Kursplan för

Vård vid akuta sjukdomstillstånd, 15 hp

Nursing in Emergency Care, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT14 , VT15 , HT15 , VT16 , VT17 , HT17 , HT18
Kurskod
1SJ008
Kursens benämning
Vård vid akuta sjukdomstillstånd
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Medverkande institutioner
  • Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2011-10-04
Reviderad av
Programnämnd 1
Senast reviderad
2015-10-05
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

Tillträde till termin 5:
Samtliga kurser från terminerna 1-3
Termin 4: Godkänd bedömning från verksamhetsförlagd utbildning 9 hp + 7,5 hp (1SJ006, 1SJ005)

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva kunskaper om människans reaktioner vid akuta ohälso- och sjukdomstillstånd för att ur ett helhets- och livscykelperspektiv kunna identifiera, bedöma och tillgodose patientens och närståendes behov av omvårdnad. Därutöver ska studenten uppnå handlingsberedskap vid akuta situationer samt få förståelse för sjuksköterskans roll och samspel mellan människa och teknik inom akutsjukvård med dess komplexa medicintekniska miljöer. Vidare ska studenten förvärva medicin- och omvårdnadskunskaper i katastrofmedicin för att uppnå handlingsberedskap i samband med allvarliga händelser (stora olyckor och katastrofer).

Lärandemål

Moment 1: Omvårdnad vid akuta ohälso- och sjukdomstillstånd

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • beskriva och förklara svikt i vitala funktioner vid akut insjuknande och omvårdnad i samband med detta
  • beskriva och förklara samband mellan författningar relevanta inom akutsjukvård, medicinteknisk kunskap, patientsäkerhet och etiska principer

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • identifiera och analysera omvårdnadsbehov, formulera omvårdnadsmål, beskriva planerade och prioriterade omvårdnadsåtgärder, samt förklara hur dessa främjar personers hälsa och lindrar lidande

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • analysera samspel mellan människa och teknik i vård och omvårdnad inom akutsjukvård

Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • samverka med patient och/eller närstående vid bedömning av problem och behov, planera vård och omvårdnad samt analysera konsekvenser av prioriteringar vid komplexa förhållanden
  • utifrån faktakunskaper och patientens upplevelser observera och genomföra riskbedömningar av beteenden, tecken och symtom vid akuta ohälso- och sjukdomstillstånd beaktande kulturella aspekter samt samspelet människa och teknik
  • tillämpa principer för vård av patienter med svikt eller hotande svikt i vitala funktioner för att främja hälsa och välbefinnande
  • skriftligt och muntligt kommunicera information i patientens vårdkedja
  • tillämpa ett för personal, miljö och patient säkert handhavande av teknisk utrustning samt säkert utförande av sjukvårdstekniska moment
  • räkna, bereda, administrera samt hantera läkemedel på ett korrekt och patientsäkert sätt i relation till gällande lagar och författningar
  • under handledning arbetsleda vårdarbetet samt analysera omvårdnadens kvalitet relaterat till evidensbaserad kunskap
  • samverka med samt analysera samverkan inom den egna och med andra professioner

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • bemöta och stödja patient och närstående i respektfullt samråd samt utföra omvårdnad med utgångspunkt från patientens upplevelse av situationen
  • motivera och analysera etiska utmaningar och dilemman som kan uppkomma i samband med akutsjukvård och katastrofer
  • reflektera över den egna förförståelsens betydelse för likabehandling i mötet med patienten och närstående
  • tillämpa principer för säker vårdmiljö med fokus på hygien och aseptik för att förhindra smittspridning

Moment 3: Läkemedelsberäkning

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • på ett korrekt sätt beräkna läkemedel, iordningställa och administrera läkemedel som används inom akutsjukvården

Moment 4: Katastrofmedicin

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • beskriva och förklara hot och risksituationer i samhället
  • beskriva och förklara principer för samhällets kris- och katastrofmedicinska beredskap
  • känna till internationell folkrätt
  • beskriva och förklara principer för triage och akut omhändertagande i skadeområde
  • beskriva och förklara hela vårdkedjan, dvs. de drabbades väg från skadeområde till vårdenhet

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • tillämpa en medicinsk och omvårdnadsinriktad handlingsberedskap i samband med allvarliga händelser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • identifiera och analysera egen roll och handlingsberedskap utifrån sjukhusets katastrofplan och insats
  • reflektera över konsekvenser av otydlig informationsöverföring och bristande information vid allvarliga händelser
  • reflektera och analysera hur krisstöd ges under och efter en insats till drabbade, närstående och personal
  • reflektera och analysera hur katastrofmedicinsk beredskap utövas i en storstadsmiljö jämfört med andra befolkningsregioner avseende såväl befolkningens särskilda livsvillkor som hälso- och sjukvårdens förutsättningar

