Kursplan för

Vård vid akuta sjukdomstillstånd, 15 hp

Nursing in Emergency Care, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT14 , VT15 , HT15 , VT16 , VT17 , HT17 , HT18
Kurskod
1SJ008
Kursens benämning
Vård vid akuta sjukdomstillstånd
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Medverkande institutioner
  • Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2011-10-04
Reviderad av
Programnämnd 1
Senast reviderad
2013-10-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

Tillträde från termin 4 till termin 5: Totalt 90 hp från terminerna 1-3 samt minst 15 hp från termin 4, varav 7,5 hp ska utgöras av verksamhetsförlagd utbildning, ska vara godkända.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva kunskaper om människans reaktioner vid akuta ohälso- och sjukdomstillstånd för att ur ett helhets- och livscykelperspektiv kunna identifiera, bedöma och tillgodose patientens och närståendes behov av omvårdnad. Därutöver ska studenten uppnå handlingsberedskap vid akuta situationer samt få förståelse för sjuksköterskans roll och samspel mellan människa och teknik inom akutsjukvård med dess komplexa medicintekniska miljöer. Vidare ska studenten förvärva medicin- och omvårdnadskunskaper i katastrofmedicin för att uppnå handlingsberedskap i samband med allvarliga händelser och katastrofer.

Lärandemål

Moment 1: Omvårdnad vid akuta ohälso- och sjukdomstillstånd

Kunskap och förståelse

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- beskriva och analysera människors reaktioner i samband med akut insjuknande

- beskriva och förklara omvårdnad av personer med svikt i vitala funktioner

- beskriva och förklara relation mellan omvårdnadsteoretisk kunskap, grundläggande etiska principer, författningar relevanta inom akutsjukvård, medicinteknisk kunskap och patientsäkerhet

Färdighet och förmåga

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- identifiera och analysera omvårdnadsbehov, formulera omvårdnadsmål, beskriva planerade och prioriterade omvårdnadsåtgärder samt förklara hur dessa främjar personers hälsa och trygghet samt lindrar lidande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- analysera möjligheter/styrkor och begränsningar/svagheter med användning av teknik i vård och omvårdnad

Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning

Färdighet och förmåga

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- bedöma patient och närståendes problem och behov samt prioritera och utföra omvårdnadsåtgärder

- samverka med patient och/eller närstående i planering och utförande av vård och omvårdnad   

- observera och bedöma beteenden, tecken och symtom hos människor vid akuta ohälso- och
sjukdomstillstånd beaktande kulturella aspekter samt samspelet människa och teknik

- genomföra riskbedömningar avseende andning, cirkulation, medvetande, kognition, sömn,
hud/vävnad, nutrition, elimination, smärta, kommunikationsförmåga samt aktivitet utifrån faktakunskaper och patientens upplevelser

- under handledning tillämpa principer för vård av patienter med svikt eller hotande svikt i
vitala funktioner för att främja hälsa och välbefinnande

- skriftligt och muntligt kommunicera information i patientens vårdkedja

- tillämpa ett för personal, miljö och patient säkert handhavande av teknisk utrustning samt säkert utförande av sjukvårdstekniska moment

- räkna, bereda, administrera samt hantera läkemedel på ett korrekt och patientsäkert sätt i relation till gällande lagar och författningar

- under handledning arbetsleda vårdarbetet samt analysera omvårdnadens kvalitet relaterat
till evidensbaserad kunskap

- samverka med samt analysera samverkan inom den egna och med andra professioner

- utföra S-HLR

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- på ett professionellt sätt bemöta och stödja patienter och närstående samt ur ett
likabehandlingsperspektiv utföra omvårdnad med utgångspunkt från patientens upplevelse
av situationen

- utföra omvårdnad utifrån respektfullt samråd och med värdiga relationer till patient och närstående

- analysera konsekvenser av prioriteringar

- motivera och analysera etiska utmaningar och dilemman som kan uppkomma i samband med
akutsjukvård och katastrofer

- reflektera över den egna förförståelsens betydelse för mötet med patienten

- reflektera och analysera hur akutsjukvård utövas i en storstadsmiljö jämfört med andra
befolkningsregioner avseende såväl befolkningens särskilda livsvillkor som hälso- och
sjukvårdens förutsättningar

- tillämpa principer för säker vårdmiljö med fokus på hygien och aseptik för att förhindra smittspridning

Moment 3: Läkemedelsberäkning

Kunskap och förståelse

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- beräkna läkemedel som används inom akutsjukvården

Moment 4: Katastrofmedicin

Kunskap och förståelse

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för principer för samhällets och sjukvårdens katastrofmedicinska beredskap och katastroforganisation

