Kursplan för

Samhälls- och hembaserad rehabilitering ur ett kulturellt perspektiv, 7,5 hp

Community- and Home Based Rehabilitation - Cultural Perspectives, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2008.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT08 , VT09 , VT16 , VT21
Kurskod
1XX011
Kursens benämning
Samhälls- och hembaserad rehabilitering ur ett kulturellt perspektiv
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2008-05-15
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2008

Särskild behörighet

120 högskolepoäng inom hälsa eller vård.

Mål

Introduktion Samhälls- och hembaserad rehabilitering strävar efter att försäkra individer med funktionsnedsättningar att ha samma tillgång till rehabilitering, hälso- och sjukvård, utbildning och arbete som övriga samhällsmedborgare. Det övergripande syftet med denna interprofessionella kurs i samhälls- och hembaserad rehabilitering är att de studerande tillägnar sig kunskap om teori och praktik i hur man designar, åtgärdar och utvärderar effekter av rehabiliterande åtgärder i hemmet såväl som i samhället. Moment 1 De studerande ska vid avslutat moment: • Självständigt och i grupp kunna definiera och redovisa centrala begrepp inom området samhälls- och hembaserad rehabilitering • Självständigt och i grupp kunna integrera och beskriva dessa begrepp i en global kontext med fokus på bedömningar och interventioner i hemmet, närmaste omgivningen och i samhället • Självständigt och i grupp kunna identifiera och beskriva befolkningsdemografi, service i hälso- och sjukvårdssystemet och hur rehabilitering i hemmet och i samhället ges. • Självständigt och i grupp kunna redovisa och beskriva vård i en svensk kontext i jämförelse med vård av befolkning i en global kontext. • Självständigt och i grupp identifiera och beskriva ett tvärprofessionellt och nationella perspektiv på boende och hälsa i olika åldrar. Moment 2 De studerande ska vid avslutat moment: • Självständigt kunna beskriva bedömningar, åtgärder och utvärderingar som är relevanta i samhälls- och hembaserad rehabilitering som bedömningar av bostadsanpassning, tekniska hjälpmedel, anhörigstöd och ADL-åtgärder. • Självständig kunna identifiera, presentera och diskutera etiska dilemman i relation till hem, och hemrehabiliteringen.

Innehåll

Moment 1: Grundläggande aspekter på samhälls- och hembaserad rehabilitering, 3hp (Basic aspects of Community Based Rehabilitation) Definitioner av samhälls - och hembaserad rehabilitering. Identifiering och beskrivning av hur hälso- och sjukvårdssystemet fungerar och hur rehabilitering i hem och samhälle tillgodoser befolkningens behov. Bostadsanpassningsbedömningar, bedömningar av miljön och samhället. Att ge kunskap om formell och informell vård och rehabilitering i en svensk kontext i jämförelse med motsvarande global kontext. Hur tvärvetenskapliga och nationella perspektiv ur ett subjektivt och objektivt perspektiv påverkar boende och hälsa i olika åldrar. Moment 2: Bedömningar och åtgärder relaterade till samhälls- och hembaserad rehabilitering, 4,5 hp (Assessments and interventions related to Community Based Rehabilitation) Att ge kunskap om bedömningar, åtgärder och utvärderingar relevanta för samhällsinriktad hemrehabilitering inkluderande bedömningar av miljön som bostadsanpassningar, tekniska hjälpmedel och ADL bedömningar - åtgärder som gör det möjligt att arbete och att utöva fritidsaktiviteter. (ADL = Aktiviteter i det dagliga livet) Att ge kunskap om etiska dilemman i relation till boende och samhället och rehabilitering.

Grundläggande aspekter på samhälls- och hembaserad ..., 3.0 hp

Betygsskala: GU

Bedömningar och åtgärder relaterade till samhälls- och ..., 4.5 hp

Betygsskala: VU

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är utformade för att ge förutsättningar för studentengagemang. Undervisningsformerna varierar mellan föreläsningar, seminarier, individuellt arbete, grupparbeten, litteratur granskning, pilotstudier och fallstudier.

Examination

Moment 1 En gruppexamination, studenterna ska definiera begrepp i samhälls- och hembaserad rehabilitering och göra en översikt av hälso- och sjukvårdssystemet ur ett globalt perspektiv. Gruppen ska även analysera och beskriva den globala befolkningsutvecklingen ur ett socialt, ekonomiskt och politiskt perspektiv avseende likheter och skillnader inom samhälls- och hembaserad rehabilitering. Examinationen kommer att vara muntlig vid ett seminarium. Betygsskala: G/U Moment 2 Studenterna ska individuellt beskriva boende och tekniska hjälpmedel som en del i rehabiliteringsprocessen i den studerandes hemland fokuserat på resurser och begränsningar som beror på politik (lagar och regleringar) i hemlandet. De studerande ska presentera detta som en fallbeskrivning av en familj och i denna beskrivning även ta med etiska dilemman som kan uppkomma i samhälls- och hembaserad rehabilitering relaterat till arbetsterapi och/eller sjukgymnast litteratur. Betygsskala: VG/G/U För att få VG på hela kursen krävs ett G på moment 1 och ett VG på moment 2. Det kommer att finnas 5 möjligheter att göra om examinationen om du inte blir godkänd vid första tillfället.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben efter genomförd kursutvärdering.

Litteratur och övriga läromedel

Articles in Community and Home Based Rehabilitation

A Strategy for Rehabilitation, Equalization of Opportunities : CBR Joint Position Paper
Community based Rehabilitation
Finkelflügel, H Empowered to Differ. : Stakeholders' influences in Community-Based Rehabilitation
Gona, JK; Hartley, S; Newton, CRJ Using participatory rural appraisal (PRA) in the identification of children with disabilities in rural Kilifi, Keny.
Helander, Einar Prejudice and dignity : an introduction to community-based rehabilitation
Nilsson, A; Nilsson, L Community-based Rehabilitation as we have experienced it.
Thomas, M Community-based Rehabilitation Training of Personal for CBR.
Werner D. Disabled Village Children
Wolven, M Community based Rehabilitation in Uganda