Interprofessionellt teamarbete, 3 hp
Interprofessionell Team Work, 3 credits- Kurskod
- 1SJ001
- Kursens benämning
- Interprofessionellt teamarbete
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2011-10-04
- Reviderad av
- Programnämnd 1
- Senast reviderad
- 2012-10-24
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
Tillträde från termin 5 till termin 6: Totalt 120 hp termin 1-4 samt minst 15 hp från termin 5, varav 9 hp ska utgöras av verksamhetsförlagd utbildning, ska vara godkända. Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten i ett aktivt teamarbete med andra professioner ska integrera sina kunskaper i medicin, folkhälsa, samhällsvetenskap och omvårdnad för att kunna
utföra högkvalitativ och patientsäker vård.
Lärandemål:
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillsammans med teamet utifrån ett etiskt förhållningssätt analysera och tillgodose patientens behov samt utvärdera patientens behandling, omvårdnad och rehabilitering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera kring egen och andra professioners kompetens för ökad patientsäkerhet samt visa förmåga att kommunicera och samverka med patient, närstående och andra professioner
- analysera och argumentera för omvårdnadens betydelse för högkvalitativ och patientsäker vård
Innehåll
Två veckors sammanhängande verksamhetsförlagd utbildning på klinisk utbildningsavdelning/mottagning (KUA/KUM).
Arbetsformer
Kursens arbetsformer syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
Undervisningsformerna varierar mellan interprofessionellt teamarbete, vårdlagsarbete, gemensam vårdplanering, ronder, dokumentation, reflektion och individuellt omvårdnadsarbete utifrån sjuksköterskans perspektiv.
Hela kursen (ett introduktionspass och ca åtta arbetspass) är obligatorisk. Vårdlaget har under professionell handledning ansvaret för hela verksamheten under sina arbetspass. Vid frånvaro sker kompensation i samråd med examinator.
Examination
Under den verksamhetsförlagda utbildningen på en klinisk utbildningsavdelning/mottagning bedöms studenten individuellt avseende interprofessionellt samarbete, självständighet inom ramen för omvårdnad, förmåga att dokumentera, förmåga att kommunicera med såväl patienter och närstående som med team medlemmar samt förmåga att integrera teori och praktik. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för interprofessionell verksamhetsförlagd utbildning.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 512 s. ISBN:978-91-44-05871-9 LIBRIS-ID:11455573 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 852 s. ISBN:978-91-44-04876-5 LIBRIS-ID:11659553 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 478 s. ISBN:978-91-44-04906-9 LIBRIS-ID:11659554 Sök i biblioteket
Chichester, West Sussex : Blackwell, 2010 - xvi, 191 s. ISBN:978-1-4051-8191-4 (hardback : alk. paper) LIBRIS-ID:11901255 Sök i biblioteket