Kursplan för

Anestesisjukvård - perioperativ omvårdnad 1, 15 hp

Anaesthetic Nursing - Perioperative Nursing 1, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , VT13 , VT14 , VT15 , HT15 , HT17 , HT18 , VT20 , VT21 , HT21 , HT22 , HT24
Kurskod
2AN009
Kursens benämning
Anestesisjukvård - perioperativ omvårdnad 1
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-05-29
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2024-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens syfte är att utifrån omvårdnadens centrala begrepp: människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö under handledning kunna bedriva personcentrerad, evidensbaserad perioperativ anestesiologisk omvårdnad det vill säga värna om patienters och närståendes autonomi, trygghet och integritet. Utöver det så är kursens syfte att fördjupa kunskaper och färdigheter inom omvårdnad med stöd av kunskaper i medicinska ämnen som fysiologi, patofysiologi, farmakologi till patienter som genomgår anestesi och kirurgiska behandlingar.
 
Kunskapsmål för : Anestesisjukvård - teoretisk utbildning 9.0 hp

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva patientens omvårdnadsbehov och redogöra för evidensbaserad perioperativ omvårdnad och beprövad erfarenhet inom anestesiologisk omvårdnad avseende hygien, farmakologi, fysiologi och patofysiologi
  • redogöra för olika anestesimetoder
  • utifrån ett personcentrerat perspektiv redogöra och argumentera för val av lämplig anestesimetod samt för farmakodynamik/farmakokinetik för de läkemedel som används i samband med anestesi
  • teoretiskt räkna, bereda och administrera läkemedel korrekt och i relation till gällande lagar och författningar
  • utifrån ett patientsäkerhetsperspektiv beskriva och redogöra för risker i den perioperativa processen

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • utifrån ett etiskt och sociokulturellt perspektiv beakta patientens autonomi, trygghet och integritet samt förklara den perioperativa vårdprocessen i enlighet med de centrala omvårdnadsbegreppen

Kunskapsmål för : Verksamhetsförlagd utbildning, VFU 6.0 hp

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva hur omvårdnad integreras med användning av medicinsk teknik i en tekniktät miljö
  • värdera och tillämpa hygieniska och aseptiska principer för säker vård i omvårdnadsarbetet på en operationsavdelning

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • resonera utifrån samhälleliga aspekter genom att utföra omvårdnad i enlighet med relevanta lagar och författningar, beaktande sjukvårdsteknik, medicinsk teknik, hygien och läkemedel
  • utifrån patientens omvårdnadsbehov praktiskt omsätta evidensbaserad omvårdnad och beprövad erfarenhet inom anestesiologisk omvårdnad, avseende farmakologi, fysiologi och patofysiologi
  • utifrån ett personcentrerat perspektiv motivera val av lämplig anestesiform, aktivt medverka och under handledning utföra generell och regional anestesi
  • tillämpa och förklara basal övervakning vid anestesi.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • med ett reflekterat etiskt förhållningssätt värna om patientens trygghet, integritet och rättighet i den perioperativa anestesiologiska kontexten
  • värdera och reflektera över betydelsen av det interprofessionella samarbetet i det perioperativa teamet och sin egen roll i detta
  • tillämpa en etisk medvetenhet och förhållningssätt med ett sociokulturellt perspektiv som värnar om patientens trygghet, integritet och delaktighet

Innehåll

Kursen består av två moment:

Anestesisjukvård - teoretisk utbildning, 9.0 hp

Betygsskala: GU
  • Perioperativ omvårdnad (med ett etiskt professionellt förhållningssätt, i det korta mötet, verka för välbefinnande och minskat lidande pre- per och postoperativt)
  • Interprofessionell kommunikation och samarbete i team
  • Undervisning och lärande utifrån den perioperativa processen
  • Bedömning av hälsotillstånd enl ASA och andra funktionsgrader
  • Medicinsk teknik, omvårdnad i i tekniktät miljö
  • Anestesimetoder inklusive metoder vid akut  intubation (RSI) 
  • Principer för cirkelsystem
  • Intraoperativa strategier avseende bl.a. ventilation och vätska
  • Positionering med värmebevarande åtgärder generellt
  • Specifik farmakologi
  • Luftvägens anatomi inklusive den svåra luftvägen, bedömning och skapande av fri luftväg
  • Postoperativa omvårdnadsstrategier, illamående/kräkning postopoerativt (PONV), smärta
  • Läkemedelshantering
  • Hygien och aseptik
  • Lagar och författningar inom ämnesområdet

Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, 6.0 hp

Betygsskala: GU

• Perioperativ omvårdnad (med ett etiskt professionellt förhållningssätt, i det korta mötet, verka för välbefinnande och minskat lidande pre- per och postoperativt)

• Interprofessionell kommunikation och samarbete i team

• Bedömning av hälsotillstånd enl ASA och andra funktionsgrader

• Medicinsk teknik, omvårdnad i i tekniktät miljö

• Anestesimetoder inklusive metoder vid akut  intubation (RSI) 

• Principer för cirkelsystem

• Intraoperativa strategier avseende bl.a. ventilation och vätska

• Positionering med värmebevarande åtgärder generellt

• Specifik farmakologi

• Luftvägens anatomi inklusive den svåra luftvägen, bedömning och skapande av fri luftväg

• Postoperativa omvårdnadsstrategier, illamående/kräkning postopoerativt (PONV), smärta

• Läkemedelshantering

• Hygien och aseptik

• Lagar och författningar inom ämnesområdet

Arbetsformer

Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt arbetssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion. Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, grupparbeten, kamratundervisning, individuella studieuppgifter, diagnostiskt test i medicinsk teknik samt läkemedelsberäkning, litteraturstudier, färdighetsträning, simulering och verksamhetsförlagd utbildning. Då kursen är nätbaserad kan seminarier och grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).

VFU på fyra veckor är förlagd till anestesiavdelningar inom Region Stockholm och omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls-, helg- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

  • Moment Anestesisjukvård - teoretisk utbildning examineras genom skriftlig individuell tentamen, muntlig individuell tentamen samt seminarier. 
  • Moment Verksamhetsförlagd utbildning, VFU examineras löpande genom godkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) enligt fastställt bedömningsformulär (BeVut).

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda samt deltagande i obligatoriska moment och uppgifter.  

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
​Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.
Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Under VFU utförs halvtidsbedömning och slutbedömning. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt BeVut. Vid risk för underkännande, ska vid halvtidssamtalet eller så snart som möjligt, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig åtgärdsplan för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen. Tidpunkter för provtillfällen ges vid start.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är överlappande: 2AN006, Anestesisjukvård - perioperativ omvårdnad 1, 15 hp.

 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Nurse anesthesia Elisha, Sass; Heiner, Jeremy; Nagelhout, John J.
Anestesi Lindahl, Sten; Winsö, Ola; Åkeson, Jonas
Patientsäkerhet : teori och praktik Ödegård, Synnöve
Jacobson, Bertil Jacobsons teknik i praktisk sjukvård Lindén, Maria; Öberg, P. Åke
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin; Ehrenberg, Anna; Wijk, Helle; Öhlén, Joakim