Kursplan för

Interprofessionellt teamarbete, 3 hp

Interprofessionell Team Work, 3 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , HT14 , VT15 , VT16 , VT17 , VT20
Kurskod
1SJ001
Kursens benämning
Interprofessionellt teamarbete
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2011-10-04
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2021-12-09
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

Tillträde till termin 6:
Samtliga kurser från termin 1-4
Termin 5: Godkänd bedömning från verksamhetsförlagd utbildning 9 hp (1SJ008)

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten med ett professionellt förhållningssätt i teamarbete med egen och andra professioner ska integrera sina kunskaper i medicin, folkhälsa, samhällsvetenskap och omvårdnad för att kunna utföra högkvalitativ och patientsäker vård.

Lärandemål:
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

- tillsammans med teamet utifrån ett etiskt förhållningssätt analysera och tillgodose patientens behov samt utvärdera patientens behandling, omvårdnad och rehabilitering
- visa sådan professionell kompetens som krävs för att arbeta som sjuksköterska

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

- reflektera kring egen och andra professioners kompetens för ökad patientsäkerhet samt visa förmåga att kommunicera och samverka med patient, närstående och andra professioner
- analysera och argumentera för omvårdnadens betydelse för högkvalitativ och patientsäker vård

Innehåll

Två veckors sammanhängande verksamhetsförlagd utbildning på klinisk utbildningsavdelning/mottagning (KUA/KUM).
Examination av professionell kompetens.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.

Undervisningsformerna varierar mellan interprofessionellt teamarbete, vårdlagsarbete, teamgemensam vårdplanering, ronder, dokumentation, reflektion och individuellt omvårdnadsarbete utifrån sjuksköterskans perspektiv.

Närvaro vid alla arbetspass under den verksamhetsförlagda utbildningen på klinisk utbildningsavdelning/mottagning (ett introduktionspass och ca åtta arbetspass) är obligatorisk. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Vårdlaget har under professionell handledning ansvaret för hela verksamheten under sina arbetspass. Vid frånvaro sker kompensation i samråd med examinator.

Examination

Professionell kompetens examineras genom en individuell tvådelad tentamen. Del 1 utgörs av en patientsimulering på klinisk träningscentra som genomförs i par om två studenter med individuell bedömning. Del 2 utgörs av en skriftlig webbaserad tentamen.

Under den verksamhetsförlagda utbildningen på en klinisk utbildningsavdelning/mottagning bedöms studenten individuellt avseende interprofessionellt samarbete, självständighet inom ramen för omvårdnad, förmåga att dokumentera, förmåga att kommunicera med såväl patienter och närstående som med team medlemmar samt förmåga att integrera teori och praktik. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för interprofessionell verksamhetsförlagd utbildning.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om edaminationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undandtag från obligatoriska utbildningsmoment, mm. Innehåll och lärandemål samt nivån på förvaäntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT19. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT23 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Reeves, Scott Interprofessional teamwork for health and social care
Omvårdnadens grunder : ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin
Omvårdnadens grunder : hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle
Omvårdnadens grunder : perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim