Vård av barn och vuxna inom öppenvård och hemsjukvård, 13,5 hp
Nursing in Primary Care and in Home Care, 13,5 credits- Kurskod
- 1SJ006
- Kursens benämning
- Vård av barn och vuxna inom öppenvård och hemsjukvård
- Hp
- 13,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2011-10-04
- Reviderad av
- Programnämnd 1
- Senast reviderad
- 2015-12-17
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2016
Särskild behörighet
Tillträde till termin 4:
Samtliga kurser från termin 1 och 2
Termin 3: Godkänd bedömning från verksamhetsförlagd utbildning 9 hp (1SJ002)
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper och färdigheter i vård och omvårdnad av barn, ungdomar, vuxna och äldre inom öppenvård och hemsjukvård för att kunna bedöma, planera och åtgärda omvårdnadsbehov samt kunna identifiera hälsoresurser relaterat till människans hälsa och ohälsa.
Lärandemål
Moment 1: Omvårdnad i öppenvård och hemsjukvård 4,5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- identifiera, bedöma, åtgärda samt utvärdera omvårdnaden vid vanligt förekommande hälsoproblem ur ålders- och genusperspektiv
- ange och värdera risk- och friskfaktorer i syfte att främja hälsa och egenvårdsresurser hos barn, ungdomar, vuxna och äldre utifrån individ-, grupp- och samhällsperspektiv
- identifiera och bedöma förutsättningar för kommunikation i samband med undersökningar och behandling av barn och ungdomar i öppenvård och med beaktande av barnkonventionen
- reflektera och teoretisera kring kommunikation och bedömning av omvårdnadsbehov vid vård på distans t.ex. via telefon
- tillämpa gällande lagar, författningar, säkerhetsföreskrifter och övriga styrdokument som reglerar omvårdnad inom öppenvård och hemsjukvård
- analysera betydelsen av närståendes/familjens delaktighet och roll i öppenvård och hemsjukvård
- reflektera kring människors sårbarhet inom öppenvård och hemsjukvård och diskutera den vårdande relationens betydelse för att lindra lidande samt möjliggöra god livskvalitet och självbestämmande hos patienten
- reflektera över liv och död ur patient/närstående/familj och vårdares perspektiv
- identifiera människor i sorg och utveckla förmågan att möta patientens och närståendes/familjens omvårdnadsbehov.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- analysera och reflektera över sjuksköterskans etiska och professionella förhållningssätt inom öppenvård och hemsjukvård.
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa kunskaper om kommunikation med barn, ungdomar och äldre samt deras närstående/familjer för att skapa en god omvårdnadsrelation där patienten är delaktig i vårdens planering och genomförande
- bedöma risk- och friskfaktorer och förstå samspelet människa och miljö samt redogöra för omvårdnadsåtgärder som förebygger ohälsa, främjar hälsa och stärker personens egenvårdsresurser
- identifiera och bedöma omvårdnadsbehov, och i samråd med patienet och närstående/familj kunna föreslå och genomföra adekvata omvårdnadsåtgärder samt utvärdera dessa
- identifiera patientens sårbarhet för att genom en vårdande relation främja hälsa och lindra lidande
- vissa förmåga att reflektera över sjuksköterskans roll och ansvarsområde i relation till andra professioner i vårdkedjan samt reflektera över öppenvårdens uppdrag i relation till sjukhusvård och kommunal omsorg.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera över hemmet som arbetsmiljö och dess betydelse för människans hälsa och vård
- diskutera etiska aspekter samt reflektera över omvårdnadshandlingarnas konsekvenser för den enskilda individen och dennes närstående/familj
- identifiera och diskutera kvalitet och patientsäkerhet inom öppenvård och hemsjukvård.
Innehåll
Kursen består av följande moment:
Moment 1: Omvårdnad i öppenvård och hemsjukvård
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning
Kursen ger kunskap om risk- och friskfaktorer med syfte att barns, ungdomars, vuxnas och äldres hälsa ska främjas. Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomstillstånd studeras och identifieras samt relateras till individer, grupper och det omgivande samhället. Under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) tränas sjuksköterskans roll och interprofessionella förhållningssätt inom öppenvård och hemsjukvård. Den verksamhetsförlagda utbildningen består av en sammanhängande period där studenten praktiserar kliniskt inom öppenvården (vårdcenteraler) inkluderat omvårdnad i hemmet. Studenten tränar att självständigt, under handledning, att bedöma, genomföra och utvärdera patientens behov av omvårdnad.
Kursens moment integreras föra att stödja studentens självstyrda och kolloborativa lärande. I och med kursens innehåll och integrering ska studenten tillägna sig ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär att denne aktivt ska söka kunskap, lösa problem och kritiskt reflektera.
Moment 1: Omvårdnad i öppenvård och hemsjukvård 4,5 hp
- kommunikation i samband med underdsökning och behandling av barn och ungdomar
- risk och friskfaktorer i syfte att främja barns, ungdomars, vuxnas och äldres hälsa
- hälsoproblem och sjukdomstillstånd som är vanligt förekommande inom öppenvård och hemsjukvård
- omvårdnadsprocessen utifrån ett individperspektiv
- närståendes/familjens roll och delaktighet i patientens vård
- tecken, symtom och konsekvenser av sorg i olika sorgeprocesser
- barnkonventionen samt styrdokument
- patientens egenvård inom öppenvård och hemsjukvård.
