Kursplan för

Den friska människans anatomi och fysiologi, 12 hp

Anatomy and physiology in healthy humans, 12 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , VT11 , VT16 , VT17
Kurskod
1SJ000
Kursens benämning
Den friska människans anatomi och fysiologi
Hp
12 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2010-05-11
Reviderad av
Programnämnd 1
Senast reviderad
2013-04-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2011

Särskild behörighet

Antagen till sjuksköterskeprogrammet. Särskild behörighet: Ma B, Sh A, Nk B (alternativt Fy A, Ke A och Bi A).

Mål

Kursens mål är att studenten ska tillägna sig kunskaper om den friska människans anatomi och fysiologi för att kunna planera och genomföra omvårdnad baserad på vetenskaplig grundad kunskap om människokroppens struktur och funktion.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-Namnge och peka ut anatomiska strukturer, ange begrepp för kroppens olika plan och lägesangivelser samt korrekt kunna använda dessa
-Beskriva människokroppens struktur på cell-, organ-, organsystem- och organismnivå
-Redogöra för människokroppens funktion på organ-, organsystem- och organismnivå
-Beskriva sambanden mellan människokroppens struktur och dess funktion
-Förklara hur de olika organsystemen samverkar för att upprätthålla homeostas
-Relatera fysiologiska undersökningsmetoder till cirkulations- och respirationsorganens funktion

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- utföra hjärt-lungräddning (HLR)
- utföra puls- och blodtrycksmätning
- koppla upp och utföra EKG-registrering
- registrera syremättnad i blodet med saturationsmätare
- redogöra för spirometriundersökning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- identifiera och diskutera såväl etiska som genus- och sociokulturella aspekter vid utförande av ovan beskrivna färdigheter
- identifiera och diskutera kvalitet och patientsäkerhet kring ovan beskrivna färdigheter
- reflektera över hur den friska människans anatomi och fysiologi är kopplad till begreppet hälsa.

Innehåll

Kursen är indelad i två moment:

Moment 1: Anatomi och fysiologi 10,5 högskolepoäng (Anatomy and Physiology)

Moment 2: Praktiska färdigheter 1,5 högskolepoäng (Practical skills)

Moment 1 Anatomi och fysiologi 10,5 högskolepoäng
I momentet studeras människokroppens normala struktur och funktion samt förändringar över livscykeln. Kursen omfattar grundläggande cellbiologi, fysiologi och anatomi samt medicinsk terminologi. I kursen introduceras evidensbaserad medicin och ett vetenskapligt förhållningssätt som en bas för att förstå människors omvårdnadsbehov samt för att kunna planera och genomföra omvårdnad.

Grundläggande cellbiologi, biokemi och genetik
Uppbyggnad, funktion och samverkan mellan kroppens organ:
- nervsystemet
- endokrina systemet
- cirkulationssystemet
- respirationssystemet
- mag-tarmsystemet
- njurar och urinvägar
- rörelseapparaten
- sinnesorganen
- huden
- reproduktionsprocessen

Moment 2 Praktiska färdigheter 1,5 högskolepoäng
I momentet tränas HLR och fysiologiska undersökningsmetoder såsom EKG, syremättnad, puls- och blodtrycksmätning samt spirometri

Anatomi och fysiologi, 10.5 hp

Betygsskala: VU

Praktiska färdigheter, 1.5 hp

Betygsskala: VU

I momentet tränas HLR och fysiologiska undersökningsmetoder såsom EKG, syremättnad, puls- och blodtrycksmätning samt spirometri.

Arbetsformer

Arbetsformerna syftar till att understödja studentens lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs används föreläsningar, seminarier, laborationer, färdighetsträning och litteraturstudier. Dessutom erbjuds resurstid utifrån studenternas egna frågeställningar. Deltagande i seminarier, laborationer och färdighetsträning är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med kursansvarig lärare.

Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer, liksom laborationer och färdighetsträning. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform.

Examination

Moment 1: examineras genom individuell skriftlig salstentamen. 

Moment 2: examineras genom individuell bedömning och praktiskt prov enligt bedömningsformulär

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat i moment 1 och 2 samt deltagande i obligatoriska delar såsom seminarier och grupptentamina. För väl godkänd kurs krävs väl godkänt resultat på den skriftliga tentamen i moment 1 och godkänt resultat på moment 2 samt deltagande i obligatoriska delar. Betyg sätts av examinator.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

För en kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Sand, Olav Människokroppen : fysiologi och anatomi

Rekommenderad litteratur

Härutöver tillkommer artiklar och utdelat material

Anatomisk atlas Budowick, Michael; Bjerneroth, Gunnel; Svensson, Björn A
Lindskog, Bengt I.; Frank, Urban Medicinsk miniordbok