Kursplan för

Samhälls- och hembaserad rehabilitering ur ett kulturellt perspektiv, 7,5 hp

Community- and Home Based Rehabilitation - Cultural Perspectives, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2016.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT08 , VT09 , VT16 , VT21
Kurskod
1XX011
Kursens benämning
Samhälls- och hembaserad rehabilitering ur ett kulturellt perspektiv
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2008-05-15
Reviderad av
Programnämnd 3
Senast reviderad
2015-11-02
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

120 högskolepoäng inom hälsa eller vård.

Mål

Introduktion
Samhälls- och hembaserad rehabilitering strävar efter att individer med funktionsnedsättningar har samma tillgång till rehabilitering, hälso- och sjukvård, utbildning och arbete som övriga medborgare i samhället.
Det övergripande syftet med denna interprofessionella kurs i samhälls- och hembaserad rehabilitering är att de studerande tillägnar sig kunskap om teori och praktik i hur man designar, åtgärdar och utvärderar effekter av rehabiliterande åtgärder i hemmet såväl som i samhället.

De studerande ska vid avslutad kurs ha kunskap om och kunna:

  • definiera och redovisa centrala begrepp inom området samhälls- och hembaserad rehabilitering
  • integrera och beskriva dessa begrepp i en global kontext med fokus på bedömningar och interventioner i hemmet, närmaste omgivningen och i samhället
  • identifiera och beskriva befolkningsdemografi, service i hälso- och sjukvårdssystemet och hur rehabilitering i hemmet och i samhället ges
  • redovisa och beskriva vård och rehabilitering utifrån ett svenskt kontext och i jämförelse med befolkning i ett globalt kontext
  • identifiera och beskriva ett tvärprofessionellt och nationella perspektiv på boende och hälsa i olika åldrar
  • beskriva olika bedömningar, åtgärder och utvärderingar som är relevanta i samhälls- och hembaserad rehabilitering
  • identifiera, presentera och diskutera etiska dilemman i relation till samhälls- och hembaserad rehabilitering

Innehåll

  • Definitioner av samhälls- och hembaserad rehabilitering
  • Identifiering och beskrivning av hur hälso- och sjukvårdssystemet fungerar och hur rehabilitering i hem och samhälle tillgodoser befolkningens behov
  • Bostadsanpassningsbedömningar, bedömningar av miljön och samhället
  • Nationella och globala perspektiv på formell och informell vård och rehabilitering
  • Tvärvetenskapliga och ämnesspecifika perspektiv på boende och hälsa i olika åldrar
  • Bedömningar, åtgärder och utvärderingar inom samhällsinriktad hemrehabilitering
  • Åtgärder som stödjer möjlighet till daglig aktivitet, arbete och fritidsaktiviteter
  • Etiska dilemman inom rehabilitering i relation till boende och samhället

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är utformade för att ge förutsättningar för studentengagemang. Undervisningsformerna varierar mellan föreläsningar, seminarier, individuellt arbete, grupparbeten, litteraturgranskning, pilotstudier och fallstudier.
 

Examination

Kursens examineras genom en individuell examination. Studenten ska genom ett klientfall beskriva de olika delarna i rehabiliteringsprocessen utifrån ett specifik globalt kontext med hänsyn till det gällande i hälso- och sjukvårdssystemet. Examinationen sker både skriftligt och muntligt.
Betygsskala: VG/G/U
Det kommer att finnas 5 möjligheter att göra om examinationen om godkänt resultat inte uppnås vid första tillfället.
 

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben efter genomförd kursutvärdering.
 

Litteratur och övriga läromedel

Articles in Community and Home Based Rehabilitation

A Strategy for Rehabilitation, Equalization of Opportunities : CBR Joint Position Paper
Community-based rehabilitation (CBR) monitoring and evaluation methods and tools: a literature review. Lukersmith, S; Hartley, S; Kuipers, P; Madden, R; Llewellyn, G; Dune, T 35 (2013) :23, s. 1941-53

Community-based Rehabilitation: CBR Guidelines
Finkelflügel, H Empowered to Differ. : Stakeholders' influences in Community-Based Rehabilitation
Hartley, S CBR as a part of Community development. A poverty reduction strategy.
Helander, Einar Prejudice and dignity : an introduction to community-based rehabilitation
The relevance of the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) in monitoring and evaluating Community-based Rehabilitation (CBR). Madden, RH; Dune, T; Lukersmith, S; Hartley, S; Kuipers, P; Gargett, A; Llewellyn, G 36 (2014) :10, s. 826-37

Thorsén AM, Widén Holmqvist L, von Koch L Early supported discharge and continued rehabilitation at home after stroke: 5-year follow-up of resource use
Werner D. Disabled Village Children
Wohlin Wottrich A, Stenström CH, Engardt M, Tham K Characteristics of physiotherapy sessions from the patient's and therapist's perspective.
Wottrich AW, von Koch L, Tham K. The meaning of rehabilitation in the home environment after acute stroke from the perspective of a multiprofessional team