Kursplan för

Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 2, 30 hp

Sexual, reproductive and perinatal health 2, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , VT14 , HT14 , VT15 , HT15 , VT16 , HT16 , VT17 , HT17
Kurskod
2BM011
Kursens benämning
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 2
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-09-27
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2013-10-09
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2014

Särskild behörighet

För tillträde till Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 2 ska minst 25.5 högskolepoäng i kursen Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 1 vara godkända.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursen består av två moment.

Moment 1 Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård, 15 hp
Moment 2 Mödrahälsovård och antikonception, 15 hp

Vetenskaplig och professionell metodik löper parallellt med kursens moment.

Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård, 15.0 hp

Kunskap och förståelse
Målet för momentet är att studenten ska kunna:
- visa fördjupade kunskaper om fostret/barnet och kvinnan under förlossning och eftervård samt identifiera normala och avvikande förlopp,
-  visa fördjupade kunskaper om det nyfödda barnets vitalitet och kompetens samt beskriva omvårdnaden av det nyfödda, det prematura och det sjuka nyfödda barnet samt det asfyktiska nyfödda barnet,
-  utifrån aktuell forskning ge underlag till olika metoder att bistå kvinnan och hennes partner under förlossning och eftervård.

Färdigheter och förmåga
Målet för momentet är att studenten ska kunna:
-  bistå kvinnan vid förlossning,
-  tillämpa olika metoder för övervakning av kvinnans och fostrets hälsa under förlossning samt beskriva och reflektera över resultatet och genomföra adekvata åtgärder,
-  bedöma och reflektera över kvinnans behov av stöd och smärtlindring under förlossning samt genomföra adekvata åtgärder utifrån kvinnans behov och önskemål,
-  omhänderta det friska nyfödda barnet, vårda kvinna och barn under eftervård,
-  tillämpa hygieniska principer,
-  observera mor-barn interaktion och amning under etableringsfasen samt ge amningsstöd,
- planera, analysera och dokumentera omvårdnadsåtgärder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Målet för momentet är att studenten ska kunna:
-  analysera och tillämpa ett etiskt förhållningsätt utifrån genus, kulturell tillhörighet och individualitet,
-  göra bedömningar i situationer med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga, kulturella och etiska aspekter i samband med förlossning och neonatalvård,
- reflektera över ett amningsvänligt förhållningssätt under amningens initieringsfas,
-  reflektera över sitt förhållningssätt för att kunna bedöma föräldrarnas behov av information och stöd i samband med förlossning.


Mödrahälsovård och antikonception 15.0 hp

Kunskap och förståelse
Målet för momentet är att studenten ska kunna:
- visa fördjupad kunskap om fostrets utveckling under graviditet för att identifiera normala och avvikande förlopp hos kvinnan och fostret,
- kritiskt granska, bedöma och analysera olika hälsoproblem för att kunna värdera risk-frisk faktorer hos sårbara grupper,
- identifiera olika metoder för att stödja kvinnan och hennes partner under graviditet och förlossnings- och föräldraförberedelse,
- kunna integrera sin kunskap om antikonception i samband med rådgivning.

Färdigheter och förmåga
Målet för momentet är att studenten ska kunna:
- analysera information om fosterläge, fostrets hälsa och tillväxt under graviditeten för fortsatt handläggning,
- bedöma och i samverkan med kvinnan reflektera över insatser gällande hälsa och livsstil samt amningsförberedelse,
- utifrån aktuell forskning ge kvinnan underlag för informerat val av olika förlossningsalternativ samt uppfödning av barnet,
- planera, genomföra och utvärdera förlossnings- och föräldraförberedelse,
- planera och genomföra samtal kring psykosociala förhållanden för att anpassa omvårdnadsåtgärder utifrån kvinnans behov,
- genomföra gynekologisk undersökning och analysera resultatet för att ge kvinnan underlag för informerat val av preventivmedel samt applicera / förskriva lämpligt preventivmedel,
- utföra gynekologisk cellprovtagning och provtagning för sexuellt överförbara sjukdomar,
- planera, genomföra, utvärdera och dokumentera samtal om sexuell hälsa,
- följa gällande lagar och föreskrifter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Målet för momentet är att studenten ska kunna:
- reflektera över ett etiskt förhållningsätt utifrån genus, kulturell tillhörighet och individualitet,
- värdera situationer med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga, kulturella och etiska aspekter i samband med graviditet,
- reflektera över ett amningsvänligt förhållningssätt under graviditet,
- reflektera över och värdera ett pedagogiskt förhållningssätt för att kunna bedöma hur kvinnan och hennes partner ska få information och stöd i samband med graviditet på ett adekvat sätt.

Innehåll

Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård, 15 hp Under momentet har studenten teoretisk undervisning som innefattar:

- förlossnings- och eftervård,
- övervakning av kvinnan och fostret under förlossning,
- neonatologi och neonatal vård,
- omhändertagande av asfyktiskt barn,
- teamarbete inom den perinatala vården.

