Forskningsintroducerande kurs i biomedicinsk laboratorievetenskap, 15 hp
Research introductory course in biomedical laboratory science, 15 creditsDenna kursplan gäller från och med höstterminen 2018.
- Kurskod
- 1QA100
- Kursens benämning
- Forskningsintroducerande kurs i biomedicinsk laboratorievetenskap
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Biomedicinsk laboratorievetenskap
- Nivå
- Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2012-03-14
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LABMED
- Senast reviderad
- 2017-11-07
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
Mål
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna utföra:
- Sökning, värdering och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur.
- Reflektioner runt vetenskapliga frågeställningar och litteratur.
- Formuleringar av relevanta frågeställningar och hypoteser.
- Planering och genomförande av mindre projekt.
- Identifiering av sitt behov av ny kunskap för att utveckla sin kompetens.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Värdera kunskap och/eller vetenskapliga data från olika källor.
- Utföra ett vetenskapligt förhållningsätt.
Innehåll
Kursen är indelad i fyra moment:
Moment 1. Litteraturstudier
Moment 2. Projektarbete
Moment 3. Pedagogik som professionellt redskap
Moment 4. Självstyrt lärande för professionell utveckling
Litteraturstudier, 5 hp
Moment 1 innehåller de delar av kursen som syftar till måluppfyllelse av lärandemålen:
Färdighet och förmåga
- Sökning, värdering och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur.
- Reflektioner runt vetenskapliga frågeställningar och litteratur.
- Värdera kunskap och/eller vetenskapliga data från olika källor.
- Utföra ett vetenskapligt förhållningsätt.
Projektarbete, 5 hp
Moment 2 innehåller de delar av kursen som syftar till måluppfyllelse av lärandemålen:
Färdighet och förmåga
- Formuleringar av relevanta frågeställningar och hypoteser.
- Planering och genomförande av mindre projekt.
- Identifiering av sitt behov av ny kunskap för att utveckla sin kompetens.
- Värdera kunskap och/eller vetenskapliga data från olika källor.
- Utföra ett vetenskapligt förhållningsätt.
Pedagogik som professionellt redskap, 2.5 hp
Moment 3 innehåller de delar av kursen som syftar till måluppfyllelse av lärandemålen:
Färdighet och förmåga
- Tillämpa sin egen kunskap för att informera och undervisa andra.
- Värdera kunskap och/eller vetenskapliga data från olika källor.
- Utföra ett vetenskapligt förhållningsätt.
Självstyrt lärande för professionell utveckling, 2.5 hp
Moment 4 innehåller de delar av kursen som syftar till måluppfyllelse av lärandemålet:
Färdighet och förmåga
- Identifiering av sitt behov av ny kunskap för att utveckla sin kompetens.
Arbetsformer
Delar av kursen planeras tillsammans med deltagarna för att anpassa kursen efter studenternas erfarenheter och intressen samt för att möjliggöra utvecklingen av studenternas självständighet, initiativförmåga och det självstyrda lärandet.
Examination
Godkänt deltagande i samtliga aktiviteter enligt nedanstående:
Moment 1: Skriftlig och muntlig presentation av vetenskaplig litteratur.
Moment 2: Skriftlig projektrapport samt muntlig presentation och diskussion om vetenskapliga projekt.
Moment 3: Reflektion kring den egna pedagogiska insatsen.
Moment 4: Reflektion kring och planering av den egna utvecklingen.
De studenter som ej är godkända efter ordinarie examination har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle eller någon ny kursplats på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i en och samma examination.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 149 s. ISBN:9789144022888 LIBRIS-ID:8868468 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 352 s. ISBN:91-44-01644-1 Sök i biblioteket