Kursplan för

Vården och omsorgens organisation och styrning i digitaliseringens tid, 7,5 hp

Health Care Organisation and Management in the Digital Age, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , HT18 , HT20
Kurskod
1QA116
Kursens benämning
Vården och omsorgens organisation och styrning i digitaliseringens tid
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras 
Betygsskala
Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande
2017-03-01
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 120 hp inom hälso- och sjukvård, biomedicin, medicinsk teknik, data- och systemvetenskap, informatik eller hälsoekonomi. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
 

Mål

Syfte
Kursens syfte är att introducera studenterna till hälso- och sjukvårdens organisation och styrning och hur detta påverkar
folkhälsan. Särskilt fokus läggs på möjligheter som erbjuds av digitalisering och hur dessa kan utnyttjas i kvalitets- och förbättringsarbete.

Efter kursen skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- förklara hälso- och sjukvårdssystemets mål, byggstenar, och funktion med hjälp av relevanta teorier och ramverk (liksom WHOs ramverk);
- reflektera över digitaliseringens möjligheter och utmaningar att stödja hälso- och sjukvården i kvalitets- och förbättringsarbete, i olika kontexter.

Färdighet och förmåga
- identifiera utmaningar som hälso- och sjukvården står inför i olika kontexter, och analysera dessa med hjälp av kriterier
för God Vård (STEEEP kriterier);
- leda och genomföra projektarbete individuellt och i grupp, samt tydligt presentera och diskutera resultat och slutsatser;
- förklara relevanta metoder för genomförande av kvalitetsuppföljnings- och förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- bedöma nyttan och möjliga risker med digitalisering i hälso- och sjukvården;
- relatera analyser av organisationer till relevanta vetenskapliga, sociala och jämlikhetsaspekter, samt att uppvisa medvetenhet om etiska aspekter avseende forskning och förbättringsarbete.

Innehåll

Kursen introducerar studenterna till hälso- och sjukvårdens komplexitet. Med hjälp av WHOs referensram gör studenterna en analys av de viktigaste byggstenarna i ett hälsosystem och dess funktioner, samt undersöker utmaningar på global och lokal nivå. Studenterna lär sig även hur digitalisering kan nyttjas i kvalitets- och förbättringsarbete.

Arbetsformer

Kursen erbjuder flera olika typer av lärandeaktiviteter såsom föreläsningar, seminarier, interaktiva sessioner, elektronisk lärplattform, studiebesök samt individ- och grupparbete.

Examination

Kursen examineras genom individuella och gruppbaserade skriftliga inlämningsuppgifter samt muntlig presentation. För att studenten ska få godkänt ska hon/han kunna demonstrera uppfyllelse av alla kursmål.

I enlighet med evidensbaserad pedagogik används formativ examination under kursen för att studenter och lärare kontinuerligt ska kunna följa och påverka studentens utveckling mot kursmålen.

Obligatoriskt deltagande:
På grund av ämnets natur finns det vissa upplevelser som kräver aktivt deltagande såsom kursintroduktion, slutexaminationen och vissa övningar/seminarier inklusive studiebesök som framgår av schemat. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

 

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur / Recommended literature

Bohmer, Richard M. J. Designing care : aligning the nature and management of health care
Walshe, Kieran.; Smith, Judith. Healthcare management