Projektplanering inom kost och fysisk aktivitet, 15 hp
Public Health Nutrition Intervention Management, 15 credits- Kurskod
- 1QA097
- Kursens benämning
- Projektplanering inom kost och fysisk aktivitet
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för biovetenskaper och näringslära
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2011-02-10
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden BioNut
- Senast reviderad
- 2023-11-08
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2011
Särskild behörighet
90 hp inom hälso- och sjukvård, nutrition, idrott, eller medicin. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
* planera en hälsofrämjande intervention baserad på existerande evidensbas och teorier och kunna applicera de olika stegen enligt given metodologisk modell;
* planera utvärdering av en hälsofrämjande intervention med hjälp av olika utvärderingsmetoder och verktyg;
* jämföra och referera till innehållet i olika policydokument inom området hälsofrämjande arbete.
Innehåll
Kursen består av två moment:
Behovsanalys och capacity building, 5.0 hp
Den första delen av kursen i hälsofrämjande interventionsplanering inom området nutrition och fysisk aktivitet fokuserar på att;
• identifiera problem, behov, resurser och prioriteringar
• belysa olika policydokument inom området hälsofrämjande arbete.
Denna del består av föreläsningar och att praktiskt börja planera och skriva en projekt plan i grupp eller individuellt. Arbetet presenteras skriftligt.
Implementering, utvärdering och disseminering, 10.0 hp
Den andra delen av kursen i projekt planering fokuserar på att,
• formulera mål och delmål, planering , implementering, utvärdering och disseminering
• introducera teorier och modeller för beteendeförändring och social marketing
Denna del består av föreläsningar och att praktiskt slutföra planering och färdigställa projekt planen i grupp eller individuellt. Arbetet presenteras skriftligt.
Arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, individuellt arbete och/eller grupparbete och studentpresentationer
Examination
Kursens lärandemål examineras genom en skriftlig hemtentamen av moment 1 och skriftlig inlämning av projektplan för moment 2.
Det slutgiltiga betyget baseras på en sammanvägning av resultatet på den skriftliga tentamen och projektplanen.
Studenter som underkänts vid ordinarie examination har rätt att examineras ytterligare fem gånger. Studerande som fått betyg godkänt har inte rätten att examineras för högre betyg. Studerande som underkänts två gånger har rätt att bli examinerad av annan lärare.
Övergångsbestämmelser
Denna kursplan är nedlagd.
Sista kurstillfället var HT2011.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: engelska
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur / Övriga obligatoriska läromedel
Aktuella och relevanta artiklar och reviews
4 edt : Oxford, UK : Blackwell Science, 2004 - xiv, 378 s.b ill. ISBN:0-632-05627-4 LIBRIS-ID:9721861 Sök i biblioteket
2nd edition : Washington, DC : National Institutes of Health, U.S. Department of Health and Human Services., 2005 URL: Link to pdf
The Basics of Social Marketing How to Use Marketing to Change Behavior, The Social Marketing, National Excellence Collaborative. http://www.turningpointprogram.org/Pages/pdfs/social_market/smc_basics.pdf
Rekommenderad läsning
Thousand Oaks, Calif. : SAGE Publications, c2006. - xi, 264 s. b ill. c 24 cm. ISBN:141291633X (cloth) LIBRIS-ID:10448522 URL: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0517/2005022466.html Sök i biblioteket
Maidenhead : Open University Press, cop. 2007 - xx, 492 s. ISBN:0335223206 (hft.) LIBRIS-ID:10488462 Sök i biblioteket