Examensarbete i omvårdnad - Ambulanssjukvård, 15 hp
Diploma Project in Specialist Nursing - Ambulance Nursing, 15 credits- Kurskod
- 2AM019
- Kursens benämning
- Examensarbete i omvårdnad - Ambulanssjukvård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2023-10-26
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2024
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.
Godkänt resultat på moment 1 Vetenskaplig teori och metod i kursen Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp.
Mål
Kursens mål är att studenterna under kursen ska uppnå kunskap på avancerad nivå inom huvudområdets vetenskapliga grund och integrera teoretiska och praktiska kunskaper i specialistområdet ambulanssjukvård samt visa förmåga att tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt examensarbete.
Lärandemål
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- visa kunskap på avancerad nivå inom huvudområdet omvårdnad samt inom ambulanssjukvårdens vetenskapliga grund
- visa kunskap på avancerad nivå i metodik vad gäller design, metoder för datainsamling och analys
- systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet
- planera och med adekvat metodik genomföra ett vetenskapligt arbete
- muntligt och skriftligt med vetenskaplig noggrannhet presentera, diskutera komplexa situationer och argumentera för val och slutsatser i forskningsprocessen
- utifrån ett omvårdnads- och samhällsperspektiv diskutera och argumentera för examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans
- tillämpa vårdetiska principer beaktande mänskliga rättigheter
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings och utvecklingsarbete
- tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering.
Innehåll
I kursen ingår att självständigt planera och genomföra ett examensarbete i omvårdnad med relevans för ambulanssjukvård samt presentation och försvar av eget examensarbete. Systematisk sökning och värdering av vetenskapliga artiklar, metodologiska och forskningsetiska diskussioner, muntlig och skriftlig presentation samt kritisk granskning av andras examensarbete ingår.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.
De arbetsformer som används är: att under handledning, som sker enskilt och i grupp, planera, genomföra och presentera ett självständigt vetenskapligt examensarbete. Handledning sker företrädesvis i seminarieform. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda, schemalagda seminarier. Föreläsningar som stödjer genomförandeprocessen ingår. Examensarbetet utförs i par om inte särskilda skäl föreligger.
Examination
Examensarbetet bedöms individuellt och studenten ska visa självständighet i genomförandet av arbetet.
Examinationen sker i tre steg:
- det skriftliga examensarbetet bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier
- muntlig examination där studenten försvarar sitt arbete
- muntlig examination där studenten opponerar på ett annat examensarbete
För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de
obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten
slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa
gång kursen ges. För sent inlämnat examensarbete beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfälle.
Begränsning av antalet provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan i mån av plats erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att
frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från
obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får
inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst
tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av
minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer
med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Design och metod
London : Chapman and Hall, 1991 - xii, 611 s. ISBN:0-412-38620-8 (hft.) LIBRIS-ID:8286190 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket
2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN:9780335263806 LIBRIS-ID:19466808 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 480 s. ISBN:978-91-44-04896-3 LIBRIS-ID:11690705 Sök i biblioteket
Qualitative Health Research, 2015
Eleventh edition : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, [2021] - 839 pages ISBN:9781975154141 LIBRIS-ID:4gf8d5hq2n5lwcff URL: Länk Sök i biblioteket
Research in Nursing & Health, 2007
Journal of Advanced Nursing, 2005
3rd ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, c2013. ISBN:1-4129-9531-0 LIBRIS-ID:12594489 Sök i biblioteket
Teori och begrepp
9. ed. : St. Louis, Missouri : Elsevier, cop. 2018 - xiv, 601 s. ISBN:978-0-323-40224-8 LIBRIS-ID:21263132 Sök i biblioteket
5. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, [2011], cop. 2012 - xiii, 672 s. ISBN:9781605472119 LIBRIS-ID:12223330 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket
Etik
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s. ISBN:978-91-7307-189-5 LIBRIS-ID:13982369 URL: Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor ISBN:9789144120539 LIBRIS-ID:9j6pz75q7d56bxcw Sök i biblioteket
Att skriva och referera vetenskaplig text
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 424 sidor ISBN:9789144129327 LIBRIS-ID:v5wwk5b6s6t8zzxf Sök i biblioteket
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 101 sidor ISBN:9789151102269 LIBRIS-ID:r2rv1rqhpc1pvnxk Sök i biblioteket
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s. ISBN:9789144101675 LIBRIS-ID:16763239 Sök i biblioteket