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning 9 hp
- tillämpning av kunskaper i kommunikation i samband med undersökning, förberedelse och behandling av barn, ungdomar, äldre, närstående/familj i öppenvård och hemsjukvård
- bedömning, planering, genomförande, utvärdering samt journalföring av omvårdnad
- bedömning av patientens förmåga till egenvård
- stöd för patienter och närstående/familj genom information och undervisning
- telefonrådgivning
- patientens sårbarhet
- hemmet som vård och arbetsmiljö
- samarbete med andra professioner inom öppenvård och hemsjukvård
- etiska värderingar och ställningstaganden
- kvalitets och patientsäkerhets aspekter.
Omvårdnad i öppenvård och hemsjukvård, 4.5 hp
Momentet behandlar bla:
- kommunikation i samband med undersökning och behandling av barn och ungdomar
- risk och friskfaktorer i syfte att främja barns, ungdomars, vuxnas och äldres hälsa
- hälsoproblem och sjukdomstillstånd som är vanligt förekommande inom öppenvård och hemsjukvård
- omvårdnadsprocessen utifrån ett individperspektiv
- närståendes/familjens roll och delaktighet i patientens vård
- tecken, symtom och konsekvenser av sorg i olika sorgeprocesser
- barnkonventionen samt styrdokument
- patientens egenvård inom öppenvård och hemsjukvård.
Verksamhetsförlagd utbildning, 9.0 hp
- Tillämpning av kunskaper i kommunikation i samband med undersökning, förberedelse och behandling av barn, ungdomar, äldre, närstående/familj i öppenvård och hemsjukvård
- bedömning, planering, genomförande, utvärdering samt journalföring av omvårdnad
- bedömning av patientens förmåga till egenvård
- stöd för patienter och närstående/familj genom information och undervisning
- telefonrådgivning
- patientens sårbarhet
- hemmet som vård och arbetsmiljö
- samarbete med andra professioner inom öppenvård och hemsjukvård
- etiska värderingar och ställningstaganden
- kvalitets och patientsäkerhets aspekter.
Arbetsformer
Kursens olika moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, studentportfölj, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Dessutom erbjuds resurstid utifrån studenternas egna frågeställningar. Deltagande i seminarier, grupparbeten, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med examinator.
Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärarandeplattform.
Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd till öppenvård inklusive vård i hemmet avseende barn, ungdomar, vuxna och äldre. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav 32 timmar/vecka är schemalagd förlagd till vårdavdelning där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Kursen examineras individuellt genom skriftlig examination, examinerade seminarium förekommer. Därtill sker en fortlöpande examination under den verksamhetsförlagda utbildningen som stäms av genom halvtidskontroll och avslutas med en slutbedömning enligt fastställda bedömningskriterier. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning till ansvarig universitetslärare. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidskontrollen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs väl godkänt resultat i individuell skriftlig examination. Betyg sätts av examinator.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Moment 1 och 2
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 199 s. ISBN:978-91-44-05354-7 LIBRIS-ID:12038807 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 285 s. ISBN:9789144076881 LIBRIS-ID:14755815 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
7. ed. : Maryland Heights, Mo. : Mosby, cop. 2010 - xviii, 797 s. ISBN:978-0-323-05641-0 (pbk.) LIBRIS-ID:11640805 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2008 ISBN:9789144019918 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s. ISBN:91-47-05137-X LIBRIS-ID:8847946 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2009 - 450 s. ISBN:978-91-978065-8-9 LIBRIS-ID:11365103 URL: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009-126-71 Sök i biblioteket
42. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 824 s. ISBN:91-47-10359-0 LIBRIS-ID:12072073 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 221 s. ISBN:91-44-02133-X LIBRIS-ID:8904256 Sök i biblioteket
5. [rev.] ed. : London : Hodder Arnold, 2007 - viii, 501 s. ISBN:0-340-91450-5 LIBRIS-ID:10322595 Sök i biblioteket
7. ed. : St. Louis, Missouri : Mosby, 2007 ISBN:978-0-323-04540-7 Sök i biblioteket
1 : Stockholm : Liber, 2007 - 117 s. ISBN:97 89 1470 52974 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2005 - 18 s. LIBRIS-ID:10647126 URL: Länk
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 812 s. ISBN:9789144083551 LIBRIS-ID:16610836 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 539 s. ISBN:9789144083544 LIBRIS-ID:16610857 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s. ISBN:9789144083537 LIBRIS-ID:16610835 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 336 s. ISBN:978-91-27-11889-8 LIBRIS-ID:11269065 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN:9789147114061 LIBRIS-ID:14813662 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s. ISBN:978-91-44-07007-0 LIBRIS-ID:13615449 Sök i biblioteket
2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN:9789147115099 LIBRIS-ID:17978431 Sök i biblioteket