- känna till internationell folkrätt 

- redogöra för principer för triagering och akut omhändertagande i skadeområde

Färdighet och förmåga

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- visa en medicinsk och omvårdnadsinriktad handlingsberedskap i samband med allvarlig
händelse och katastrofer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera över konsekvenser av informationsöverföring vid allvarliga händelser och
katastrofer

Innehåll

Kursen består av följande moment:
Moment 1: Omvårdnad vid akuta ohälso- och sjukdomstillstånd
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning
Moment 3: Läkemedelsberäkning
Moment 4: Katastrofmedicin

I kursen studeras omvårdnad samt sjuksköterskans funktion inom akutsjukvård. Studenterna tränar och fördjupar sin förmåga att vid sjukdomstillstånd identifiera, bedöma, åtgärda samt utvärdera patienters behov av omvårdnad samt bemötande av närstående. Den verksamhetsförlagda utbildningen består av en sammanhängande period inom akutsjukvård där studenten alltmer självständigt under handledning tränar att identifiera, bedöma, planera, genomföra och utvärdera patienters behov av omvårdnad samt deltar i vanligt förekommande undersökningar och behandlingar. Vidare studeras samhällets och hälso- och sjukvårdens katastroforganisation samt sjuksköterskans funktion vid allvarlig händelse och katastrofer.

Omvårdnad vid akuta ohälso- och sjukdomstillstånd, 4 hp I moment 1 ingår teoretisk kunskap gällande:
- lidande, trygghet, miljö, patientsäkerhet och teknik i relation till vård och omvårdnad av
personer med akuta ohälso- och sjukdomstillstånd samt deras närstående
- bedömning, prioritering, genomförande, dokumentation och
utvärdering av omvårdnad avseende cirkulation, medvetande,
kognition, sömn, andning, hud/vävnad, nutrition,
elimination, smärta, kommunikationsförmåga samt aktivitet
- observations-, mät- och övervaknings/bedömningsinstrument
- principer för prioritering och akut omhändertagande enligt A-E
principen (Airway, Breathing, Circulation, Disability, Exposure)
- perioperativ vård
- medicinsk teknik: central venkateter,
subcutan venport, olika typer av dränage
- aseptik, hygien och ergonomi
- självbestämmande, integritet, värdighet och likabehandling
- etiska utmaningar och dilemman
- evidensbaserad omvårdnad inom akutsjukvård
- principer för hantering av blodtransfusion
- relevanta författningar och säkerhetsföreskrifter
Verksamhetsförlagd utbildning, 9.5 hp I moment 2 ingår tillämpning av teoretiska kunskaper gällande:
- lidande, trygghet, miljö, patientsäkerhet och teknik vid vård och omvårdnad av
personer med akuta ohälso- och sjukdomstillstånd samt deras närstående
- bedömning/riskbedömning, prioritering, genomförande,
dokumentation och utvärdering av omvårdnad beaktande
andning, cirkulation, medvetande, kognition, sömn,
hud/vävnad, nutrition, elimination, smärta,
kommunikationsförmåga samt aktivitet
- övervakning av vitala funktioner
- observations-, mät- och övervaknings/bedömningsinstrument
- principer för prioritering och akut omhändertagande enligt A-E
(Airway, Breathing, Circulation, Disability, Exposure)
- muntlig och skriftlig informationsöverföring såsom
vårdplaneringsamtal och SBAR i samband med
patientens övergångar i vårdkedjan
- perioperativ vård
- principer för beräkning, beredning, administrering och hantering av läkemedel
- hantering av blodtransfusion
- säkert utförande av sjukvårdstekniska moment såsom central
venkateter, subcutan venport, olika typer av dränage
- hantering av teknisk utrustning såsom exempelvis monitorieringsutrustning samt infusions- och injektionspumpar
- aseptik, hygien och ergonomi
- självbestämmande, integritet, värdighet och likabehandling
- etiska utmaningar och dilemman
- relation och kommunikation vid korta vårdmöten
- relevanta författningar och säkerhetsföreskrifter
- principer för säker vårdmiljö med avseende på hygien, aseptik och sterilitet
- S-HLR inkluderat sug- och syrgasteknik
Läkemedelsberäkning, 0.5 hp I moment 3 ingår beräkningar av infusionshastighet, spädningar och medicinska gaser Katastrofmedicin, 1 hp Innehåll i moment 4 är: - hot och risksituationer i samhället - lokal, regional, nationell och internationell beredskap - hälso- och sjukvårdens mål och definitioner - sjukvårdens ledningssystem och samverkan i skadeområde - lagstiftning - inriktningsbeslut och triage i skadeområde - media och information vid allvarliga händelser

Arbetsformer

Kursens olika moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, färdighetsträning, simulering och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform.

Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd till verksamheter inom sjukhus- och akutsjukvård. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) där färdighetsträning ingår, varav cirka 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag- kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Moment 1 och 2 examineras individuellt genom skriftlig salstentamen och hemtentamen samt muntliga och kliniska examinationer.
Under den verksamhetsförlagda utbildningen (moment 2) sker dessutom fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtids- och slutbedömning genomförs. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare i samråd med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.

Moment 3 - individuell skriftlig examination, 100 % rätt krävs för godkänt resultat. För momentet gäller tvågradig betygsskala; underkänt/godkänt.

Moment 4 - obligatorisk närvaro vid samtliga ingående delar. Momentansvarig bedömer i samråd med examinator hur frånvaro ska kompenseras. Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med momentansvarigs anvisningar registreras inte studentens resultat för momentet i Ladok. För momentet gäller tvågradig betygsskala; underkänt/godkänt.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1-4 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment 1 och 2. Betyg sätts av examinator. 

Deltagande i seminarier, grupparbeten, färdighetsträning, simulering och VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med examinator.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1 och 2

Obligatorisk litteratur

Arman, Maria; Rehnsfeldt, Arne DEF - det existentiella förbandet : existentiellt omhändertagande efter katastrof
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården. 2010 = 41. uppl. Raadu, Gunnel
HLR för sjukvårdspersonal S-HLR : kursbok
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
Lena Nordgren och Sofia Almrud Österberg, Red. Akutvård ur ett patientperspektiv
Lindh, Marion; Sahlqvist, Lena Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle; Castoriano, Martine
Omvårdnadens grunder: Ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin; Castoriano, Martine
Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim; Edberg, Anna-Karin; Castoriano, Martine
Technology and nursing : practice, concepts and issues Barnard, Alan; Locsin, Rozzano C.
Toverud, Kari C Klinisk omvårdnad. Almås, Hallbjørg; Stubberud, Dag-Gunnar; Grønseth, Randi Bolinder-Palmér, Inger
Toverud, Kari C Klinisk omvårdnad. Almås, Hallbjørg; Stubberud, Dag-Gunnar; Grønseth, Randi Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Vårdhandboken

Rekommenderad litteratur

Alligood, Martha Raile; Marriner-Tomey, Ann Nursing theorists and their work
Birkler, Jacob Filosofi och omvårdnad : etik och människosyn Björkander Mannheimer, Eva
Björvell, Catrin Sjuksköterskans journalföring : en praktisk handbok
Omvårdnadsdiagnoser enligt NANDA : definitioner och klassifikation 2009-2011 Herdman, T. Heather
Sarvimäki, Annelid 1947-; Stenbock-Hult, Bettina Omvårdnadens etik : sjuksköterskan och det moraliska rummet
Simonsen, Terje; Aarbakke, Jarle; Hasselström, Jan Illustrerad farmakologi. 2: Sjukdomar och behandling Lyså, Roy; Nordlund, Helena
Simonsen, Terje; Aarbakke, Jarle Illustrerad farmakologi. n 1, p Principer och tillämpningar
Wikström, Jonas Akutsjukvård : handläggning av patienter med akut sjukdom eller skada
Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad Omvårdnad
Medical-surgical nursing : assessment and management of clinical problems Lewis, S; Heitkemper, M; Dirksen, S; O´Brien, P; Bucher, L
Lewis, Sharon Mantik0 232625 Medical-surgical nursing : assessment and management of clinical problems.n Vol. 1
Melhus, Åsa Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Lagar och författningar relevanta för lärandemålen tillkommer.

Moment 3

Obligatorisk litteratur

Björkman, Anna-Maria Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering
Lagar och författningar relevanta för lärandemålen tillkommer.

Moment 4

Obligatorisk litteratur

Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården. 2010 = 41. uppl. Raadu, Gunnel
Kaj, Gunnar; Ekqvist, Torkel Regional katastrofmedicinsk plan för Stockholms läns landsting
Skydd mot internationella hot mot människors hälsa.
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska

Rekommenderad litteratur

Dyregrov, Atle Katastrofpsykologi Wentz, Karin Larsson
Katastrofmedicin Lennquist, Sten
Lennquist, Sten Traumatologi
MIMMS : ett metodiskt sätt att hantera allvarliga händelser
Prehospital akutsjukvård Suserud, Björn-Ove; Svensson, Leif
Rüter, Anders; Nilsson, Heléne; Vikström, Tore Sjukvårdsledning vid olycka och katastrof : från skadeplats till vårdplats
Smittskyddslag. : Smittskyddsförordning. Socialstyrelsens föreskrifter om smittspårningspliktiga sjukdomar. Lag och förordning om anmälan av vissa allvarliga sjukdomar
Lagar och författningar relevanta för lärandemålen tillkommer.