Kursplan för

Anestesisjukvård - perioperativ omvårdnad 3, 7,5 hp

Anaesthetic Nursing - Perioperative Nursing 3, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2015.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , VT14 , VT15 , HT15 , HT17 , HT18 , VT19 , VT20 , VT21 , HT21 , HT22 , HT23
Kurskod
2AN011
Kursens benämning
Anestesisjukvård - perioperativ omvårdnad 3
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-12-21
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2014-11-12
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2015

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Kursen Medicinsk vetenskap inom akutsjukvård 7.5 hp skall vara godkänd samt moment 2 i kursen Anestesisjukvård - perioperativ omvårdnad 1 omfattande 6 hp som utgörs av verksamhetsförlagd utbildning.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Syftet med kursen är att ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper inom perioperativ anestesiologisk omvårdnad utifrån omvårdnadens centrala begrepp: människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö. Utöver detta är kursens syfte att utveckla studenternas förmåga att hantera oväntade eller komplexa situationer och den svårt sjuka äldre patienten, samt att utveckla förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet och forsknings- och utvecklingsarbete.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Beskriva arbetsrelaterade risker samt arbeta utifrån ett miljöperspektiv
• Principer för hantering av den svåra luftvägen
• Principer för olika anestesisystem samt olika ventilationsmetoder

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• I samarbete med det interprofessionella teamet organisera och leda det anestesiologiska arbetet
• Tillämpa personcentrerad vård i den perioperativa kontexten, stödja patienten i att bevara sin integritet och egenkontroll 
• Utifrån monitorering och övrig övervakning förutse och agera vid icke förväntade risker och komplikationer
• Bedöma och analysera patientens individuella perioperativa omvårdnadsbehov samt förklara sambandet mellan behov, omvårdnadsåtgärder medicinska åtgärder i relation till utfall
• Enligt ordination och på eget yrkesansvar självständigt planera och tillämpa adekvat anestesiologisk omvårdnad vid planerade ingrepp av ASA I-II-patienter
• Tillsammans med anestesiolog planera och genomföra generell och regional anestesi av ASA III-IV-patienter vid planerade ingrepp

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Med ett reflekterat etiskt förhållningssätt värna om patientens trygghet och integritet i den perioperativa anestesiologiska kontexten
• Visa på förmåga att med helhetssyn på människa beskriva, tillämpa samt utvärdera medicinsk teknik inom anestesisjukvård
• Kritiskt värdera och analysera sin egen roll samt kommunikation och samarbete i det interprofessionella teamet

Innehåll

  • Etik inom anestesiologisk omvårdnad
  • Positionering och värmebevarande åtgärder i specifika operationslägen
  • Anestesi och anestesiologisk omvårdnad till multisjuka och äldre patienter
  • Principer för olika anestesisystem
  • Ventilationsmetoder i samband med anestesisjukvård
  • Riskbedömning och preventiva åtgärder, icke förväntade risker
  • Avancerad övervakning inom anestesiologisk omvårdnad och medicinska åtgärder till patienter riskbedömda ASA III-IV
  • Organisation, ledarskap i det interprofessionella teamet
  • Lagar och författningar inom området

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt som underlag för evidensbaserad omvårdnad genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, studieuppgifter, litteraturstudier, simulering och verksamhetsförlagd utbildning. Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).

Deltagande i studieuppgifter, simulering och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Den verksamhetsförlagda utbildningen på 5 veckor är förlagd till en anestesiavdelning inom Stockholms läns landsting. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls-, helg- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

För godkänd kurs krävs att samtliga lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat på verksamhetsförlagd utbildning, klinisk verksamhetsförlagd examination samt aktivt deltagande i obligatoriska delar.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Studenten examineras genom godkänd verksamhetsförlagd utbildning, verksamhetsförlagd examination (VfEx) samt seminarium. Under VFU utförs halvtids- och slutbedömning. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning (BeVut). Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Nurse anesthesia Nagelhout, John J.; Plaus, Karen L.
Jacobson, Bertil; Öberg, P. Åke Teknik i praktisk sjukvård

Rekommenderad litteratur

Anestesi Halldin, Matts; Lindahl, Sten; Björnekull, Cecilia; Wilhelmsson, Jan
Patientsäkerhet : teori och praktik Ödegård, Synnöve
Anestesiologisk omvårdnad Hovind, Inger Liv
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin