Naturläkemedel och komplementärmedicin, 7,5 hp
Natural Remedies and Complementary Medicine, 7,5 credits- Kurskod
- 1QA146
- Kursens benämning
- Naturläkemedel och komplementärmedicin
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2024-11-12
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2025
Särskild behörighet
90 hp inom hälso- och sjukvård. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska kunna redogöra för de vanligast använda metoderna inom komplementärmedicin, dess forskningsläge, gällande lagar och regelverk, samt att professionellt bemöta de patienter som använder sig av, eller efterfrågar dessa metoder.
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- beskriva de vanligast förekommande komplementärmedicinska metoderna inklusive växtbaserade läkemedel, mindfulness, yoga, massage och akupunktur samt användningsområden, gällande lagar och regelverk och bakomliggande teorier
- kritiskt granska vetenskaplig evidens rörande effektivitet, säkerhet och verkningsmekanismer för ett urval av växtbaserade läkemedel och komplementärmedicinska metoder
- jämföra betydelsen av olika typer av vetenskapliga studier inom området i relation till begreppet evidensbaserad vård
- problematisera användning av komplementärmedicinska metoder från ett nationellt och internationellt perspektiv samt i relation till kultur, genus och begreppet placebo
Innehåll
Kursen fokuserar på de i Sverige vanligast använda formerna av komplementärmedicin inklusive verkningsmekanismer, klinisk forskning och legala aspekter:
- växtbaserade läkemedel
- mindfulness
- yoga
- massage
- akupunktur
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, instuderingsfrågor och quiz.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig examinationsuppgift i form av en hemtentamen.
Obligatoriska utbildningsinslag utöver examinationsuppgiften:
- Närvaro vid seminarier
- Skriftlig individuell uppgift inklusive kamratbedömning
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisningsspråk: Svenska. Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Socialdepartementet, 2019 URL: Länk
Rekommenderad litteratur
Särtryck och vetenskapliga artiklar utdelas under kursens gång.