Specifik omvårdnad inom ambulanssjukvård 3, 7,5 hp
Specific nursing in paramedical care 3, 7,5 credits- Kurskod
- 2AM011
- Kursens benämning
- Specifik omvårdnad inom ambulanssjukvård 3
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
- Datum för fastställande
- 2008-08-25
- Reviderad av
- Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
- Senast reviderad
- 2008-11-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2009
Särskild behörighet
Av socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska
Mål
Kursen mål är att fördjupa och integrera specifik omvårdnad med medicinsk vård och behandling inom ramen för specialistsjuksköterskeexamen avseende ambulanssjukvård. Den blivande ambulanssjuksköterskan ska under handledning självständigt kunna tillämpa och integrera specifik omvårdnad med medicinsk vård och behandling. Utifrån etiska-, kulturella- genus- och pedagogiska aspekter skall studenten under handledning självständigt tillämpa ett professionellt förhållningssätt inom ambulanssjukvård. Efter avslutad kurs ska studenten självständigt kunna: planera, leda, genomföra samt utvärdera omvårdnads- och medicinska åtgärder med hänsyn till individens vitala parametrar utifrån ett strukturerat omhändertagande. visa förmåga att tillämpa specialistkunskaper vid stora olyckor och katastrofer rapportera, dokumentera och utvärdera specifik omvårdnad och medicinsk intervention. identifiera och bedöma risker och komplikationer som kan uppstå i den specifika miljön inom ambulanssjukvård. administrera specifika läkemedel, samt övervaka effekter och eventuella biverkningar. Dokumentera/utvärdera effekterna av administrerade läkemedel Identifiera, diskutera och analysera individers akuta kirurgiska sjukdomar och traumatiskt uppkomna skador utifrån kinetik, skademekanismer, symtom och medicinsk behandling. diskutera och värdera aktuell forskning samt bedöma sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet inom specifik omvårdnad och medicinsk vetenskap inom ambulanssjukvård.
Innehåll
-verksamhetsförlagd utbildning -traumatologi, kinetik och skademekanismer -akuta kirurgiska tillstånd -säkerhetsaspekter i den specifika vårdmiljön -stora olyckor och katastrofer -sjukvårdsledning samt prioritering på skadeplats -smärtlindring
Arbetsformer
Kursen är nätbaserad (distans) Distansutbildningen är IT baserad. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. I kursen ingår även färdighetsträning, simulering samt certifieringskurs för strukturerat omhändertagande. Antalet fysiska träffar är max 5 dagar/7,5 högskolepoäng, exklusive introduktion och examination. Kursen startar med schemalagd introduktion och gruppdiskussioner i dataplattformen Ping Pong. Arbetsformen syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion samt att träna förmågan till muntlig och skriftlig presentation.
Examination
Bedömning av studenternas förmåga att kommunicera och dra slutsatser sker fortlöpande under kursens gång. Denna kurs examineras utifrån följande Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) enligt bedömningsformulär Verksamhetsförlagd examination, simulering Skriftlig individuell examination Obligatoriska moment i kursen: - Deltagande i Ping Pong diskussioner samt studieuppgifter - Seminarier samt deltagande i de obligatoriska momenten som bidrar till att uppnå kursens mål. - Färdighetsträning För betyget godkänd skall obligatoriska moment och examination vara betygsatta med minst godkänd. För betyget väl godkänd skall obligatoriska moment vara betygsatta med betyget godkänd samt examination betygsatt med väl godkänd. Vid frånvaro ankommer det på studenten att tillsammans med kursansvarig diskutera konsekvenser av frånvaron. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart. Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studenternas prestationer. Halvtids- och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig plan upprättas senast vid halvtidsbedömningen av ansvarig lärare tillsammans med yrkeshandledare. Studenten ska ha uppfyllt kraven för de moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får genomgås ytterligare en gång
Litteratur och övriga läromedel
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 386 s. ISBN:91-44-01217-9 LIBRIS-ID:9079355 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 119 s. ISBN:91-44-03371-0 LIBRIS-ID:9463831 Sök i biblioteket
6., [rev.] ed. : St. Louis, MO : Elsevier Mosby, cop. 2007 - xxix, 594 p. + e 1 DVD 4 3/4 in. ISBN:978-0-323-03331-2 LIBRIS-ID:10241766 Sök i biblioteket
3., rev. ed. : St. Louis, Mo. ;a London : Mosby, cop. 2005 - xxii, 1455 p. ISBN:0-323-02786-5 LIBRIS-ID:9959524 Sök i biblioteket
Växjö : Växjö University Press, 2005 - [2], 186, [15] s. ISBN:91-7636-460-7 LIBRIS-ID:9873484 Sök i biblioteket