Att initiera och utveckla pedagogiska processer - handledning i radiografiska metoder och verksamheter, 7,5 hp
To Initiate and Develop Educational Processes -Supervision of Radiographic Methods and Activities, 7,5 credits- Kurskod
- 1RS032
- Kursens benämning
- Att initiera och utveckla pedagogiska processer - handledning i radiografiska metoder och verksamheter
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Radiografi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 6
- Datum för fastställande
- 2014-12-18
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2024-10-15
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
För att var behörig till högre termin krävs det att studenten har tagit minst 15 hp från närmsta föregående termin samt alla poäng från tidigare terminer.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva och tillämpa de dokument som reglerar högskoleutbildning i allmänhet och röntgensjuksköterskeprogrammet i synnerhet,
- analysera begrepp i lärprocessen och förklara hur skilda pedagogiska metoder kan stimulera studentens lärande,
- beskriva och tillämpa olika handledningsformer,
- analysera och reflektera över examinationer och andra metoder för återkoppling,
- analysera och diskutera aktuell pedagogisk forskning.
Innehåll
Kursen baseras på fem teman som berör pedagogik och handledning i klinisk verksamhet.
Handledningens landskap
Kursen tillhandahåller en genomgång av centrala akademiska begrepp samt de författningar och lagar som reglerar högskoleutbildning.
Att lära sig
Under detta tema diskuteras begrepp i lärprocessen såsom kunskap, färdigheter och kompetens. Vidare behandlas lärprocesser, pedagogiska strategier och forskning kring lärande i klinisk utbildning. Under temat reflekterar studenten över hur olika pedagogiska metoder kan stimulera och stödja lärande i professionsspecifika situationer.
Att lära ut
Temat inleds med en beskrivning av begreppet handledning och skilda handledningsformer, deras grundläggande idéer och historiska perspektiv. Under kursen ges studenten möjlighet att tillämpa teoretiska kunskaper i praktiska utbildnings-/handledningssituationer.
Återkoppling
Under detta tema teoretiseras kring återkopplingssituationer och deras verkningsgrad. Även olika examinationsformers för- och nackdelar diskuteras.
Pedagogisk forskning och utveckling
Det sista temat i kursen tar upp aktuell forskning om lärande i teoretisk och verksamhetsförlagd utbildning.
Arbetsformer
Kursen genomförs med hjälp av föreläsningar, litteraturseminarier och egna litteraturstudier.
Examination
Kursen examineras genom inlämningsuppgifter samt genom muntlig redovisning av studieuppgift.
I de fall kursen examineras genom hemtentamen alternativt inlämningsuppgifter ges ett senaste datum för inlämning av dessa, som anges vid kursintroduktionen. I de fall resultatet av bedömningen ger komplettering av uppgiften skall datum för senaste inlämning av denna anges. Konsekvensen av om studenten inte uppfyllt kraven för inlämning ges möjlighet att såväl lämna inlämningsuppgift som komplettering vid nästa kurstillfälle. Särskilda skäl kan beaktas i samband med inlämning av uppgiften.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom två år efter det datum då beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.
Övriga föreskrifter
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 172 s. ISBN:91-44-04325-2 LIBRIS-ID:10236982 Sök i biblioteket
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 79 s. ISBN:9789144059877 LIBRIS-ID:12159432 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 230 s. ISBN:978-91-44-06886-2 LIBRIS-ID:12436945 Sök i biblioteket