Specifik omvårdnad inom ambulanssjukvård 3, 7,5 hp
Specific nursing in paramedical care 3, 7,5 credits- Kurskod
- 2AM011
- Kursens benämning
- Specifik omvårdnad inom ambulanssjukvård 3
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
- Datum för fastställande
- 2008-08-25
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2008
Särskild behörighet
Av socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska
Mål
Specifik omvårdnad inom ambulanssjukvård, 3, 7,5 hp Specific nursing in paramedical care, 3, 7,5 credits Kursen mål är att fördjupa och integrera specifik omvårdnad med medicinsk vård och behandling, inom ramen för specialistsjuksköterskeexamen avseende ambulanssjukvård. Utifrån etiska, kulturella och pedagogiska aspekter skall studenten självständigt utveckla ett professionellt förhållningssätt. Efter avslutad kurs ska studenten självständigt kunna: - Bedöma patienten utifrån ett strukturerat omhändertagande baserat på Pre Hospital Trauma Life Support konceptet (PHTLS) - Identifiera, diskutera och analysera individers akuta sjukdomar och traumatiskt uppkomna skador utifrån kinetik, skademekanismer, symtom och medicinsk behandling. Detta utifrån en individcentrerad specifik omvårdnad inom ambulanssjukvårdens kontext. - Bedöma, leda och fördela, arbetsuppgifter på skadeplats vid allvarlig händelse, stor olycka och katastrof i samverkan med berörda aktörer, samt utvärdera och analysera - Iidentifiera, bedöma, diskutera och analysera specifika behov, risker och komplikationer som kan uppstå utifrån patientens tillstånd och den specifika miljön. - I en bedömningssituation planera, leda, åtgärda, dokumentera och utvärdera ambulanssjuksköterskans omvårdnadsarbete. - Diskutera och analysera bemötande av patienter och deras närstående med ett etiskt och kulturellt förhållningssätt som visar på fördjupad förmåga till empati i det vårdande mötet. - Diskutera och värdera aktuell forskning och evidensbaserad omvårdnad samt bedöma sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet inom specifik omvårdnad och medicinsk vetenskap inom ambulanssjukvård.
Innehåll
- verksamhetsförlagd utbildning - tillämpa medicinsk vård och behandling med hänsyn till patientens vitala parametrar utifrån ett strukturerat omhändertagande - iordningsställa, kontrollera och handha materiel på ett säkert sätt utifrån ambulanssjukvårdens kontext - identifiera, analysera och bedöma omvårdnadsbehov utifrån komplexa frågeställningar i den aktuella vårdmiljön - sjukvårdsledning på skadeplats - säkerhetsaspekter i den specifika vårdmiljön - kommunikation, bemötande ur ett etiskt och socio-kulturellt perspektiv - tillämpa åtgärder för att förebygga komplikationer som kan uppstå under vårdtiden - rapportera, dokumentera samt utvärdera specifik omvårdnad och medicinsk intervention
Arbetsformer
Arbetsformen syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion samt att träna förmågan till muntlig och skriftlig presentation. Därför används i denna kurs följande moment: Kursen är delvis nätbaserad med gruppdiskussioner i dataplattformen Ping Pong, självinlärnings programmet MicroSim, föreläsningar och seminarium. I kursen ingår även individuellt arbete. Distansutbildningen är IT baserad och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.
Examination
Bedömning av studenternas förmåga att kommunicera och dra slutsatser sker fortlöpande under kursens gång. Denna kurs examineras utifrån följande Seminarium Verksamhetsförlagd examination Skriftlig individuell examination Obligatoriska moment i kursen: - Alla seminarier samt deltagande i de obligatoriska momenten som bidrar till att uppnå kursens mål. - Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) enligt bedömningsformulär - Simulering - Seminarium För betyget godkänd skall samtliga lmoment vara betygsatta med minst godkänd. För betyget väl godkänd skall samtliga moment vara betygsatta med betyget väl godkänd. Vid frånvaro från obligatoriska moment ankommer det på studenten att tillsammans med kursansvarig diskutera konsekvenser av frånvaron. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart. Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studenternas prestationer. Halvtids- och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig plan upprättas senast vid halvtidsbedömningen av ansvarig lärare tillsammans med yrkeshandledare. Studenten ska ha uppfyllt kraven för de moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får genomgås ytterligare en gång
Litteratur och övriga läromedel
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 386 s. ISBN:91-44-01217-9 LIBRIS-ID:9079355 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 119 s. ISBN:91-44-03371-0 LIBRIS-ID:9463831 Sök i biblioteket
6., [rev.] ed. : St. Louis, MO : Elsevier Mosby, cop. 2007 - xxix, 594 p. + e 1 DVD 4 3/4 in. ISBN:978-0-323-03331-2 LIBRIS-ID:10241766 Sök i biblioteket
3., rev. ed. : St. Louis, Mo. ;a London : Mosby, cop. 2005 - xxii, 1455 p. ISBN:0-323-02786-5 LIBRIS-ID:9959524 Sök i biblioteket
Växjö : Växjö University Press, 2005 - [2], 186, [15] s. ISBN:91-7636-460-7 LIBRIS-ID:9873484 Sök i biblioteket