Kursplan för

Specifik omvårdnad inom ambulanssjukvård 3, 7,5 hp

Specific nursing in paramedical care 3, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT08 , VT09 , HT09
Kurskod
2AM011
Kursens benämning
Specifik omvårdnad inom ambulanssjukvård 3
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
Datum för fastställande
2008-08-25
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2008

Särskild behörighet

Av socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska

Mål

Specifik omvårdnad inom ambulanssjukvård, 3, 7,5 hp Specific nursing in paramedical care, 3, 7,5 credits Kursen mål är att fördjupa och integrera specifik omvårdnad med medicinsk vård och behandling, inom ramen för specialistsjuksköterskeexamen avseende ambulanssjukvård. Utifrån etiska, kulturella och pedagogiska aspekter skall studenten självständigt utveckla ett professionellt förhållningssätt. Efter avslutad kurs ska studenten självständigt kunna: - Bedöma patienten utifrån ett strukturerat omhändertagande baserat på Pre Hospital Trauma Life Support konceptet (PHTLS) - Identifiera, diskutera och analysera individers akuta sjukdomar och traumatiskt uppkomna skador utifrån kinetik, skademekanismer, symtom och medicinsk behandling. Detta utifrån en individcentrerad specifik omvårdnad inom ambulanssjukvårdens kontext. - Bedöma, leda och fördela, arbetsuppgifter på skadeplats vid allvarlig händelse, stor olycka och katastrof i samverkan med berörda aktörer, samt utvärdera och analysera - Iidentifiera, bedöma, diskutera och analysera specifika behov, risker och komplikationer som kan uppstå utifrån patientens tillstånd och den specifika miljön. - I en bedömningssituation planera, leda, åtgärda, dokumentera och utvärdera ambulanssjuksköterskans omvårdnadsarbete. - Diskutera och analysera bemötande av patienter och deras närstående med ett etiskt och kulturellt förhållningssätt som visar på fördjupad förmåga till empati i det vårdande mötet. - Diskutera och värdera aktuell forskning och evidensbaserad omvårdnad samt bedöma sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet inom specifik omvårdnad och medicinsk vetenskap inom ambulanssjukvård.

Innehåll

- verksamhetsförlagd utbildning - tillämpa medicinsk vård och behandling med hänsyn till patientens vitala parametrar utifrån ett strukturerat omhändertagande - iordningsställa, kontrollera och handha materiel på ett säkert sätt utifrån ambulanssjukvårdens kontext - identifiera, analysera och bedöma omvårdnadsbehov utifrån komplexa frågeställningar i den aktuella vårdmiljön - sjukvårdsledning på skadeplats - säkerhetsaspekter i den specifika vårdmiljön - kommunikation, bemötande ur ett etiskt och socio-kulturellt perspektiv - tillämpa åtgärder för att förebygga komplikationer som kan uppstå under vårdtiden - rapportera, dokumentera samt utvärdera specifik omvårdnad och medicinsk intervention

Arbetsformer

Arbetsformen syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion samt att träna förmågan till muntlig och skriftlig presentation. Därför används i denna kurs följande moment: Kursen är delvis nätbaserad med gruppdiskussioner i dataplattformen Ping Pong, självinlärnings programmet MicroSim, föreläsningar och seminarium. I kursen ingår även individuellt arbete. Distansutbildningen är IT baserad och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.

Examination

Bedömning av studenternas förmåga att kommunicera och dra slutsatser sker fortlöpande under kursens gång. Denna kurs examineras utifrån följande Seminarium Verksamhetsförlagd examination Skriftlig individuell examination Obligatoriska moment i kursen: - Alla seminarier samt deltagande i de obligatoriska momenten som bidrar till att uppnå kursens mål. - Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) enligt bedömningsformulär - Simulering - Seminarium För betyget godkänd skall samtliga lmoment vara betygsatta med minst godkänd. För betyget väl godkänd skall samtliga moment vara betygsatta med betyget väl godkänd. Vid frånvaro från obligatoriska moment ankommer det på studenten att tillsammans med kursansvarig diskutera konsekvenser av frånvaron. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart. Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studenternas prestationer. Halvtids- och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig plan upprättas senast vid halvtidsbedömningen av ansvarig lärare tillsammans med yrkeshandledare. Studenten ska ha uppfyllt kraven för de moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får genomgås ytterligare en gång

Litteratur och övriga läromedel

Barbosa da Silva, António; Ljungquist, Marie Vårdetik för ett mångkulturellt Sverige : en teoretisk och empirisk analys av några nödvändiga villkor för en öppen - holistisk vård i ett pluralistiskt samhälle
MIMMS : ett metodiskt sätt att hantera allvarliga händelser
PHTLS : prehospital trauma life support
Sanders, Mick J. Mosby's paramedic textbook Lewis, Lawrence M.; Quick, Gary; McKenna, Kim
Wireklint Sundström, Birgitta Förberedd på att vara oförberedd : en fenomenologisk studie av vårdande bedömning och dess lärande i ambulanssjukvård