Momentet innefattar även träning i förlossningshandgrepp, instrumentell förlossning, omhändertagande av asfyktiskt nyfött barn och suturering samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU) vid förlossnings- och neonatalavdelning omfattande 9-10 veckor.

  Mödrahälsovård och antikonception, 15 hp Under momentet har studenten teoretisk undervisning som innefattar:

- normal och komplicerad graviditet,
- graviditetsövervakning,
- hälsoarbete, hållbar utveckling och hälsopedagogiska modeller såsom t.ex. motiverande samtal,
- förlossnings- och föräldraförberedelse,
- fosterdiagnostik,
- antikonception.

Momentet innefattar även verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom mödrahälsovården omfattande 7 veckor. Detta moment leder till behörighet för barnmorska att ansöka om förskrivningsrätt av hormonell antikonception enligt Socialstyrelsens föreskrift om kompetenskrav för förskrivningsrätt av hormonell antikonception.

Arbetsformer

För båda momenten utgår undervisningen från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärandet där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.

Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård, 15 hp

De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, case-seminarier, post experience conference (PEC), fallresonemang, träning i handläggning av obstetriska komplikationer och återupplivning av det nyfödda barnet och VFU. Seminarier och PEC, fallresonemang och VFU är obligatoriska. Föreläsningarna av attitydskapande karaktär är obligatoriska. Momentansvarig beslutar om ersättningsuppgift.

Mödrahälsovård och antikonception, 15 hp

De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, case-seminarier, post experience conference (PEC), fallresonemang, videofilmade kommunikationsövningar och VFU. Studenten genomför även studieuppgift i förlossnings- och föräldraförberedelse och skriver rapport. Seminarier och PEC, fallresonemang och VFU är obligatoriska. Föreläsningarna av attitydskapande karaktär är obligatoriska. Momentansvarig beslutar om ersättningsuppgift.

Examination

Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård, 15 hp

Studenten examineras genom skriftlig individuell tentamen i förlossnings-, och neonatalvård. Studieuppgiften i neonatalvård examineras. Studenten examineras även enligt uppställda mål i betygsunderlag för VFU.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

För godkänt moment krävs att samtliga examinationer är godkända. Betyg sätts av examinator.

Examination - Mödrahälsovård och antikonception, 15 hp

Studenten examineras genom skriftlig individuell tentamen i mödrahälsovård och antikonception. Studieuppgift i förlossnings- och föräldraförberedelse examineras. Studenten examineras även enligt uppställda mål i betygsunderlag för VFU.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

För godkänt moment krävs att samtliga examinationer är godkända. Betyg sätts av examinator.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Breastfeeding and human lactation Riordan, Jan
Hagberg, H; Karel, M; Westgren Obstetrik
Lagercrantz, H; Hellström-Westas, L; Norman, M Neonatologi
Odlind, Viveca; Bygdeman, Marc; Milson, Ian Familjeplanering : preventivmetoder, aborter och rådgivning
Olofsson, Nina Förlossningssmärta och dess behandling
Kaplan, Annette, (red.) m.fl. Lärobok för barnmorskor
Andersson, Agneta Mödrahälsovård, sexuell och reproduktiv hälsa
Wallin, Lars Omvårdnad av det nyfödda barnet
Asfyxi och neonatal HLR Amer-Wåhlin, Isis
Waldenström, Ulla Föda barn : från naturligt till högteknologiskt Bergman, Thomas
Nyström, Kajsa; Roth, Katarina; Svensson, Lasse Föräldrar frågar, vi vågar : att leda föräldragrupper : interaktiva metoder och övningar för personal inom mödra- och barnhälsovård
Norrbrink, Cecilia (red); Lundeberg, Tomas (red) Om smärta : ett fysiologiskt perspektiv
Mayes' midwifery : a textbook for midwives Mayes, Mary; Henderson, Christine; MacDonald, Sue
Andersson, Liselott Barnafödande och psykisk sjukdom
Högberg, Ulf Kejsarsnitt
Webb-baserad CTG-utbildning
Ingemarsson, Ingemar; Ingemarsson, Eva Fosterövervakning med CTG
Berg, Marie Att stödja och stärka : vårdande vid barnafödande Lundgren, Ingela
Svensson, Kristin; Nordgren, Malin Amningsboken
Myles textbook for midwives Fraser, Diane; Cooper, Margaret A.; Myles, Margaret F.

Fördjupningslitteratur

Brodén, Margareta Graviditetens möjligheter : en tid då relationer skapas och utvecklas
Psykosocial obstetrik : kropp och själ och barnafödande Sjögren, Berit
Zwedberg, Sofia Ville amma! : en hermeneutisk studie av mödrar med amningsbesvär : deras upplevelser, problemhantering samt amningskonsultativa möten
Spädbarnets psykologi Hwang, Philip
Heli, Susanna Föda utan rädsla
Marsal, Karel Obstetrisk öppenvård Grennert, Lars
Avhandling, Titel:Ville amma!: En hermeneutisk studie av mödrar med amningsbesvär; deras upplevelser, problemhantering samt amningskonsultativa möten. Författare: Zwedberg, Sofia (Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Pedagogiska institutionen)

Se länk:
http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:306089