Kursplan för

Anestesisjukvård - perioperativ omvårdnad 3, 7,5 hp

Anaesthetic Nursing - Perioperative Nursing 3, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , VT14 , VT15 , HT15 , HT17 , HT18 , VT19 , VT20 , VT21 , HT21 , HT22 , HT23
Kurskod
2AN011
Kursens benämning
Anestesisjukvård - perioperativ omvårdnad 3
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-12-21
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-10-29
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2021

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.
Kursen Medicinsk vetenskap inom akutsjukvård 7.5 hp skall vara godkänd och moment 2 i kursen Anestesisjukvård - perioperativ omvårdnad 1 omfattande 6 hp som utgörs av verksamhetsförlagd utbildning samt godkänd i kursen Anestesisjukvård - perioperativ omvårdnad 2 omfattande 7,5 hp som utgörs av verksamhetsförlagd utbildning .

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Syftet med kursen är att ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper inom perioperativ anestesiologisk omvårdnad utifrån omvårdnadens centrala begrepp: människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö. Vidare syftar kursen till att utveckla studenternas förmåga att hantera oväntade eller komplexa situationer hos  den svårt sjuka äldre patienten, samt att utveckla förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet och forsknings- och utvecklingsarbete.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva arbetsrelaterade risker samt arbeta utifrån ett miljöperspektiv
  • principer för hantering av den svåra luftvägen
  • principer för olika anestesisystem samt olika ventilationsmetoder

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • resonera utifrån samhälleliga aspekter genom att utföra omvårdnad i enlighet med relevanta lagar och författningar, beaktande sjukvårdsteknik, medicinsk teknik, hygien och läkemedel
  • tillämpa personcentrerad vård i den perioperativa kontexten, stödja patienten i att bevara sin integritet och egenkontroll samt främja patientens delaktighet i vården
  • utifrån monitorering, läkemedel och övrig övervakning förutse och agera vid icke förväntade risker och komplikationer på ett patientsäkert sätt
  • bedöma och analysera patientens individuella perioperativa omvårdnadsbehov samt förklara sambandet mellan behov, omvårdnadsåtgärder medicinska åtgärder i relation till utfall
  • enligt ordination och på eget yrkesansvar självständigt planera och tillämpa adekvat anestesiologisk omvårdnad vid planerade ingrepp av ASA I-II-patienter
  • tillsammans med anestesiolog planera och genomföra generell och regional anestesi av ASA III-IV-patienter vid planerade ingrepp
  • tillämpa personcentrerad vård i den perioperativa kontexten, stödja patienten i att bevara sin integritet och egenkontroll samt det speciella stöd som svårt sjuka patienter och patienter i livets slutskede behöver

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • med ett reflekterat etiskt förhållningssätt värna om patientens trygghet och integritet i den perioperativa anestesiologiska kontexten
  • visa på förmåga att med helhetssyn på människa beskriva, tillämpa samt utvärdera medicinsk teknik inom anestesisjukvård
  • kritiskt värdera och analysera sin egen roll samt kommunikation och samarbete i det interprofessionella teamet

Innehåll

  • etik och delaktighet inom anestesiologisk omvårdnad
  • positionering och värmebevarande åtgärder i specifika operationslägen
  • anestesi och anestesiologisk omvårdnad till multisjuka och äldre patienter
  • principer för olika anestesisystem
  • ventilationsmetoder i samband med anestesisjukvård
  • riskbedömning och preventiva åtgärder, icke förväntade risker
  • avancerad övervakning inom anestesiologisk omvårdnad och medicinska åtgärder till patienter riskbedömda ASA III-IV
  • organisation, ledarskap i det interprofessionella teamet
  • lagar och författningar inom området

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt som underlag för evidensbaserad omvårdnad genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion. De arbetsformer som används är föreläsningar, studieuppgifter, litteraturstudier, simulering, kamratundervisning och verksamhetsförlagd utbildning. Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).

Deltagande i studieuppgifter, simulering och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

VFU på 5 veckor är förlagd till en anestesiavdelning inom Region Stockholm. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls-, helg- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Studenten examineras löpande genom godkänd VFU enligt fastställt bedömningsformulär (BeVut), examination med stöd av simulering samt deltagande i obligatoriska uppgifter. För godkänd kurs krävs att samtliga lärandemålen är uppfyllda.

Under VFU utförs halvtids- och slutbedömning. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt BeVut. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen. Tidpunkter för examinations tillfällen ges vid start.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges minst tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Patientsäkerhet : teori och praktik Ödegård, Synnöve
Anestesiologisk omvårdnad Hovind, Inger Liv
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Anestesi Lindahl, Sten; Winsö, Ola; Åkeson, Jonas
Jacobson, Bertil; Öberg, P. Åke Teknik i praktisk sjukvård
Nurse anesthesia Nagelhout, John; Elisha, Sass