Kursplan för

Vetenskaplig teori och metod i audiologi, 15 hp

Scientific Theory and Research Methods in Audiology, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT10 , HT11
Kurskod
1QA041
Kursens benämning
Vetenskaplig teori och metod i audiologi
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2009-09-10
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2016-06-30
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

150 hp i avslutade kurser inom vilka det ska ingå en avslutad audionomutbildning.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om teorier och modeller inom audiologi och om vetenskaplig metodik för att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. Detta för att som audionom kunna ta eget ansvar för att följa kunskapsutvecklingen inom ämnesområdet och kunna delta i utvecklings- och förbättringsarbete inom området audiologi.

Studenten ska efter avslutad kurs
• kunna beskriva teorier och modeller inom audiologi
• kunna identifiera och avgränsa ett problem samt formulera en forskningsfråga relevant för ämnet audiologi
• kunna beskriva och förstå hur forskningsproblemet styr valet av forskningsdesign
• känna till vanligt förekommande metoder för datainsamling som är av betydelse inom audiologi
• känna till olika metoder för analys av data som är av betydelse
• precisera ett problemområde och fastställa kriterier för sökning av litteratur
• genomföra litteratursökning utifrån relevanta söktermer i olika databaser
• kunna söka, och kritiskt granska information/kunskap ur ett vetenskapligt perspektiv
• kunna analysera och kritiskt granska olika vetenskapliga publikationer relevanta för audiologi
• ha utvecklat en förståelse för forskningsetik och reflekterat runt forskningsetiska dilemman
• kunna beskriva och förstå begreppet evidensbaserad vård

Innehåll

Kursen består av 2 moment

Moment 1. Teorier och modeller samt vetenskaplig design och metod 9 hp
(Theories, models and scientific design and methods)

• Teorier och modeller inom audiologi
• Grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och metod
• Forskningsetik
• Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, statistik, samt validitet och reliabilitet
• Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet och rimlighet/tillförlitlighet

Moment 2. Projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete 6 hp
(Project plan for a scientific thesis)

• Formulering av en projektplan som omfattar en forskningsfråga i audiologi, val av adekvat metod, forskningsetiska överväganden, samt en tidsplan för kommande examensarbete
• Analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur kopplat till forskningsfrågan
• Systematisk granskning och värdering av litteratur

Teorier och modeller samt vetenskaplig design och metod, 9.0 hp

Betygsskala: GU

Projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Arbetsformer

Arbetsformerna består av egna studier, arbete i grupp, handledningar, seminarier och föreläsningar. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen.

Examination

Moment 1
I Moment 1 examineras studenterna vid två tillfällen. Vid första tillfället redovisar varje grupp sin analys av intervjudata vid ett seminarium. Vid andra tillfället examineras bearbetning och analys (inklusive statistiska beräkningar) av kvantitativa data i form av en skriftlig rapport och muntlig presentation vid ett seminarietillfälle. Vid båda examinationstillfällena ska samtliga studenter i kursen aktivt reflektera och delta i diskussionerna vid seminarierna. Betygsskala: G/U

Moment 2
I Moment 2 examineras studenternas projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete dels i form av en skriftlig rapport och dels i form av en muntlig presentation vid ett seminarium. Även opponering på annan students projektplan ingår i den muntliga examinationen. Betygsskala: G/U

Alla examinationer, seminarier, handledningar och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.

För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds maximalt 5 förnyade examinationstillfällen. Dessa bestäms tillsammans med examinator.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT11.

Övriga föreskrifter

Studiehandledning innehållande bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare, tillhandahålls.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaper
Helgesson, Gert Forskningsetik för medicinare och naturvetare
Kvale, Steinar Den kvalitativa forskningsintervjun Torhell, Sven-Erik
Olsson, Henny; Sörensen, Stefan Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Patel, Runa; Davidson, Bo Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Trost, Jan Enkätboken

Rekommenderad litteratur

Bjurwill, Christer A, B, C och D : vägledning för studenter som skriver akademiska uppsatser
Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Hansson, Sven Ove Vetenskap och ovetenskap : om kunskapens hantverk och fuskverk
Ludvigsson, Jonas F. Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap
Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter Att skriva en bra uppsats Hedelund, Lis; Nordli, Harald

Referenslitteratur

Schiavetti, Nicholas; Metz, Dale Evan Evaluating research in communicative disorders