Kursplan för

Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 15 hp

Scientific Theory and Research Methods in Nursing, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , VT14
Kurskod
1QA062
Kursens benämning
Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2010-03-31
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-02-14
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2014

Särskild behörighet

150 hp i avslutade kurser inom vilka det ska ingå en avslutad sjuksköterskeutbildning. Därutöver krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A med godkänt betyg.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om vetenskaplig metodik för att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt inom omvårdnad och sätta den kunskapen i kontexten av omvårdnadsteorier.

Grundläggande kunskaper om kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder bidrar till att sjuksköterskan kan följa kunskapsutvecklingen inom omvårdnad och delta i utvecklings- och förbättringsarbete inom vården.

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
·         identifiera och en relevant forskningsfråga inom omvårdnad
·         beskriva och förstå hur forskningsproblemet styr valet av forskningsdesign
·         redogöra för vanligt förekommande metoder för datainsamling som är av betydelse inom omvårdnad
·         beskriva olika metoder för analys av kvantitativa och kvalitativa data
·         söka kunskap bland annat genom litteratursökningar utifrån relevanta söktermer i olika databaser
·         analysera och kritiskt granska vetenskapliga publikationer relevanta för omvårdnad
·         beskriva och förstå begreppet evidensbaserad vård
·         redogöra för etiska aspekter av vetenskaplig forskning och reflektera runt forskningsetiska dilemman

Innehåll

Kursen har två moment:

Vetenskaplig design och metoder, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet innehåller:

  • Grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och metod.
  • Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt validitet och reliabilitet.
  • Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet och rimlighet/tillförlitlighet.
  • Omvårdnadsteorier.
  • Forskningsetik.

PM för ett forskningsinriktat självständigt arbete, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet innehåller:

• Formulering av en forskningsfråga i omvårdnad och val av adekvat metod

• Analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur kopplat till forskningsfrågan

Arbetsformer

Egna studier, arbete i grupp, handledning, seminarier och föreläsningar. Dessutom kommer en webbaserad lärplattform att användas. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen i form av seminarier och handledning.

Examination

Moment 1
I moment 1 examineras studenterna vid två tillfällen såväl skriftligt som i seminarium. Vid ett tillfälle redovisas analys av vetenskapliga artiklar med kvalitativ metod. Vid ett annat tillfälle redovisas analys av artiklar med kvantitativ metod. Vid båda seminarietillfällena ska samtliga studenter i kursen aktivt reflektera och delta i diskussionerna.

Moment 2
I moment 2 examineras studenternas skriftliga projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete vid ett seminarium.

Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT14. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT21 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaper
Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Friberg, Febe Dags för uppsats: vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Kirkevold, Marit Omvårdnadsteorier : analys och utvärdering
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria
Granskär, Monica; Höglund-Nielsen, Birgitta Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Vetenskapliga artiklar och övrig litteratur tillkommer enligt anvisningar.