Kompletterande kurs för kandidatexamen i fysioterapi, 30 hp
Supplementary Course for Bachelor's Degree in Physiotherapy, 30 credits- Kurskod
- 1QA113
- Kursens benämning
- Kompletterande kurs för kandidatexamen i fysioterapi
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 3
- Datum för fastställande
- 2014-03-17
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2019-08-12
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
150 hp i avslutade kurser inom vilka det ska ingå en avslutad sjukgymnast/fysioterapeututbildning. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är att studenten utvecklar ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt för att som fysioterapeut kunna arbeta med evidensbaserad fysioterapi samt med forsknings- och utvecklingsarbete. Kursen syftar också till att studenten ska kunna välja ut och använda relevant vetenskaplig kunskap i samband med patientarbete samt stimuleras till fördjupning inom huvudområdet fysioterapi som forskningsområde.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- beskriva och förstå begreppet evidensbaserad medicin och dess tillämpning inom fysioterapi
- identifiera och avgränsa ett problem utifrån en teoretisk referensram och formulera en forskningsfråga relevant för ämnet fysioterapi samt beskriva och förstå hur forskningsfrågan styr valet av forskningsdesign
- redogöra för och förklara olika typer av forskningsansatser, samt relevanta vetenskapliga begrepp och forskningsprocessen inom dessa olika ansatser
- tillämpa systematiska sökstrategier för att finna olika typer av vetenskapliga publikationer i medicinska databaser samt kritiskt värdera dessa på en grundläggande nivå
- reflektera över forskningsetiska principer och tillämpning av ett etiskt vetenskapligt förhållningssätt
- kritiskt granska och diskutera egna och andras fysioterapeutiska forskningsfrågor, studiedesign, metoder och resultat i relation till relevant forskning
- muntligt och skriftligt kunna redovisa och diskutera val av arbetets design och forskningsmetoder utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt samt kunna diskutera resultat i relation till relevant litteratur och aktuell forskning
- diskutera och värdera eget och andras resultat utifrån såväl ett fysioterapeutiskt- och samhällsperspektiv som ett forskningsmetodologiskt och forskningsetiskt perspektiv
- självkritiskt identifiera behov av kompetensutveckling och reflektera över eget vetenskapligt förhållningssätt och egna värderingar i relation till det egna arbetet
Innehåll
Kursen består av 3 moment:
- Vetenskaplig design och metoder
- PM för ett forskningsinriktat examensarbete
- Examensarbete i fysioterapi
Vetenskaplig design och metoder, 7.5 hp
- Grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
- Evidensbaserad fysioterapi
- Forsknings- och yrkesetiska riktlinjer och dess applicering inom vetenskaplig metod
- Informationssökning av litteratur i medicinska databaser samt kritisk värdering av innehåll i vetenskapliga publikationer baserat på vedertagna riktlinjer
- Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt validitet och reliabilitet
- Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet
PM för ett forskningsinriktat examensarbete, 7.5 hp
- Formulering av en forskningsfråga i fysioterapi och val av adekvat metod
- Analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur kopplat till forskningsfrågan
- Diskussion och granskning av andras PM
Examensarbete i fysioterapi, 15.0 hp
Momentet innehåller planering och genomförande av ett examensarbete baserat på projekt-PM genom
- Insamling och analys av data
- Rapportskrivning
- Opponent- och respondentskap
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är teoretiska självstudier, skriftliga studieuppgifter individuellt och i grupp, föreläsningar, diskussioner virtuellt och vid fysiska seminarier samt kamratbedömning. Kommunikation mellan studenter och lärare sker via lärplattform.
Examensarbetet genomförs i första hand parvis under överinseende av en handledare. Handledning genomförs enskilt eller i grupp. Kontinuerlig uppföljning av arbetets olika delar genomförs under handledda, obligatoriska tillfällen under terminen.
Övriga obligatoriska utbildningsinslag är: aktivt deltagande på minst två examensarbetesseminarier utöver försvar av eget examensarbete och opponering av ett annat.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Vetenskaplig design och metoder
Momentet examineras genom:
- Aktivt deltagande genom reflektion och muntlig diskussion
- Godkända skriftliga diskussionsinlägg i nätbaserade diskussioner
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en
restexamination. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras i samband med ordinarie- och
resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
PM för ett forskningsinriktat examensarbete
Momentet examineras genom:
- Ett muntligt seminarium där studenten presenterar och försvarar eget PM samt kritiskt granskar andra arbeten.
Examensarbete i fysioterapi
Momentet examineras genom:
- Skriftligt examensarbete som bedöms utifrån fastställda bedömningskriterier
- Muntlig examination som genomförs under examinationsseminarier där studenten presenterar och försvarar eget examensarbete samt kritiskt granskar andra arbeten.
Underkänt examensarbete ska revideras och bedömas på nytt av examinerande lärare. Nytt
examenstillfälle (såväl som respondent som opponent) sker under nästa kurs efter samråd med
kursledare eller vid nästa ordinarie examinationstillfälle. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 160 ISBN:978-91-47-01518-4 Sök i biblioteket
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 456 s. ISBN:978-91-47-01510-8 LIBRIS-ID:10621074 Sök i biblioteket
4. ed. : Philadelphia, Pa. : Saunders, 2011 - vii, 503 s. ISBN:9781437708400 (pbk.) LIBRIS-ID:12031692 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2003 ISBN:9144031238 Sök i biblioteket
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 216 s. ISBN:9789127146549 LIBRIS-ID:18897539 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 154 s
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 s. ISBN:978-91-44-00155-5 LIBRIS-ID:10654117 Sök i biblioteket
Second printing 2007 : Elsevier Butterworth Heinemann, 2005 ISBN:ISBN13: 9780750688208 Sök i biblioteket
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 286 s. ISBN:9789144094984 LIBRIS-ID:16600544 Sök i biblioteket
2:a : Lund : Studentlitteratur, 2009 LIBRIS-ID:9607320
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Karolinska University Press, 2007 - 106 s. ISBN:978-91-85565-12-2 LIBRIS-ID:10352883 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 190 s. ISBN:978-91-47-08408-1 LIBRIS-ID:10349663 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s. ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457 Sök i biblioteket