Kursplan för

Ledarskap, 4,5 hp

Leadership, 4,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2022.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT19 , HT21 , VT22
Kurskod
1SJ025
Kursens benämning
Ledarskap
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2018-10-17
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2021-10-14
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2022

Särskild behörighet

Tillträde till termin 4:
Samtliga kurser från termin 1 och 2.
Termin 3: Godkänd bedömning från verksamhetsförlagd utbildning 9 hp (1SJ022).

Mål

MÅL
Att studenten ska utveckla sin kunskap och förståelse för sjuksköterskans ledarskap, rolltagande i arbetsgruppen och handledning av studenter och kollegor.
 
LÄRANDEMÅL

Kunskap och förståelse:
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • redogöra för sjuksköterskans ledarskap i form av arbetsledning, handledning och delegering utifrån olika teorier om ledarskap och ledarskapsstilar
  • resonera om sjuksköterskans roll i gruppen och grupprocessers betydelse för samarbete
  • förstå och diskutera sjuksköterskans roll i planering och genomförande av ett förbättringsarbete

Färdigheter och förmågor:
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga:

  • att identifiera, planera och tillämpa olika sätt att handleda och leda grupper i varierande situationer och kontext.

Värderingsförmågor och förhållningssätt:
Efter genomgången kurs skall studenten visa:

  • självkännedom genom att kritiskt reflektera över sitt eget förhållningssätt och den egna förmågan att leda arbetsgrupper och förändringsarbete
  • förmåga att kritiskt reflektera över innebörden och betydelsen av ett gott medarbetarskap

Innehåll

  • Ledarskap
  • Pedagogiska möten
  • Grupprocessen
  • Teamarbete
  • Handledning
  • Förbättringskunskap
  • Återkoppling
  • Konflikthantering
  • Kommunikation

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är interaktion, aktivt kunskapssökande, kritisk reflektion och problemlösning utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. I kursen används olika studentcentrerade arbetssätt för att stimulera aktivt kunskapssökande och för att optimera möjligheterna att uppnå kursens lärandemål. Dessa aktiviteter innefattar seminarier, grupparbete, reflektionsmoment, fall-beskrivningar och stödföreläsningar. Möten sker både fysiskt och via IT-baserad lärandeplattform.

Examination

Kursen examineras individuellt genom skriftliga inlämningsuppgifter samt muntlig presentation.
 
I enlighet med evidensbaserad pedagogik används formativ examination under kursen. För godkänd kurs krävs att studenten ska kunna demonstrera att kursens lärandemål har uppnåtts. Lärandemål examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter (individuellt och i grupp), obligatoriska interaktionsdagar, seminarium och workshops med redovisning.
 
Obligatorisk närvaro
För att möjliggöra formativ examination finns det vissa moment som kräver aktivt deltagande såsom kursintroduktion, slutexamination samt de övningar och seminarier som framgår av schemat.
 
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.  Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i en och samma examination. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Wheelan, Susan A. Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar
Omvårdnadens grunder : Ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin
Rosengren, Kristina Vårdledarskap : att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg
Sandahl, Christer; Falkenström, Erica; Knorring, Mia von Chef med känsla och förnuft : om professionalism och etik i ledarskapet 2:a

Fördjupningslitteratur

Barr, Jill.; Dowding, Lesley. Leadership in health care
Olofsson, Rolf Beteendeanalys i organisationer : handbok i OBM
Elmgren, Maja; Henriksson, Ann-Sofie Universitetspedagogik
Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård Silén, Charlotte; Bolander Laksov, Klara
Svedberg, Lars Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
Eddblom, Micael Teamarbete & förbättringskunskap : två kärnkompentenser för god och säker vård
Sharp, Lena Effektiv kommunikation för säkrare vård