Innehåll

Kursen omfattar fyra moment:
Moment 1: Omvårdnad vid akuta ohälso- och sjukdomstillstånd
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning
Moment 3: Läkemedelsberäkning
Moment 4: Katastrofmedicin

I kursen studeras omvårdnad samt sjuksköterskans funktion inom akutsjukvård. Studenterna tränar och fördjupar sin förmåga att vid sjukdomstillstånd identifiera, bedöma, åtgärda samt utvärdera patienters behov av omvårdnad samt bemötande av närstående.

Den verksamhetsförlagda utbildningen består av en sammanhängande period inom akutsjukvård där studenten alltmer självständigt under handledning tränar att identifiera, bedöma, planera, genomföra och utvärdera patienters behov av omvårdnad samt deltar i vanligt förekommande undersökningar och behandlingar. Vidare studeras samhällets och hälso- och sjukvårdens katastroforganisation samt sjuksköterskans funktion vid allvarlig händelse och katastrofer.


 

Omvårdnad vid akuta ohälso- och sjukdomstillstånd, 4.5 hp I moment 1 ingår teoretisk kunskap gällande:
  • lidande, lindrat lidande, trygghet och delaktighet i vård och omvårdnad av patienter med akuta ohälso- och sjukdomstillstånd samt deras närstående
  • kommunikation och patientsäkerhet i samspel mellan människa och teknik vid korta vårdmöten
  • bedömning, prioritering, genomförande, dokumentation och utvärdering av omvårdnad avseende cirkulation, medvetande, kognition, sömn, andning, hud, nutrition, elimination, smärta, kommunikationsförmåga samt aktivitet
  • observations-, övervaknings-, och bedömningsinstrument
  • principer för prioritering och akut omhändertagande samt
L-A-E principen
  • perioperativ vård
  • medicinsk teknik inom akutsjukvård
  • miljö
  • aseptik och hygien
  • etiska principer och likabehandling
  • evidensbaserad omvårdnad inom akutsjukvård
  • principer för hantering av blodtransfusion
  • relevanta författningar
Verksamhetsförlagd utbildning, 9 hp I moment 2 ingår tillämpning av kunskaper gällande:
  • lidande, lindrat lidande, trygghet, delaktighet, miljö, patientsäkerhet och teknik i vård och omvårdnad
  • bedömning, riskbedömning, prioritering, genomförande, dokumentation och utvärdering av omvårdnad beaktande andning, cirkulation, medvetande, kognition, sömn, hud, nutrition, elimination, smärta, kommunikationsförmåga samt aktivitet
  • övervakning av vitala funktioner
  • observations-, övervaknings-, och bedömningsinstrument
  • principer för prioritering och akut omhändertagande samt L-A-E principen
  • muntlig och skriftlig informationsöverföring i samband med patientens övergångar i vårdkedjan såsom vårdplaneringsamtal och SBAR
  • perioperativ vård
  • principer för beräkning, beredning, administrering och hantering av läkemedel
  • hantering av blodtransfusion
  • säkert utförande av sjukvårdstekniska moment såsom central venkateter och subcutan venport
  • hantering av teknik exempelvis monitorieringsutrustning samt infusions- och injektionspumpar
  • etiska utmaningar, dilemman och likabehandling inom akutsjukvård
  • relation om kommunikation vid korta vårdmöten
  • relevanta författningar och säkerhetsföreskrifter
  • hygien, aseptik, sterilt handhavande och ergonomi
Läkemedelsberäkning, 0.5 hp I moment 3 ingår att:
  • beräkna mängd verksam substans, styrka och dos för att kunna iordningställa och administrera läkemedel korrekt utifrån information i Fass
  • beräkna infusionshastighet utifrån uppgift om mvs/kg och dygn, mvs/kg kroppsvikt/tidsenhet
  • beräkna mängd verksam substans utifrån kvadratmeter kroppsyta
  • beräkna utvinning och förbrukning av medicinsk gas
Katastrofmedicin, 1 hp Innehåll i moment 4 berör:
  • hot och risksituationer i samhället
  • lokal, regional, nationell och internationell katastrofmedicinsk beredskap
  • den katastrofmedicinska beredskapens mål och definitioner
  • sjukvårdens ledningssystem och samverkan på regional och lokal nivå (skadeområde och sjukhus) 
  • lagstiftning
  • inriktningsbeslut och triage i skadeområde samt de drabbades väg till rätt vårdenhet
  • sjukhusets katastrofmedicinska beredskap och insats
  • media och information vid allvarliga händelser

Arbetsformer

Kursens olika moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, färdighetsträning, simulering och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform.

Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd till verksamheter inom sjukhus- och akutsjukvård. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) där färdighetsträning ingår, varav cirka 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag- kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Moment 1 och 2 examineras individuellt genom skriftlig salstentamen och hemtentamen samt muntliga och kliniska examinationer.

Under den verksamhetsförlagda utbildningen (moment 2) sker dessutom fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtids- och slutbedömning genomförs. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare i samråd med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.

För moment 1 gäller tregradig betygsskala; underkänt/godkänt/väl godkänt.
För moment 2 gäller tvågradig betygsskala; underkänt/godkänt.
Moment 3 - individuell skriftlig examination, 100 % rätt krävs för godkänt resultat.
För momentet gäller tvågradig betygsskala; underkänt/godkänt.
Moment 4 - godkänt genomfört självtest och individuell skriftlig reflektionslogg. 
För momentet gäller tvågradig betygsskala; underkänt/godkänt.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1-4 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment 1. Betyg sätts av examinator. 

Deltagande i seminarier, grupparbeten, färdighetsträning, simulering och VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med examinator.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1 och 2

Obligatorisk litteratur

Arman, Maria; Rehnsfeldt, Arne DEF - det existentiella förbandet : existentiellt omhändertagande efter katastrof
Birkler, Jacob Filosofi och omvårdnad : etik och människosyn Björkander Mannheimer, Eva
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården. Författningshandbok 2012 för personal inom hälso- och sjukvård Raadu, Gunnel
Lena Nordgren och Sofia Almrud Österberg, Red. Akutvård ur ett patientperspektiv
Lindh, Marion; Sahlqvist, Lena Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
Technology and nursing : practice, concepts and issues Barnard, Alan; Locsin, Rozzano C.
Toverud, Kari C Klinisk omvårdnad. Almås, Hallbjørg; Stubberud, Dag-Gunnar; Grønseth, Randi Bolinder-Palmér, Inger
Toverud, Kari C Klinisk omvårdnad. Almås, Hallbjørg; Stubberud, Dag-Gunnar; Grønseth, Randi Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Vårdhandboken

Rekommenderad litteratur

Alligood, Martha Raile; Marriner-Tomey, Ann Nursing theorists and their work
Björvell, Catrin; Björvell, Catrin Sjuksköterskans journalföring och informationshantering : en praktisk handbok
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
Melhus, Åsa Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor
Omvårdnadens grunder : ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin
Omvårdnadens grunder : hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle
Omvårdnadens grunder : perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim
Omvårdnadsdiagnoser enligt NANDA : definitioner och klassifikation 2009-2011 Herdman, T. Heather
Sarvimäki, Annelid 1947-; Stenbock-Hult, Bettina Omvårdnadens etik : sjuksköterskan och det moraliska rummet
Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad Omvårdnad
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik Wiklund Gustin, Lena; Bergbom, Ingegerd
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Lagar och författningar relevanta för lärandemålen tillkommer.

Moment 3

Obligatorisk litteratur

Björkman, Anna-Maria Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering
Lagar och författningar relevanta för lärandemålen tillkommer.

Moment 4

Obligatorisk litteratur

Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården. Författningshandbok 2012 för personal inom hälso- och sjukvård Raadu, Gunnel
Kaj, Gunnar; Ekqvist, Torkel Regional katastrofmedicinsk plan för Stockholms läns landsting
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
Skydd mot internationella hot mot människors hälsa.
Socialstyrelsens författningssamling : SOSFS

Rekommenderad litteratur

Dyregrov, Atle Katastrofpsykologi Wentz, Karin Larsson
Katastrofmedicin Lennquist, Sten
Lennquist, Sten Traumatologi
MIMMS : ett metodiskt sätt att hantera allvarliga händelser
Prehospital akutsjukvård Suserud, Björn-Ove; Svensson, Leif
Rüter, Anders; Nilsson, Heléne; Vikström, Tore Sjukvårdsledning vid olycka och katastrof : från skadeplats till vårdplats
Smittskyddslag. : Smittskyddsförordning. Socialstyrelsens föreskrifter om smittspårningspliktiga sjukdomar. Lag och förordning om anmälan av vissa allvarliga sjukdomar
Arman, Maria; Rehnsfeldt, Arne DEF - det existentiella förbandet : existentiellt omhändertagande efter katastrof
Lagar och författningar relevanta för lärandemålen tillkommer.