Kursplan för

Vård av barn och vuxna inom öppenvård och hemsjukvård, 13,5 hp

Nursing in Primary Care and in Home Care, 13,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , HT14 , VT15 , VT16 , VT17 , VT18
Kurskod
1SJ006
Kursens benämning
Vård av barn och vuxna inom öppenvård och hemsjukvård
Hp
13,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2011-10-04
Reviderad av
Programnämnd 1
Senast reviderad
2013-04-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2012

Särskild behörighet

Tillträde från Termin 3 till Termin 4: Totalt 60 hp från termin 1 och 2 samt minst 15 hp från termin 3, varav 9 hp ska utgöras av verksamhetsförlagd utbildning, ska vara godkända. Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper och färdigheter i vård och omvårdnad av  barn, ungdomar, vuxna och äldre inom öppenvård och hemsjukvård för att kunna bedöma, planera och tillgodose omvårdnadsbehov samt kunna identifiera hälsoresurser relaterat till människans hälsa och ohälsa. Lärandemål

Moment 1: Omvårdnad i öppenvård och hemsjukvård 4,5 hp

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för kommunikation i samband med undersökning och behandling av barn och ungdomar i öppenvård
- beskriva risk och friskfaktorer för att förebygga barns, ungdomars, vuxnas och äldres sjukdomar och främja deras hälsa
- redogöra för omvårdnad inom öppenvård med fokus på livsstil ur ett individ- grupp - och samhällsperspektiv
-identifiera, bedöma, tillgodose och utvärdera de vanligaste hälsoproblemen och sjukdomstillstånd ur ålders- och genusperspektiv
-analysera och förklara närståendes/familjens delaktighet och roll i öppenvård och hemsjukvård
-analysera och förklara sjuksköterskans roll och ansvarsområde i relation till andra professioner i vårdkedjans olika faser
-redogöra för barnkonventionen, gällande lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter som reglerar omvårdnad inom öppenvård och hemsjukvård
-beskriva primärvårdens och hemsjukvårdens mål och organisation
- identifiera och förebygga människors sårbarhet vid omvårdnad och rehabilitering i hemmet för att lindra lidande, möjliggöra livskvalitet och självbestämmande

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- välja lämpliga metoder för omvårdnad inom öppenvård samt inklusive omvårdnad och rehabilitering i hemmet utifrån patientens och närståendes behov
- stödja och motivera människans hälsoresurser och delaktighet i vårdens planering och genomförande
- kommunicera och bedöma omvårdnadsbehov samt ge råd vid vård på distans t ex via elektroniska medier såsom telefon och e-post

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-analysera och reflektera över vad ett etiskt och professionellt förhållningssätt innebär inom öppenvård och hemsjukvård
-reflektera över liv och död inom hemsjukvård ur patient/närstående/familj och vårdares perspektiv

Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning

Kunskap och förståelse

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- jämföra primärvårdens och hemsjukvårdens uppgift i relation till sjukhusvård och kommunal omsorg samt beskriva sjuksköterskans ansvarsområden
- förklara betydelsen av samspelet människa och miljö samt redogöra för omvårdnadsåtgärder som främjar hälsa och/eller förebygger ohälsa

Färdighet och förmåga

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa kunskaper om kommunikation med barn och ungdomar och deras familjer för att skapa en god omvårdnadsrelation
- bedöma risk och friskfaktorer samt informera och undervisa individer att utveckla hans/hennes egna resurser för egenvård
- identifiera och bedöma hälsoproblem och sjukdomstillstånd samt planera och leda omvårdnad i samverkan med patient och närstående/familjen även med begränsad information (ex. vid telefonrådgivning)
- identifiera och förebygga patientens sårbarhet vid omvårdnad i hemmet för att främja hälsa, skapa en vårdande relation och lindra lidande
- analysera och reflektera över sjuksköterskans förhållningssätt i öppenvård och hemsjukvård
- visa förmåga att reflektera över sjuksköterskans roll och ansvarsområde i relation till andra professioner i vårdkedjans olika faser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera över hemmet som arbetsmiljö och dess betydelse för vårdandet och människans hälsa
- diskutera etiska frågeställningar/dilemman samt reflektera över omvårdnashandlingars konsekvenser över det etiskt goda  för den enskilda individen och dennes närstående/familj
- identifiera och diskutera kvalitet och patientsäkerhet inom öppenvård och hemsjukvård

Innehåll

Kursen består av följande moment:
Moment 1: Omvårdnad i öppenvård och hemsjukvård
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning

I kursen studeras risk och friskfaktorer för att förebygga barns, ungdomars, vuxnas och äldres sjukdomar och främja hälsan i förhållande till hälsoproblem och dess omvårdnad hos barn, ungdomar, vuxna och äldre inom öppenvård och hemsjukvård. Sjuksköterskans roll och interprofessionella förhållningssätt  samt omvårdnad inom öppenvård och hemsjukvård tränas under den verksamhetsförlagda utbildningen. Den verksamhetsförlagda utbildningen består av en sammanhängande period inom öppenvård-vårdcentral inklusive omvårdnad i hemmet, där studenten självständigt under handledning tränar att bedöma, genomföra och utvärdera patientens behov av omvårdnad.

Moment 1: Omvårdnad  i öppenvård och hemsjukvård 4,5 hp
- kommunikation i samband med underdsökning och behandling av barn och ungdomar
- risk och friskfaktorer för att förebygga barns, ungdomars, vuxnas och äldres sjukdomar samt främja hälsan
- hälsoproblem och sjukdomstillstånd som är vanligt förekommande i om öppenvård och hemsjukvård
- omvårdnadsprocessen vid vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomstillstånd
- närståendes/familjens roll och delaktighet
- sjuksköterskans roll och ansvarsområden samt etiskt och professionellt förhållningssätt
- mellanmänskligt förhållningssätt vid liv och död för vårdare, patient och närstående/familjen i basal hemsjukvård
- barnkonventionen valda delar
- aktuella lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
- organisation i öppenvård och hemsjukvård
- palliativ vård

Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning 9 hp
- tillämpning av kunskaper i kommunikation i samband med undersökning, förberedelse och behandling av barn och ungdomar i öppenvård
- bedömning av förmåga till egenvård och stöd för patienter genom information och undervisning
- bedömning, planering, genomförande, utvärdering samt dokumentering av omvårdnad vid vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomstillstånd
- telefonrådgivning
- patientens sårbarhet vid omvårdnad i hemmet
- hemmet som vård och arbetsmiljö
- samarbete med andra professioner inom öppenvård och hemsjukvård
- etiska värderingar och ställningstaganden
- kvalitets och patientsäkerhets aspekter
- professionell utveckling och professionellt förhållningssätt

Omvårdnad i öppenvård och hemsjukvård, 4.5 hp

Betygsskala: VU

Momentet behandlar bla:

- kommunikation i samband med undersökning och behandling av barn och ungdomar

  • risk och friskfaktorer i syfte att främja barns, ungdomars, vuxnas och äldres hälsa
  • hälsoproblem och sjukdomstillstånd som är vanligt förekommande inom öppenvård och hemsjukvård
  • omvårdnadsprocessen utifrån ett individperspektiv
  • närståendes/familjens roll och delaktighet i patientens vård
  • tecken, symtom och konsekvenser av sorg i olika sorgeprocesser
  • barnkonventionen samt styrdokument
  • patientens egenvård inom öppenvård och hemsjukvård.

Verksamhetsförlagd utbildning, 9.0 hp

Betygsskala: VU
  • Tillämpning av kunskaper i kommunikation i samband med undersökning, förberedelse och behandling av barn, ungdomar, äldre, närstående/familj i öppenvård och hemsjukvård
  • bedömning, planering, genomförande, utvärdering samt journalföring av omvårdnad
  • bedömning av patientens förmåga till egenvård
  • stöd för patienter och närstående/familj genom information och undervisning
  • telefonrådgivning
  • patientens sårbarhet
  • hemmet som vård och arbetsmiljö
  • samarbete med andra professioner inom öppenvård och hemsjukvård
  • etiska värderingar och ställningstaganden
  • kvalitets och patientsäkerhets aspekter.

Arbetsformer

Kursens olika moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, studentportfölj, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Dessutom erbjuds resurstid utifrån studenternas egna frågeställningar. Deltagande i seminarier, grupparbeten, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med examinator.

Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärarandeplattform.

Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd till öppenvård inklusive vård i hemmet avseende barn, ungdomar, vuxna och äldre. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav 32 timmar/vecka är schemalagd förlagd till vårdavdelning där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Moment 1 examineras individuellt genom skriftliga examinationer.

Under den verksamhetsförlagda utbildningen (moment 2) sker en integrerad klinisk examination där lärandemål examineras. Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtids- och slutbedömning genomförs. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1 och 2 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs väl godkänt resultat i moment 1 och 2. Betyg sätts av examinator.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1 och 2

Obligatorisk litteratur

Hemsjukvård Drevenhorn, Eva

Rekommenderad litteratur

Alligood, Martha Raile; Marriner-Tomey, Ann Nursing theorists and their work
Edwinson Månsson, Marie; Enskär, Karin Pediatrisk vård och specifik omvårdnad
Familjen i ett omvårdnadsperspektiv Kirkevold, Marit; Ekern, Karen Strømsnes; Ganuza Jonsson, Lillemor
Folkhälsorapport 2009
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården. Författningshandbok 2011 för personal inom hälso- och sjukvård Raadu, Gunnel
God palliativ vård : etiska och filosofiska aspekter Sandman, Lars; Woods, Simon
Helman, Cecil G. Culture, health and illness
Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle; Castoriano, Martine
Omvårdnadens grunder: Ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin; Castoriano, Martine
Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim; Edberg, Anna-Karin; Castoriano, Martine
Stanhope, Marcia; Lancaster, Jeanette Public Health Nursing: Population-Central Health Care in the Community
Wahlberg, Anna Carin Sjuksköterskans telefonrådgivning
Borta bra men hemma bäst? : en nationell granskning av hemsjukvården i Sverige
Vetenskapliga artiklar tillkommer