Samhälls- och hembaserad rehabilitering ur ett kulturellt perspektiv, 7,5 hp
Community and Home Based Rehabilitation - Cultural Perspectives, 7,5 credits- Kurskod
- 1QA059
- Kursens benämning
- Samhälls- och hembaserad rehabilitering ur ett kulturellt perspektiv
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2011-02-10
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2016-06-30
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2011
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård eller omsorg. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Introduktion
Samhälls- och hembaserad rehabilitering strävar efter att försäkra individer med funktionsnedsättningar att ha samma tillgång till rehabilitering, hälso- och sjukvård, utbildning och arbete som övriga samhällsmedborgare.
Det övergripande syftet med denna interprofessionella kurs i samhälls- och hembaserad rehabilitering är att de studerande tillägnar sig kunskap om teori och praktik i hur man designar, åtgärdar och utvärderar effekter av rehabiliterande åtgärder i hemmet såväl som i samhället.
Moment 1
De studerande ska vid avslutat moment kunna:
- definiera och redovisa centrala begrepp inom området samhälls- och hembaserad rehabilitering.
- integrera och beskriva dessa begrepp i en global kontext med fokus på bedömningar och interventioner i hemmet, närmaste omgivningen och i samhället. Detta innebär att studenten ska kunna identifiera och beskriva befolkningsdemografi, service i hälso- och sjukvårdssystemet och hur rehabilitering i hemmet och i samhället ges.
- redovisa och beskriva vård i en svensk kontext i jämförelse med vård av befolkning i ett global kontext och kunna identifiera och beskriva ett tvärprofessionellt och nationella perspektiv på boende och hälsa i olika åldrar.
Moment 2
De studerande ska vid avslutat moment kunna:
- beskriva olika bedömningar, åtgärder och utvärderingar som är relevanta i samhälls- och hembaserad rehabilitering som bedömningar av bostadsanpassning, tekniska hjälpmedel, anhörigstöd och ADL-åtgärder och,
- identifiera, presentera och diskutera etiska och kulturella dilemman i relation till hem, och hemrehabiliteringen.
Innehåll
Moment 1: Grundläggande aspekter på samhälls- och hembaserad rehabilitering (Basic aspects of Community and Home Based Rehabilitation), 3 hp
Definitioner av samhälls- och hembaserad rehabilitering. Identifiering och beskrivning av hur hälso- och sjukvårdssystemet fungerar och hur rehabilitering i hem och samhälle tillgodoser befolkningens behov. Bostadsanpassningsbedömningar, bedömningar av miljön och samhället.
Att ge kunskap om formell och informell vård och rehabilitering i en svensk kontext i jämförelse med motsvarande global kontext. Hur tvärvetenskapliga och nationella perspektiv ur ett subjektivt och objektivt perspektiv påverkar boende och hälsa i olika åldrar.
Moment 2: Bedömningar och åtgärder relaterade till samhälls- och hembaserad rehabilitering (Assessments and interventions related to Community and Home Based Rehabilitation), 4,5 hp
Att ge kunskap om bedömningar, åtgärder och utvärderingar relevanta för samhällsinriktad hemrehabilitering inkluderande bedömningar av miljön som bostadsanpassningar, tekniska hjälpmedel och ADL bedömningar - åtgärder som gör det möjligt att arbete och att utöva fritidsaktiviteter. (ADL = Aktiviteter i det dagliga livet)
Att ge kunskap om etiska och kulturella dilemman i relation till boende och samhället och rehabilitering.
Grundläggande aspekter på samhälls- och hembaserad rehabi..., 3.0 hp
Bedömningar och åtgärder relaterade till samhälls- och he..., 4.5 hp
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är utformade för att ge förutsättningar för studentengagemang. Undervisningsformerna varierar mellan föreläsningar, seminarier, individuellt arbete, grupparbeten, litteratur granskning, pilotstudier och fallstudier.
Examination
Moment 1
En gruppexamination (max 3 studenter i varje grupp)
Varje student väljer artiklar att studera, artiklarna presenteras i gruppen av läsaren. Vid seminariet presenteras slutsatserna av läsandet i genom att tillämpa CBR-perspektivet.
Studenterna ska definiera begrepp i samhälls- och hembaserad rehabilitering och göra en översikt av hälso- och sjukvårdssystemet ur ett globalt perspektiv i sina hemländer genom att använda the Millenium Development Goals som struktur.
Gruppen ska även analysera och beskriva den globala befolkningsutvecklingen ur ett socialt, ekonomiskt och politiskt perspektiv avseende likheter och skillnader inom samhälls- och hembaserad rehabilitering.
Examinationen kommer att vara muntlig vid ett seminarium. Betygsskala: G/U
Moment 2
Individuell examination.
Studenterna ska individuellt beskriva boende och tekniska hjälpmedel som en del i rehabiliteringsprocessen i den studerandes hemland fokuserat på resurser och begränsningar som beror på politik (lagar och regleringar) i hemlandet.
De studerande ska presentera detta som en fallbeskrivning av en familj och i denna beskrivning även ta med etiska och kulturella dilemman som kan uppkomma i samhälls- och hembaserad rehabilitering relaterat till arbetsterapi, sjukgymnast och/eller omvårdnads litteratur.
Studenterna examineras skriftlig och muntligt. Betygsskala: VG/G/U
För att få VG på hela kursen krävs ett G på moment 1 och ett VG på moment 2.
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle.
Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT12.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben efter genomförd kursutvärdering.
Undervisningsspråk: engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Articles in Community and Home Based Rehabilitation
Rekommenderad litteratur
2004 ISBN:92-4-159238-9 Sök i biblioteket
ILO, UNESCO, WHO, 2006 URL: http://www.fru.se/artiklar.asp
1993 : ISBN:ISBN:92-1-126032-9 Sök i biblioteket