Kursplan för

Examensarbete i radiografi, 15 hp

Degree project in Radiography, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2025.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT15 , HT17 , HT18 , HT24 , VT25
Kurskod
1RS033
Kursens benämning
Examensarbete i radiografi
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Radiografi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 6
Datum för fastställande
2015-05-05
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2024-10-14
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2025

Särskild behörighet

90 hp från Röntgensjuksköterskeprogrammet (samtliga kurser på termin 1-3), samt minst 15 hp från termin 4 samt kursen Vetenskapligt förhållningssätt och metoder för kvalitetsutveckling 3 (6 hp).

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • söka, kritiskt granska, analysera och skriftligt sammanfatta vetenskaplig litteratur inom området radiografi eller områden med relevans för huvudområdet
  • relatera fördjupade kunskaper och praktiska forskningsfärdigheter till huvudområdets fortsatta utveckling
  • kunna avgränsa och formulera ett forskningsproblem inom området radiografi som är relevant för yrkesutövningen som röntgensjuksköterska
  • beskriva och utföra studiedesign och metodval i förhållande till vald problemställning
  • självständigt utifrån analys och tolkning, i skriftlig form sammanställa data i förhållande till problemställning och med ett vetenskapligt språk
  • visa förmåga att redovisa gällande forskningsetiska regler och följa god forskningssed
  • ge konstruktiv kritik, som opponent, på annan students uppsats vid seminarium
  • vid presentation av egen uppsats  uppvisa kritiskt, självkritiskt och reflekterande förhållningssätt i förhållande till egna och andras vetenskapliga frågeställningar
  • visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och kompetensutveckling inom  huvudområdet radiografi

Innehåll

Kursen ges som näst sista kurs i programmets sk Vetenskapliga strimma, Vetenskapligt förhålningssätt och metoder för kvalitetsutveckling 1-4, där studenterna i föregående kurs skrivit en projektplan som redovisats och examinerats. Övriga kurser behandlar huvudområdet radiografi, dess vanligaste vetenskapliga metoder och aktuella vetenskapliga frågeställningar med fördjupad kunskap i kvantitativa- och kvalitativa metoder. "Vetenskapliga strimman" avslutas efter examensarbetet med att författarna presenterar och diskuterar sin uppsats vid en radiologisk klinik.

Kursen examensarbete inleds med att studenten tillsammans med handledare diskuterar studien utifrån den tidigare presenterade och godkända projektplanen. Därefter skall studenten under handledning genomföra en studie som inkluderar inkluderat forskningsprocessens alla delar, vilket inkuderar söka, och sammanställa vetenskaplig litteratur, beskriva problemformulering, göra urval, insamla samla data med etablerad metod, välja analysmetod, beskriva ett resultat som sedan kan diskuteras och relateras till mot tidigare forskning. Vid kursen producerar studenten en presentation som sedan används vid opponentskap och vid presentation på radiologisk klinik. Under processen skall studenten uppvisa en allt större självständighet och ett kritiskt förhållningssätt.

Utifrån huvudområdet radiografi kan uppsatsämnen behandla exempelvis:

  • Mmetodutveckling av skilda radiografiska undersökningsmetoder och interventioner
  • Ooptimerings- och strålskyddsaspekter vid radiografiska undersökningar och behandlingar
  • Aspekter omvårdnadsaspekter i samband med patienters av patientupplevelser och patientinformation röntgenundersökningar och behandlingar
  • Sstudier av förändringar inom radiografin

Arbetsformer

Handledningen genomförs i gruppseminarier, med av programmet utsedd handledare. Gruppseminarierna innehåller tillfälle till diskussion om framsteg, motgångar, uppföljning av skrivprocessen med mera. Dessa tillfällen ger också handledare möjlighet att uppmuntra till självständigt- och kritiskt förhållningssätt. Fem obligatoriska grupptillfällen erbjuds under handledningsprocessen. 
Utöver dessa gruppseminarier ges också möjlighet till enskild handledning.

Examination

Efter framläggande av uppsatsen, vid uppsatsseminariet, examineras uppnådda mål av utsedd examinator där uppsatsen utvärderas genom de riktlinjer för uppsats på grundnivå som återfinns vid Karolinska Institutet, dessutom ingår att granska och återkoppla på annan students uppsats .
Följande betyg kan ges på respektiv del:
a) Respondentskap (försvar och diskussion av uppsats) kan erhålla betygen Underkänd eller Godkänd
b) Presentera och sammanfatta den egna uppsatsen under 20 min på svenska med stöd av presentationsverktyg. . Presentationen kan erhålla betygen Underkänd eller Godkänd
c) Oppontenskap på annans uppsats kan erhålla betygen Underkänd eller Godkänd.
d) Skriftlig uppsats kan erhålla betygen Underkänd, Godkänd eller Välgodkänd.

Seminariet är ett tillfälle för återkoppling, möjlighet att komplettera uppsatsen ges efter seminariet. När slutversion inlämnas till examinator meddelas betyg på uppsatsen.

Betyg på hel kurs
För att få betyget Godkänd eller Väl godkänd på kursen krävs en godkänd/väl godkänd examination enligt betygskriterier samt närvaro vid alla obligatoriska tillfällen. 

Vid underkänt respondent- eller opponentskap (samt vid utebliven närvaro) kan skriftliga tilläggsuppgifter krävas av examinator. Underkänt examensarbete ska revideras och bedömas på nytt genom förnyad examination vid ett senare tillfälle enligt överenskommelse med handledare och examinator. Vid underkänd presentation får studenten en lista på vad som ska åtgärdas inför ett nytt presentationstillfälle som meddelas efter seminariet. Inlämningstider för reviderad uppsats följer tidpunkter för gängse omtentamenstillfällen under terminen.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom två år efter det datum då beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.

Övriga föreskrifter

Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Strömqvist, S Uppsatshandboken: råd och regler för utformning av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
Olsson, Henny; Sörensen, Stefan Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Harris, M.; Taylor, Gordon; Taylor, G. Medical Statistics Made Easy, third edition
Trost, Jan; Hultåker, Oscar Enkätboken
Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Malterud, Kirsti Kvalitativa metoder i medicinsk forskning : en introduktion
Litteraturen kompletteras med vetenskapliga artiklar.
Medical statistics made easy, enkätboken, Att göra systematiska litteraturstudier och Kvalitativa metoder är litteratur utifrån vald design på uppsats.

Rekommenderad litteratur

Widerberg, Karin Att skriva vetenskapliga uppsatser Torhell, Sven-Erik
Svenska skrivregler
Rienecker, Lotte; Stray Jörgensen, Peter; Hedelund, Lis Att skriva en bra uppsats
Olsson, Henny; Sörensen, Stefan Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten Friberg, Febe