskala: G/U Moment 2 I Moment 2 examineras studenternas projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete dels i form av en skriftlig rapport och dels i form av en muntlig presentation vid ett seminarium. Även opponering på annan students projektplan ingår i den muntliga examinationen. Betygsskala: G/U Alla examinationer, seminarier, handledningar och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier. För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds maximalt 5 förnyade examinationstillfällen. Dessa bestäms tillsammans med examinator.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett och ett halvt år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av tre år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Studiehandledning innehållande bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare, tillhandahålls. Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 213 s. ISBN:91-44-00417-6 LIBRIS-ID:8352606 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 275 s. ISBN:91-44-03123-8 LIBRIS-ID:8353333 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 262 s. ISBN:91-44-04414-3 LIBRIS-ID:10164939 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 306 s. ISBN:91-44-00185-1 LIBRIS-ID:8352544 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 190 s.
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 149 s. ISBN:9789144022888 LIBRIS-ID:8868468 Sök i biblioteket
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 ISBN:9789144018164 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 100 s. ISBN:91-44-01574-7 LIBRIS-ID:8352991 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2003 - 207, [1] s. ISBN:91-27-09165-1 (inb.) LIBRIS-ID:9168111 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : ePan, 2003 - 157 s. ISBN:91-7297-622-5 LIBRIS-ID:9326938 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 352 s. ISBN:91-44-01644-1 Sök i biblioteket
1. uppl. : Malmö : Liber, 2002 - 284 s. ISBN:91-47-06217-7 LIBRIS-ID:8406858 Sök i biblioteket
Referenslitteratur
5th ed : Boston, MA : Allyn and Bacon, 2006 - xiv, 447 s. ISBN:0-205-33772-4 LIBRIS-ID:4710890 Sök i biblioteket