Kursplan för

Examensarbete i omvårdnad - Ambulanssjukvård, 15 hp

Diploma Project in Specialist Nursing - Ambulance Nursing, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2014.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT14 , HT15 , HT16 , VT18 , HT18 , VT22 , VT24
Kurskod
2AM019
Kursens benämning
Examensarbete i omvårdnad - Ambulanssjukvård
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-05-09
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2014-04-10
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Godkänt resultat på kursen Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad 7,5 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten skall förvärva fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod och i ämnesområdet omvårdnad inom ambulanssjukvård genom att genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete i form en empirisk studie eller en systematisk litteraturstudie.

Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- visa fördjupad kunskap i ämnesområdet omvårdnad
- visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiska granska och tolka information som grund för examensarbetet
- identifiera, formulera, analysera, reflektera och bedöma problemställningar med relevans för omvårdnad
- välja och argumentera för val av design och metod
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer
- planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete utifrån givna tidsramar
- diskutera och argumentera för eget och andras examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans.

Innehåll

- identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga
- forskningsetiska överväganden
- forskningsdesign
- systematisk sökning och kritisk granskning av information
- datainsamling och dataanalys
- resultatsammanställning
- författande av vetenskapligt arbete
- presentation och försvar av examensarbete
- opponering på annan students examensarbete

Arbetsformer

Kursens arbetsformer utgörs av att under handledning, som sker enskilt och i grupp, planera, genomföra och presentera ett självständigt vetenskapligt arbete. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Examination utgörs av presentation och försvar av ett självständigt författat examensarbete med relevans för ämnesområdet omvårdnad samt av granskning och diskussion (opponentskap) av en annan students examensarbete. Examinationen bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som aktivt respondent- och opponentskap.

Vid underkänt resultat kan uppsatsen lämnas in maximalt fem gånger. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten lämnat examensarbetet till examinator för bedömning. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare provtillfälle.
 

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Undervisningsspråk: svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren.

Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier
Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo Vad är god forskningssed? : synpunkter, riktlinjer och exempel
Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Patton, Michael Quinn Qualitative research & evaluation methods
Day, Robert A.; Gastel, Barbara How to write and publish a scientific paper
Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M. Forskning och skrivande : konsten att skriva enkelt och effektivt Nilsson, Björn
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria